640 läst ·
10 svar
640 läst
10 svar
Placering ångbroms vs el
Installationsskikt eller utanpåliggande el skulle jag gå på.
Jo så tänkte jag från början men så tänkte jag att det var dumt att snåla och att det knappast kan skada. Så nu är ångbroms redan inköpt. Så jag tänkte försöka göra det bästa av det.Totte_S skrev:
Det får väl bli lite hål och tejp om det ändå inte är så noga.
Du ska väl knappast ha vansinnigt mycket dosor så det går nog finfint att tejpa ihop. Att bygga extra installationsskikt och förlora 45mm känns klart overkill för ditt behov. Det kommer ändå inte påverka funktionen av stugan på ett märkbart sätt.
Och så drar du - eller elektrikern- slang som sträcks bra på raksträckorna, och mjuka fina böjar så blir det kanon. Använd klammer i rätt storlek till slangen, gärna skruvklammer, den drar fint 😎. Se till att använda bra dosor så lossnar inte slangen.
Och så drar du - eller elektrikern- slang som sträcks bra på raksträckorna, och mjuka fina böjar så blir det kanon. Använd klammer i rätt storlek till slangen, gärna skruvklammer, den drar fint 😎. Se till att använda bra dosor så lossnar inte slangen.
Det är så man gör, får göra.B beerfueled skrev:
Om du är beredd att ta 45 mm extra tjocklek i väggarna, så kan du sätta ångspärr, sen korsregla med liggande 45x45, och ha detta utrymme som installationsskikt.
Samtidigt får du bättre isolerat = billigare uppvärmning samt svalare på sommaren, men nackdelen är att det tar bostadsyta samt blir dyrare.
Men själv skulle jag verkligen överväga detta trots allt.
Sen ska vi även inse att en vägg med endast 95mm tjocklek, 95 mm isolering, den är inte alls lika känslig för lite fuktvandring som en dubbelt, eller tredubbelt så tjock. Den tunna väggen torkar ur betydligt snabbare.B beerfueled skrev:
Så det som skulle bli ett problem i en 300 mm tjock vägg, kanske inte alls blir något problem med en 100mm tjock.
Men själv skulle jag i alla fall överväga att korsregla med 45x45. För det ger ytterligare fördelar.
Klicka här för att svara