D
E Eje_19 skrev:
Elcertifikaten har ändå bidragit med över 20miljarder till vindkraften.
Vad är vindkraftens totala intäkt, bara så att vi får proportionerna riktiga här?

D djac skrev:
Vad är vindkraftens totala intäkt, bara så att vi får proportionerna riktiga här?
I mars 2026 gick vindkraften i SE1 och 2 back med i storleksordningen 1miljard sek.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D daVinci skrev:
I den mån någon statlig bank eller pensionsfond lånar ut så sker det på rent kommersiella grunder. Dvs som när SBAB lånar ut till bostadsköp.
Undrar hur kommersiella grunder det egentligen är ...
Ägarna i Luxemburg lånar billiga pengar av t ex EIB till 1-2% ränta. Det svenska bolaget som äger snurrorna och sitter med skulderna betalar 8-10% ränta till Luxemburg...
Man kan ju fundera varför t ex EIB lånar ut pengar så billigt, när det vore betydligt lönsammare att låna ut pengar till snurreägarna i Sverige som tycks vara beredda att betala 8-10% ränta ...

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
I mars 2026 gick vindkraften i SE1 och 2 back med i storleksordningen 1miljard sek.
Ok, ja det hände mycket i mars men tillbaks till ämnet, under den tiden du hävdar att stöd utgått, vad var omsättningen, dvs hur stor del av intäkterna utgjordes av stöd, utan att veta detta så vet inte om stödet varit relevant?

Allting som handlar om detta slutar med stora tal, så det ger inget att bara slänga sig med lösa siffror.

D daVinci skrev:
I vart fall Vattenfalls omsättning i segmentet Wind var 2025 22.9 mdr SEK. Och man levererade 17.3 TWh. Blir ungefär 1.32 kr/kWh.
Dock kan det väl finnas med något störande i det som inte är intäkter. Å tredje sidan var omsättning och levererad el snarlikt 2024. (1400 kraftverk på sammanlagt 6.7 GW)

Underliggande röreleseresultat var 6.08 mdr SEK. Dvs en rörelsevinst före skatt på 35 öre/kWh.

Så tar man bara reda på hur många TWh som levererats under elcertifikatens tid så får man en slags grov uppfattning.
Åren 2019-2023 var Vattenfalls förlust i den svenska vindkraftsdelen ~1,5miljard sek.
2024 var förlusten 870miljoner.
https://www.affarsvarlden.se/kronik...alls-svenska-vindkraft-fem-ar-av-roda-siffror

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja absolut, ännu mer, redan 2020 hade vindkraften lyft socialbidrag med lite drygt 21 miljarder, så idag kan det vara en bit över 25 miljarder.

Ja vad fa* får man för pengarna, ... om jag travesterar ett berömt uttalande ...

Jo, det ska jag meddela, vi har fått kanske typ 200 TWh billig el för denna subvention.
Det blir 12 öre/kWh i bidrag.

Vi har åtminstone inte fått mer än 294 TWh el för detta (för det är allt som vindkraften har producerat sedan elcertifikatssystemet sjösattes (då skulle vi hamna på 8 öre per kWh).
Men antagligen har inte riktigt alla vindkraftverk uppburit bidrag, så någonstans i denna härad lär det ligga i alla fall, dvs mellan 8 och 12 öre.
Och märk väl, inga nya verk får komma med i systemet sedan några år tillbaka, och ersättningen idag är ytterst blygsam, mindre än felräkningspengar.
Det blev inga 40 år med socialbidrag.

Sedär, du lyckas fortfarande driva tråden offtopic, och jag hjälper till ...
Intressant att du påstår att vi "fått" 294TWh för 8-12öre/kWh i subvention ...
Här är ett par sevärda länkar, där radikalt motsatta åsikter lufttas:
https://www.100.se/program/henriks-replik/exakt-sahaer-daligt-aer-vindkraft

Man får välja vem man litar på!

Mikael_L
Ja mina siffror är rent öppna och officiella siffror från Svenska kraftnäts rapporterade inmatad produktion från vindkraft samt helt öppna och officiella siffror från myndigheten som sköter elcertifikatsystemets in och utbetalningar.

Så ärligt talat, jag kommer inte ens orka lägga en sekund på att titta eller läsa om någon alternativ "verklighet".

• Gilla
  • Haha
ylven och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför då, de har inte gjort det av altruistiska skäl.
De har tjänat pengar (fast enligt dig inte tillräckligt mycket).
Men tack vare denna vindkraft som tillkommit under dessa år har Sverige gått från en nation som importerade ungefär lika mycket el som vi exporterade, till att exportera i princip jämt.

Sverige gillar att producera saker och tjänster och sälja till utlandet, det förbättrar vår handelbalans och stärker vår ekonomi, så det är ju lite trade offs.

Skulle vi kunna bygga kärnkraft som tillverkade el lika billigt, så blev det ju exakt samma fina sak.
Men ska vi med skattekronor betala för att kärnkraft ska byggas, och sen säljas billigare än vad den subventioneras för, så kommer utlandet att jubla.
"Kolla, nu betalar vi 15 öre för Svensk el, men Die dummen Schweden betalar resten, 65 öre, genom sina skatter, TACK TACK TACK!A
Altruismen är nog en oönskad negativ sidoeffekt.
Det är ingen bra idé att exportera en massa el med stora förluster, bara för att vara duktig.
Men visst finns det en positiv sida av exporten. Tyskar, danskar m fl tar emot billig el som vi inte själva kan använda och iom det slipper elda lika mycket kol, olja och gas.
Här en länk till:
https://www.energinyheter.se/202604...med-stora-forluster-nya-siffror-vacker-kritik

D djac skrev:
Ok, ja det hände mycket i mars men tillbaks till ämnet, under den tiden du hävdar att stöd utgått, vad var omsättningen, dvs hur stor del av intäkterna utgjordes av stöd, utan att veta detta så vet inte om stödet varit relevant?

Allting som handlar om detta slutar med stora tal, så det ger inget att bara slänga sig med lösa siffror.
Kolla länkarna i inlägg # 8497
Där vädras andra uppfattningar än de rådande i tråden ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja mina siffror är rent öppna och officiella siffror från Svenska kraftnäts rapporterade inmatad produktion från vindkraft samt helt öppna och officiella siffror från myndigheten som sköter elcertifikatsystemets in och utbetalningar.

Så ärligt talat, jag kommer inte ens orka lägga en sekund på att titta eller läsa om någon alternativ "verklighet".
Tror du på allvar att elcertifikaten är de enda subventionerna till vindkraften?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det spelar väl ingen roll, det är elcertifikaten jag pratar om.

Är elcertifikaten ens en subvention?
Det är ju inte staten som går in och betalar något, inga pengar från statskassan ...

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
Nej, jag är inte högerextrem och vill inte driva trafik till propaganda.

Du vet alltså inte och hänvisar till konspirationsteorier, det är svaret?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
Tror du på allvar att elcertifikaten är de enda subventionerna till vindkraften?
Du talar i gåtor, berätta för oss istället?

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag tycker ärligt talat att det är bara dina uppfattningar som är rådande i tråden.
Det här är inte en tråd för att diskutera vindkraft.
Det är bara du som driver detta här.
Gör du så i alla samtal som du deltar i? Tycker inte folk illa om det?

edit
Nu har detta blivit en egen tråd, därför har jag editerat.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är elcertifikaten ens en subvention?
Det är ju inte staten som går in och betalar något, inga pengar från statskassan ...
Med den logiken vore det ju skitlätt att finansiera kärnkraftsutbyggnaden.

Bara att stifta en lag som säger att varje medborgare ska köpa och annullera ett kärnkraftscertifikat i månaden, och sedan ger man kärnkraftscertifikat gratis till de som bygger kärnkraft.

Ingen subvention (enligt logiken ovan) och ingen skatt heller (eftersom pengar inte går in i statskassan). Alla är glada och nöjda...

• Gilla
LaT och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.