18 302 läst ·
232 svar
18k läst
232 svar
Vintageförstärkare med rund jordad kontakt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kollade bak på min 630, ingen symbol, ska kolla på 930 med, men gissar att så inte är fallet.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Ärligt talat - om förstärkaren är från 70-talet så var den säkert inte försedd med en rund ojordad stickkontakt från början. Den hade med stor säkerhet en schuko eller platt ojordad stickpropp. Så den som sitter på nu är en eftermonterad kontakt.C cpalm skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Jag har reparerat några förstärkare/receivers från samma tidsålder och trots att det ibland är plåthölje har de haft Euro-kontakt (CEE 7/16) som original. Då har jag bytt ut trasig sladd till ett identiskt komplett sladdställ CEE7/16. De B&O-prylar jag har från tiden (1971–) har alltid Euro-kontakt och märkning.
Det håller jag inte med om. Det är klart, är den en icke-pågjuten stickpropp av hempulartyp är den nästan garanterat monterad i efterhand. Men skulle vilja påstå att de i denna era var vanligt med apparater med pågjutna "klass 0"-stickproppar som denna (till användarens förtret, så klart):T Thomas_Blekinge skrev:
Och apparatens märkning bekräftar ju att det är den rätta stickproppen.
Hade den varit dubbelisolerad skall den haft följande stickpropp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt en euro-kontakt, men fanns den ens på 70-talet?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Så här ser min kontakt ut:Johan Gunverth skrev:
Jag har reparerat några förstärkare/receivers från samma tidsålder och trots att det ibland är plåthölje har de haft Euro-kontakt (CEE 7/16) som original. Då har jag bytt ut trasig sladd till ett identiskt komplett sladdställ CEE7/16. De B&O-prylar jag har från tiden (1971–) har alltid Euro-kontakt och märkning.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är alltså inte en euro kontakt. Sådana får bara sättas på dubbelisolerad utrustning Vi kan då utgå från att denna inte är dubbelisolerad.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
useless skrev:
Fanns som sagt original på svensksålda B&O från åtminstone -71. Tittade på en Beomaster 800 som är D, S, och N-märkt. Den har original ”Euro-plug” men faktiskt inte dubbelkvadrat. Den Beomaster 1100 och Beogram 2400 från 1975 jag har hemma har både original Euro-plug och dubbelkvadrat.H hempularen skrev:
Så någon gång mellan 1971 och 1975 har standarden för dubbelisolering kommit
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
googlade efter servicemanualen på nätet och med reservation för att det kan röra sig om en tidigare revision av samma modell verkar det inte finnas dubbelisolering. Ser heller ingen sån där fyrkantssymbol på baksidan av min modell.H hempularen skrev: