10 390 läst ·
265 svar
10k läst
265 svar
Vindkraft placering?
första gången jag hör bönner säga odla om djuruppfödning.S skogaliten skrev:Som bonde så odlar jag ju djur, i enlighet med hur naturen faktiskt fungerar.
Man betäcker en ko (tacka, sugga) och efter ett antal månader så föds det en avkomma, som sedan får gå ut och beta och växa till sig.
Tekniknaivitet har funnits i alla tider.
Under 1950-talet och 1960-talet har jag läst att det fanns en idéströmning som trodde att vi skulle kunna sluta äta mat, och istället "ta ett piller" med de näringsämnen som behövs...
Du är välkommen att besöka vår gård.Grannens Häck skrev:
Det är ingen industri.
Tänker du dig en återgång till att vi ska vara jägare och samlare? För det är det vi är evolutionärt.
I så fall behöver vi i varje fall ingen vindkraft.
Det var länge sedan vindkraftverk hade en mekanisk växellåda.D daVinci skrev:Tänka sig. Så enligt ditt förmenande då så kommer inte mycket ljud och vibrationer från just växellådan?
Borde vara så att jag har fel där. Annars är väl inte det jag skriver skrattretande.
Ljud är longitudiella vågrörelser i material. Och de skapas just mekaniskt.
Ljud från vinddraget lär inte vara det som traverserar ned i betongfundamentet. Utan de ljud och vibrationer som diskuterade lär vara just de från växellådan.
Men eftersom jag ju inte förstår och begriper något, och är helt bortkopplad från verkligheten, så hoppas jag att du med hjälp av skribenten retur tar och gör en fysikalisk redogörelse för hur ljudet från växellådan inte är det som rör sig ned i betongfundamentet och stör fiskarna. Utan ljudet av vinddraget som tar sig in i fundamentet och stör fiskarna.
Lär ju finnas hundratals personer i landet som har bättre koll på det här än vad jag har. Och ni lär ju höra till dessa givet att kan kan avfärda mig.
Borde det inte vara tvärtom?
De som rör runt i luften är ineffektiva eftersom de förbrukar el-energi.
Men de som luften rör runt är effektiva då de omvandlar energi till el.
De är ganska begränsade så därför uttalar jag mig inte om det heller. (Tänk om fler kunde ta efter det).
Fanns ett skäl till att jag frågade om det. Den som läste och inte slarvade rejält borde ha noterat bakgrunden till frågan. Tråden handlar om vindkraftverks placering. Och påståendet var att vi förgiftar fiskar och borde upphöra med det. Dvs upphöra med havsbaserade vindkraftverk då de förgiftar fiskarna. Logiken är klar, men axiomen är synnerligen tvivelaktiga. Därav att jag ställde frågan.
Missade du verkligen detta?
Och största delen av ljudet är det "swoshande" som uppstår av att luften rör sig.
Men du anser kanske att vinden inte hörs heller?
Du har fortfarande inte besökt en större vindkraftanläggning verkar det som.
Ok. Hur långa och frekventa bortkopplingar av el-nätet ser du som acceptabelt?S skogaliten skrev:
Varför berättar du inte hur uppväxlingen av varvtal sker då. (Det sker uppenbarligen inte mekaniskt då).S skogaliten skrev:
Men det där är ingen fysikalisk redogörelse för hur "swoshandet" blir vibrationer i fundamentet.S skogaliten skrev:
Det var ju det du skulle redogöra för.
Fiskarna som bor där sägs bli störda av vibrationerna.
Vi återgång till jägare-samlare kultur, så ser jag ingen elenergi alls inom den kulturen..D daVinci skrev:Ok. Hur långa och frekventa bortkopplingar av el-nätet ser du som acceptabelt?
Varför berättar du inte hur uppväxlingen av varvtal sker då. (Det sker uppenbarligen inte mekaniskt då).
Men det där är ingen fysikalisk redogörelse för hur "swoshandet" blir vibrationer i fundamentet.
Det var ju det du skulle redogöra för.
Fiskarna som bor där sägs bli störda av vibrationerna.
Generatorn kan göras mindre om den skall klara ett mindre varvtalsomfång. Därför byggs vindkraftverk med växellådor så att man kan växla upp och ned beroende på vindhastighet. Därmed kan man hålla sig inom generatorns varvtalsomfång. Och det är mer optimalt att låta generator arbeta på ett högre varvtal än vad vingarna roterar.Hannuse skrev:
Man kan istället använda en generator som klarar ett stort varvtalsområde. Och då ha generatorn synkronkopplad till nätet. Det finns sådana. Men de blir dyrare och förekommer inte så ofta. Dessa blir tystare då man kan skippa växellådan.
