Hej!

Har en äldre förstärkare med ojordad och rund nätkontakt, vilket inte lirar speciellt bra i ett hem med enbart jordade vägguttag.

är det bara att lämna in förstärkaren till behörig elektriker för att byta nätsladden eller finns det enklare (med säkra) lösningar?

Det är en bra förstärkare så att avyttra den är inte aktuellt.

Tack på förhand

Kanske inte till elektriker utan mer en radio-/tv-reparatör.

Eller så gör man jobbet själv om man är säker på det man gör.

Beroende på hur förstärkaren är konstruerad så är det antingen dubbelisolering eller skyddsjordning man väljer mellan.

Ett annat alternativ, men dyrt sådant, är att skaffa en skydds-/isolertransformator (likt rakapparatuttag men mycket större/kraftigare).

• Gilla
FMagnus och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske inte till elektriker utan mer en radio-/tv-reparatör.

Eller så gör man jobbet själv om man är säker på det man gör.

Beroende på hur förstärkaren är konstruerad så är det antingen dubbelisolering eller skyddsjordning man väljer mellan.

Ett annat alternativ, men dyrt sådant, är att skaffa en skydds-/isolertransformator (likt rakapparatuttag men mycket större/kraftigare).
Tack!

Jag tänker inte göra det själv. Så det får bli en radioreparatör isf.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
Att notera är att om den tillhör rör-eran så kan det finnas andra säkerhetsrelaterade saker som bör ses över.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att notera är att om den tillhör rör-eran så kan det finnas andra säkerhetsrelaterade saker som bör ses över.
Bra poäng. Men det är ingen rörförstärkare utan en transistorbaserad receiver - Harman kardon från 70-talet.

• Gilla
  • Älska
A bygg och 3 till
  • Laddar…
Äldre hifi-prylar brukar vara enkla att komma in i och uppbyggda med rejäl kretskort. Jag hade öppnat lådan och kopplat in ett nytt sladdställ med en platt eurokontakt.
Att ge sig på jordning kan ställa till mer problem än det ev. skulle lösa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Äldre hifi-prylar brukar vara enkla att komma in i och uppbyggda med rejäl kretskort. Jag hade öppnat lådan och kopplat in ett nytt sladdställ med en platt eurokontakt.
Att ge sig på jordning kan ställa till mer problem än det ev. skulle lösa.
Tack! Ja, jag har ingen lust att riskera nåt så det blir väl inlämning misstänker jag.

Som amatör när det gäller elinstallationer undrar jag dock om det finns skarvsladdar med runda honor och eurokontakt i ”vägg-änden”? Eller är det inte förenligt med säkerhetsaspekterna?

J Johncarpenter skrev:
Tack! Ja, jag har ingen lust att riskera nåt så det blir väl inlämning misstänker jag.

Som amatör när det gäller elinstallationer undrar jag dock om det finns skarvsladdar med runda honor och eurokontakt i ”vägg-änden”? Eller är det inte förenligt med säkerhetsaspekterna?
En sådan kabel får du i så fall själv skruva samman (inga större problem). Det handlar bl om effektuttaget på ansluten produkt. Eurokontakten är avsedd för produkter med en lägre effektförbrukning jmf med traditionella kontakter.

• Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
J Johncarpenter skrev:

Ytterst olämpligt då uttaget är godkänt för 16A belastning och eurostickproppen bara 2,5A.
Så belastar man "skarvsladden" till max är det stor risk för brand

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade öppnat lådan och kopplat in ett nytt sladdställ med en platt eurokontakt.
Under förutsättning att den bara drar 2,5 A.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J Johncarpenter skrev:
undrar jag dock om det finns skarvsladdar med runda honor och eurokontakt i ”vägg-änden”? Eller är det inte förenligt med säkerhetsaspekterna?
Det är en otillåten kombination säkerhetsmässigt eftersom man då kan ansluta en gammal klass0-armatur (som bara får anslutas i utrymme byggd enligt "isolerad miljö") i skyddsjordad miljö.
Med en sådan koppling så har ena, av två, skyddsbarriärer försatts ur funktion.

Edit:
Även följande stickkontakt,
Svart, ojordad stickkontakt med två stift, olämplig för skyddsjordad miljö enligt säkerhetsföreskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

till följande uttag är otillåten av samma anledning,
Vit stickkontakt som anses otillåten i kombination med en gammal klass0-armatur i en skyddsjordad miljö, vilket försätter en skyddsbarriär ur funktion.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Ska man byta till en europropp så bör ju apparaten vara dubbelisolerad, vilket jag inte tror metallchassit på dessa apparater är.

Ur en säkerhetsaspekt hade jag velat ha chassit jordat.
Med risk för att det ställer till det ljudmässigt.

Har själv två kompisar behöver samma behandling.
Vilken är det som du har @Johncarpenter ?

Två Harman/Kardon stereoförstärkare staplade ovanpå varandra, den övre med svart panel och flera rattar synliga.
Skapa konto

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Under förutsättning att den bara drar 2,5 A.
Tänker att förstärkaren troligen har en säkring på inkommande, så det är förmodligen lätt att avgöra den övre gränsen för strömförbrukningen.

Men framför allt får man väl kolla att förstärkaren har symbolen för dubbelisolerad. Det kan ju hända att det är en klass-0-apparat och faktiskt har korrekt stickpropp som det är.

E elmont skrev:
Ytterst olämpligt då uttaget är godkänt för 16A belastning och eurostickproppen bara 2,5A.
Så belastar man "skarvsladden" till max är det stor risk för brand
Ja ok.
Men frågan är vad som gäller för själva strömkontakten? Vilken metod är bäst/säkrast?

Demmpa Demmpa skrev:
Det är en otillåten kombination säkerhetsmässigt eftersom man då kan ansluta en gammal klass0-armatur (som bara får anslutas i utrymme byggd enligt "isolerad miljö") i skyddsjordad miljö.
Med en sådan koppling så har ena, av två, skyddsbarriärer försatts ur funktion.

Edit:
Även följande stickkontakt,
[bild]
till följande uttag är otillåten av samma anledning,
[bild]
Tack för info

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.