13th Marine 13th Marine skrev:
Min förstärkare är tillverkad i Japan och det verkar som att man gjort vissa justeringar hos generalagenten.
Baksidan ser identisk ut som min

Elektroniskt kretskort med synliga kablar och komponenter, inklusive en transformator och säkringshållare. Verktyg ligger på bordet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Original så ska den ha två uttag bak, ett före och ett efter strömbrytaren, gissningsvis togs de bort av importören som över hoppade över säkringen då hållaren inte är inkopplad.

Jag tror det kan vara svårt att få till dubbelisoleringen, vi har enkelisolerade kablar in i transformatorn, som är kapslad i metall som har kontakt med chassit.
Får se om man kan öppna den.

Tyvärr använder man chassit som jord för elektroniken.

Har @Demmpa några uppslag på vägen?

• Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
Jag har en JVC förstärkare från sen 70-talet som har platt eurokontakt och faktiskt dubbelkvadrat på baksidan men inte på stickkontakten.

• Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
Transformator med exponerade färgade kablar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går ju att ta sig in i trafon.
Är väl främst att få ihop isolering vid spänningsväljaren som kan vara knepigt skulle jag säga.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gah, nu måste jag ju skriva ihop den igen.
Jag har inte alls tid att isolera min just nu.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tommib
Det går ju att lösa problemet med en isolertrafo. T.ex. denna, som lämpligen byggs in i en vettig kapsling.

https://www.automation24.se/styr-oc...urrelektronik-mst-multispannungsbereich-86151

Då kan man också hävda att man är audiofil och vill filtrera bort störningar eller något.

Att montera europlugg på den där eller bygga något slags bastard till skarvsladd är absolut inte att rekommendera, det är en säkerhetsrisk.

Edit: Den här är billigare.

https://www.automation24.se/styr-och-isolertransformator-murrelektronik-mst-86308

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Men testa att jorda innan du ger dig in på att skaffa transformator. Det kan mycket väl fungera bra, och lätt att testa.

• Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
C
Går ju att ta sig in i trafon.
Är väl främst att få ihop isolering vid spänningsväljaren som kan vara knepigt skulle jag säga.
Tänkte först skriva nåt om varför de täckt över "TYPE OF FUSE" på bakstyckets varningstext innan jag såg detta med hur den modifierats av importören. Ett spännande stycke teknikhistoria som avslöjar sig lite här.

Även om man kan ta sig in i trafon är det inte säkert att isolationen internt mellan lindningarna uppfyller kraven för en dubbelisolerad apparat. Om importören lagt ner så mycket jobb på att modifiera varenda apparat gissar jag att det finns något krux som gör att den inte enkelt kan fås att uppfylla klass-II-kraven.

Instämmer med @tommib , bästa lösningen är nog att plugga in den i en isolertransformator. Om man inte (host host) vill göra en regelvidrig modifiering.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
Vad är det som brukar bli bekymmer om man jordar chassit? Nätbrum? Annat brum?
Jag är uppvuxen med en liknande hk, som fortfarande används men den är fortfarande placerad i ojordad miljö…

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte först skriva nåt om varför de täckt över "TYPE OF FUSE" på bakstyckets varningstext innan jag såg detta med hur den modifierats av importören. Ett spännande stycke teknikhistoria som avslöjar sig lite här.

Även om man kan ta sig in i trafon är det inte säkert att isolationen internt mellan lindningarna uppfyller kraven för en dubbelisolerad apparat. Om importören lagt ner så mycket jobb på att modifiera varenda apparat gissar jag att det finns något krux som gör att den inte enkelt kan fås att uppfylla klass-II-kraven.

Instämmer med @tommib , bästa lösningen är nog att plugga in den i en isolertransformator. Om man inte (host host) vill göra en regelvidrig modifiering.
Modifikationen är väl främst att ta bort uttagen av gissningsvis amerikansk typ, samt byte till en apparatsladd som funkar i Sverige.

Får jag för mig att fixa min så kan jag ju isolationstesta trafona.

Men jag håller med om att isolationstrafo är enklast för TS.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Så, den övre? 😉
Yes ☺️ my bad 👍

C
Modifikationen är väl främst att ta bort uttagen av gissningsvis amerikansk typ, samt byte till en apparatsladd som funkar i Sverige.
Säkert. Vad jag menar är att om det funnits något enkelt/billigt sätt att få den att uppfylla klass II när de ändå är inne och rotar i apparaterna, så hade de säkert också gjort det. Redan på 70-talet borde importören upplevt det som mindre optimalt att apparaten inte kan anslutas till jordade uttag. I synnerhet när det handlar om ett premiummärke.
Får jag för mig att fixa min så kan jag ju isolationstesta trafona.
Det ger ju en viss konfidens, men det bör ju understrykas att ett lyckat test inte är samma sak som att apparaten uppfyller de formella kraven. Själva kraven är definierade som minsta isolationsavstånd, krav på materialegenskaper osv.

J Johncarpenter skrev:
Så här ser min kontakt ut:
En sån modifierar man med en avbitartång.
Jag har flera elektriska äldre prylar med modifierad kontakt.

• Arg
Demmpa
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men testa att jorda innan du ger dig in på att skaffa transformator. Det kan mycket väl fungera bra, och lätt att testa.
du menar byta till en jordad sladd/kontakt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.