C
J Johncarpenter skrev:
Vilken isolationsklass bör den uppfylla?
Kolla efter dubbelisolerad-symbolen på förstärkarens baksida.
Finns den inte där kan du utgå från att den inte uppfyller kraven. Den skall då ha den typ av stickpropp den redan är försedd med - som inte passar i ett jordat uttag.

Dubbelisolerad-symbol med två fyrkanter, en inuti den andra.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns den inte där kan du utgå från att den inte uppfyller kraven. Den skall då ha den typ av stickpropp den redan är försedd med - som inte passar i ett jordat uttag.

[bild]
Kollade bak på min 630, ingen symbol, ska kolla på 930 med, men gissar att så inte är fallet.

C cpalm skrev:

[bild]
Ärligt talat - om förstärkaren är från 70-talet så var den säkert inte försedd med en rund ojordad stickkontakt från början. Den hade med stor säkerhet en schuko eller platt ojordad stickpropp. Så den som sitter på nu är en eftermonterad kontakt.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Jag har reparerat några förstärkare/receivers från samma tidsålder och trots att det ibland är plåthölje har de haft Euro-kontakt (CEE 7/16) som original. Då har jag bytt ut trasig sladd till ett identiskt komplett sladdställ CEE7/16. De B&O-prylar jag har från tiden (1971–) har alltid Euro-kontakt och märkning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat - om förstärkaren är från 70-talet så var den säkert inte försedd med en rund ojordad stickkontakt från början. Den hade med stor säkerhet en schuko eller platt ojordad stickpropp. Så den som sitter på nu är en eftermonterad kontakt.
Det håller jag inte med om. Det är klart, är den en icke-pågjuten stickpropp av hempulartyp är den nästan garanterat monterad i efterhand. Men skulle vilja påstå att de i denna era var vanligt med apparater med pågjutna "klass 0"-stickproppar som denna (till användarens förtret, så klart):
Stickpropp, klass 0, vit, två stift.
Och apparatens märkning bekräftar ju att det är den rätta stickproppen.

Hade den varit dubbelisolerad skall den haft följande stickpropp:
Svart klass 0-stickpropp med två stift, vanligt på 70-talet, visas i närbild med kabeln synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt en euro-kontakt, men fanns den ens på 70-talet?

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Johncarpenter och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
En lösning om den inte drar allt för mycket ström är en sådan här:
[länk]

Om vi nu ska följa reglerna så får inte de där stickpropparna säljas. Enligt kraven och standarden måste stickproppen vara gjuten eller på annat sätt permanent fäst vid kabeln från fabriken.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men skulle vilja påstå att de i denna era var vanligt med apparater med pågjutna "klass 0"-stickproppar som denna (till användarens förtret, så klart):
Kanske på svenska marknaden. I Tyskland fanns då nästan bara schuko-uttag så denna kontakt skulle inte ha fungerat.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har reparerat några förstärkare/receivers från samma tidsålder och trots att det ibland är plåthölje har de haft Euro-kontakt (CEE 7/16) som original. Då har jag bytt ut trasig sladd till ett identiskt komplett sladdställ CEE7/16. De B&O-prylar jag har från tiden (1971–) har alltid Euro-kontakt och märkning.
Så här ser min kontakt ut:

• Tvåpolig elektrisk kontakt med märkningar för Flexo, 10-16 A, 250 V.
    Skapa konto
Det är alltså inte en euro kontakt. Sådana får bara sättas på dubbelisolerad utrustning Vi kan då utgå från att denna inte är dubbelisolerad.

• Gilla
Johncarpenter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stamdardiserades 1963.

[länk]
H hempularen skrev:
Det är alltså inte en euro kontakt. Sådana får bara sättas på dubbelisolerad utrustning Vi kan då utgå från att denna inte är dubbelisolerad.
Fanns som sagt original på svensksålda B&O från åtminstone -71. Tittade på en Beomaster 800 som är D, S, och N-märkt. Den har original ”Euro-plug” men faktiskt inte dubbelkvadrat. Den Beomaster 1100 och Beogram 2400 från 1975 jag har hemma har både original Euro-plug och dubbelkvadrat.
Så någon gång mellan 1971 och 1975 har standarden för dubbelisolering kommit

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det fans även en symbol som bestod av Fi inne i en cirkel, det stod för "förstärkt isolering" som var samma sak som dubbelisolering.
Den "märkningen" har jag inte sett sedan 70-80 talet.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Min förstärkare är tillverkad i Japan och det verkar som att man gjort vissa justeringar hos generalagenten.

• Baksidan av en Harman-Kardon förstärkare, modell 930, med japansk tillverkning, etiketter och varningstexter synliga.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
7ender
Vilken nostalgi. Vi hade HK 630 el 730, sannolikt inköpt i slutet på 70-talet. Hade den kvar inpå 90-talet.

• Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
H hempularen skrev:
googlade efter servicemanualen på nätet och med reservation för att det kan röra sig om en tidigare revision av samma modell verkar det inte finnas dubbelisolering. Ser heller ingen sån där fyrkantssymbol på baksidan av min modell.

• Baksida av en Harman-Kardon modell 930 förstärkare, med text om säkerhetsvarningar och specifikationer. Ingen fyrkantssymbol ses.
    Skapa konto
  • Närbild av baksidan på en elektronisk apparat med märken och varningar, inklusive Harman-Kardon Model 930, samt kablar och skruvar.
    Skapa konto
  • Baksidan av en ljudförstärkare med olika anslutningar och uttag, ingen fyrkantssymbol synlig för dubbelisolering.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.