H hempularen skrev:
Denna tråd påpminner mig om en bekant som på 70-talet hembyggde en klass A förstärkare. En sådan har ohygligt dålig verkningsgrad, det blir väldigt mycket värme för att få ut lite ljud. Slutsteget drevs av +/- 60V. och för att klara kylningen av transistorerna skippade han isolationsbrickorna mellan transistor och kylfläns och isolerade istället flänsarna från chassit. Och för att klara kylningen så satt flänsarna helt öppet på var sin sida. Och apparaten var väldigt tung så han monterade lyftahndtag i kylfläsarna. Det var bara att det var -60V på den vänstra flänsen och +60V på den högra. Så det blir rätt obehagligt om man lyfter i handtagen när förstärkaren är igång...
Lillasyskonet till aktuell förstärkare, 630 twin powered, har trissorna på baksidan skyddade med en liten nätbur:
Baksidan av en ljudförstärkare, modell 630 twin powered, med flera anslutningar och ett skyddsnät över trissorna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Om det är max 48V där så kvalar det väl in som klenspänning utan speciella krav. Men annars så får det inte finnas ventilationsöppningar där man kan stoppan in tunna metallföremål osm ger kontakt med strömförande delar.

H hempularen skrev:
Denna tråd påpminner mig om en bekant som på 70-talet hembyggde en klass A förstärkare. En sådan har ohygligt dålig verkningsgrad, det blir väldigt mycket värme för att få ut lite ljud. Slutsteget drevs av +/- 60V. och för att klara kylningen av transistorerna skippade han isolationsbrickorna mellan transistor och kylfläns och isolerade istället flänsarna från chassit. Och för att klara kylningen så satt flänsarna helt öppet på var sin sida. Och apparaten var väldigt tung så han monterade lyftahndtag i kylfläsarna. Det var bara att det var -60V på den vänstra flänsen och +60V på den högra. Så det blir rätt obehagligt om man lyfter i handtagen när förstärkaren är igång...
Själv byggde jag Elektors Crescendo MOS-FET slutsteg, hade 4 st slutsteg som bryggkopplades 2 och 2 , matades med 2 st 500VA ringkärnor som likriktat gav +/-75V DC och 8 st 68,000 Mikrofarads lytar stora som ölburkar. 2 separata lådor krävdes. Var tvungen ha separata strömbrytare till trafos då de höga slumpmässiga startströmmarna ideligen fick 10A säkringen att flippa när stärkaren hade gemensam bytare. Gav fina 250W över 8 Ohm och man kunde ställa upp bias till Class A. men då blev det bastuaggregat av det hela.

Här är ett monster som matas 200V DC

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är max 48V där så kvalar det väl in som klenspänning utan speciella krav. Men annars så får det inte finnas ventilationsöppningar där man kan stoppan in tunna metallföremål osm ger kontakt med strömförande delar.
+-32V enligt schemat 🙄

useless useless skrev:
Enklast är nog att sätta upp ett staket på behörigt avstånd framför prylalen så att ingen kan komma i kontakt med eventuella spänningssatta delar.
Jag hade lite på känna att tråden skulle dra iväg. Äldre prylar, stickkontakter och jordning är ett känsligt ämne...

Isakare Isakare skrev:
Man klipper lite i plasten så den passar i ett jordat uttag.
E etompau skrev:
Jag hade lite på känna att tråden skulle dra iväg. Äldre prylar, stickkontakter och jordning är ett känsligt ämne...
Ja, jag begriper grunderna men nu är det många bud :)

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Vill så klart kunna använda den hemma, men vill heller inte skapa en dödsfälla.