Det är väl helt ute nu?D daVinci skrev:Generatorn kan göras mindre om den skall klara ett mindre varvtalsomfång. Därför byggs vindkraftverk med växellådor så att man kan växla upp och ned beroende på vindhastighet. Därmed kan man hålla sig inom generatorns varvtalsomfång. Och det är mer optimalt att låta generator arbeta på ett högre varvtal än vad vingarna roterar.
Man kan istället använda en generator som klarar ett stort varvtalsområde. Och då ha generatorn synkronkopplad till nätet. Det finns sådana. Men de blir dyrare och förekommer inte så ofta. Dessa blir tystare då man kan skippa växellådan.
Alla dom jag har varit inblandade i har tekniken ”Doubly-Fed Induction Generators (DFIG)”
Så, finessen är växelriktaren.
Synkronkopplat är väl också helt ute vad jag vet.
Så vindhastighet är inget problem i alla fall där jag befinner mig.
ute?Hannuse skrev:
Ja, DFIG kan man ha. Men man har växellåda också.Hannuse skrev:
se figurerna https://en.wikipedia.org/wiki/Doubly_fed_electric_machine
DC/AC omvandlingen blir väldigt dyr om man skall klara hela vindhastighetsomfånget. Desto större avvikelse mellan stator och turbin desto mer effekt måste gå vägen över DC/AC omvandlingen.
För små vindkraftverk (små effekter) kan sweet spot antagligen vara med endast en växel.
Nja, det ger en dyrare generator.Hannuse skrev:
Nja utan vindhastighet blir det ju inga vindkraftverk. Frågan är hur man hanterar stora variationer i vindhastighet på ett kostnadsoptimalt sätt. Och det varierar med effekt och över tiden. Det kan nog komma andra lösningar med tiden som är än mer optimala.Hannuse skrev:
Tyvärr optimeras vindkraftverk för maxeffekt. Och inte max MWh över livslängd. Men det har men hur kunderna väljer. Och dom föredrar maxeffekt fram för sammanlagd elenergi.
Ja, du kanske har andra erfarenheter, jag ger bara min bild.D daVinci skrev:ute?
Ja, DFIG kan man ha. Men man har växellåda också.
se figurerna [länk]
DC/AC omvandlingen blir väldigt dyr om man skall klara hela vindhastighetsomfånget. Desto större avvikelse mellan stator och turbin desto mer effekt måste gå vägen över DC/AC omvandlingen.
För små vindkraftverk (små effekter) kan sweet spot antagligen vara med endast en växel.
Nja, det ger en dyrare generator.
Nja utan vindhastighet blir det ju inga vindkraftverk. Frågan är hur man hanterar stora variationer i vindhastighet på ett kostnadsoptimalt sätt. Och det varierar med effekt och över tiden. Det kan nog komma andra lösningar med tiden som är än mer optimala.
Tyvärr optimeras vindkraftverk för maxeffekt. Och inte max MWh över livslängd. Men det har men hur kunderna väljer. Och dom föredrar maxeffekt fram för sammanlagd elenergi.
Där jag jobbar så är DFIG den helt dominerande tekniken, synkronkopplat är borta sedan 15år tillbaka.
Vindhastigheten i sig är inget stort problem, men...ja det måste ju blåsa.
Men turbinerna börjar att producera från ca 3m/s och maxproduktion uppnås vid ca 10-11M/s, och den bibehålls till någonstans kring 25m/s.
Optimeringern sker inte utifrån maxeffekt, utan den sker utifrån "medelvind", så varje projekt/park har en egen beräkning av vad som är en optimal installation.
Hur man hanterar detta kostnadsoptimalt ligger utanför min kompetens, med det finns även reaktiva effektparametrar som måste uppfyllas, och turbin och teknikval har hittils fallit ut i att man löser detta genom den "nya" växelriktartekniken.
Förtydligar med att mitt arbetsområde är landbaserat, så havsbaserat har helt andra effekter och medelvindhastigheter att kalkylera med, vi ligger på turbinstorlek närmare 6MW och ute till havs är det det dubbla, och det har jag ingen kopmpetens att bedöma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden