Jag bygger en gäststuga med ett enkelt isolerat 95mm regelverk. Innerväggen (OSB+gips) kommer att sitta direkt på reglarna. Bakom innerväggen ångspärr.

Hur gör jag med eldosor och VP-rör? Dra allting bakom ångspärren, gör hål för dosorna och tejpa runt?Finns något annat sätt?

Utanpåliggande el? Lätt att göra om när användningen förändras.

J JohnyS skrev:
Utanpåliggande el? Lätt att göra om när användningen förändras.
Förstår tanken, men vill ändå försöka göra fint när det är nytt.

Totte_S
Det enklaste är att skippa ångbromsen om du inte ska ha stugan bebodd permanent. Då finns ingen konstant fukttillförsel som bromsen ska ta hand om. Räcker gott med vindskydd utanpå isoleringen.

Installationsskikt eller utanpåliggande el skulle jag gå på.

Skär ett mindre hål och trä den över dosan, tejpa vid behov. Behöver inte krångla till det mer

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det enklaste är att skippa ångbromsen om du inte ska ha stugan bebodd permanent. Då finns ingen konstant fukttillförsel som bromsen ska ta hand om. Räcker gott med vindskydd utanpå isoleringen.
Jo så tänkte jag från början men så tänkte jag att det var dumt att snåla och att det knappast kan skada. Så nu är ångbroms redan inköpt. Så jag tänkte försöka göra det bästa av det.

Det får väl bli lite hål och tejp om det ändå inte är så noga.

Totte_S
Du ska väl knappast ha vansinnigt mycket dosor så det går nog finfint att tejpa ihop. Att bygga extra installationsskikt och förlora 45mm känns klart overkill för ditt behov. Det kommer ändå inte påverka funktionen av stugan på ett märkbart sätt.
Och så drar du - eller elektrikern- slang som sträcks bra på raksträckorna, och mjuka fina böjar så blir det kanon. Använd klammer i rätt storlek till slangen, gärna skruvklammer, den drar fint 😎. Se till att använda bra dosor så lossnar inte slangen.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Mikael_L
N nybyggarn3 skrev:
Installationsskikt eller utanpåliggande el skulle jag gå på.
Installationsskikt funkar inte när väggen är endast 95mm.

edit:
Men du kanske menade som jag själv skrev senare, att plussa på ett sådant skikt ... 😌

Redigerat:
Mikael_L
B beerfueled skrev:
Dra allting bakom ångspärren, gör hål för dosorna och tejpa runt?Finns något annat sätt?
Det är så man gör, får göra.

Om du är beredd att ta 45 mm extra tjocklek i väggarna, så kan du sätta ångspärr, sen korsregla med liggande 45x45, och ha detta utrymme som installationsskikt.
Samtidigt får du bättre isolerat = billigare uppvärmning samt svalare på sommaren, men nackdelen är att det tar bostadsyta samt blir dyrare.
Men själv skulle jag verkligen överväga detta trots allt.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Mikael_L
B beerfueled skrev:
Jo så tänkte jag från början men så tänkte jag att det var dumt att snåla och att det knappast kan skada. Så nu är ångbroms redan inköpt. Så jag tänkte försöka göra det bästa av det.
Det får väl bli lite hål och tejp om det ändå inte är så noga.
Sen ska vi även inse att en vägg med endast 95mm tjocklek, 95 mm isolering, den är inte alls lika känslig för lite fuktvandring som en dubbelt, eller tredubbelt så tjock. Den tunna väggen torkar ur betydligt snabbare.

Så det som skulle bli ett problem i en 300 mm tjock vägg, kanske inte alls blir något problem med en 100mm tjock.
Men själv skulle jag i alla fall överväga att korsregla med 45x45. För det ger ytterligare fördelar.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.