Jag minns att jag fått förklarat för mig för 20 år sen att det var tillåtet att byta till en jordad stickpropp, men att man då inte får sälja eller ens ge bort apparaten... Undrar om det var fel eller om det ändrats! Det är iaf ett bättre alternativ än att karva bort delar av kontakten eftersom det försämrar isolationen i kontakten... (Min 70-tals pioneer förstärkare är karvad, jag ska fixa det vilken dag som helst)

Jag håller med om och förstår argumenten... Men är det verkligen så livsfarligt i en jordad miljö där det finns jordfelsbrytare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Johncarpenter skrev:

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Vill så klart kunna använda den hemma, men vill heller inte skapa en dödsfälla.
Har in @tommib gett det bästa svaret i inlägg #52

I Ingenjör Jesper skrev:
Jag minns att jag fått förklarat för mig för 20 år sen att det var tillåtet att byta till en jordad stickpropp, men att man då inte får sälja eller ens ge bort apparaten... Undrar om det var fel eller om det ändrats! Det är iaf ett bättre alternativ än att karva bort delar av kontakten eftersom det försämrar isolationen i kontakten... (Min 70-tals pioneer förstärkare är karvad, jag ska fixa det vilken dag som helst)

Jag håller med om och förstår argumenten... Men är det verkligen så livsfarligt i en jordad miljö där det finns jordfelsbrytare?
Det har aldrig varit tillåtet att använda en klass-0- apparat i ett jordat rum.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ärligt talat - om förstärkaren är från 70-talet så var den säkert inte försedd med en rund ojordad stickkontakt från början. Den hade med stor säkerhet en schuko eller platt ojordad stickpropp. Så den som sitter på nu är en eftermonterad kontakt.
Tandberg från 1975/76 är försedd med rund ojordad stickpropp. Här har någon varit framme med tången och klippt lite för att passa i jordade uttag.
Rund ojordad stickpropp, delvis modifierad, på en gammal Tandberg-stereo från 1975/76, omgivet av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
john68
  • Laddar…
Lagade en Tandberg för en massa år sedan, de stora glättningskondningarna hade gett upp.
Tror det var en TR 2055, enligt nätet ska den faktiskt vara dubbelisolerad.

tommib
J Johncarpenter skrev:
Du kan bortse från alla som föreslår att du bara ska byta till en stickpropp som passar i jordade uttag. De är direkt felaktiga och om inte nödvändigtvis olagliga så ändå extremt olämpliga. Man kan argumentera att "framkallande av fara för annan" är en tänkbar brottsrubricering.

Du kan sannolikt också bortse från alternativet att jorda förstärkaren. Om chassit är signaljord riskerar du att få jordbrum och/eller andra störningar av att jorda.

Enklaste lösningen, om du vill fortsätta använda apparaten, är en isolertrafo. Det finns färdigbyggda och det finns moduler för egen inbyggnad.

• Gilla
  • Älska
Johncarpenter och 3 till
  • Laddar…
Min TR-2080 har euro-kontakt och den har dubbla fyrkanter, däremot rullbandaren 10XD har den runda ojordade kontakten

Baksidan av en Tandberg TR-2080 med olika anslutningar och en europakontakt ovanpå skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta icke bygga hus elektriker har för länge sett till att apparaten får ström och nöjt sig med det. Hur regelvidrigt det än är...........de flesta som håller på med dylikt är ganska medvetna och risken är nog större att få ett störtande flygplan i huvudet än att råka ut för nåt som har med jord och inte i ett hem att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Här är ett monster som matas 200V DC
Skall man hålla sig till monster så pratade jag med en kille som höll på med VM i "mobile audio". De tävlar om att maxa ljudvolymen inne i en bil. De måste stå utanför och mäta eftersom ljudvolymen är direkt dödande (typ 180 decibel), vidrutorna flyger iväg av lufttrycket.

Han tog ut 1500 - 2000A ur batteripaketet som fyllde hela resten av bilen. Glömde fråga om vilken systemspänning de körde, men även om det är 12V, så pratar vi alltså om typ 20 kW slutsteg. Han hade ett märke av blyackar som fungerade att ta ut 2000A kontinuerligt, övriga märken exploderar efter några sekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.