40 561 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Nu har jag inte djup testat Teslan, men min erfarenhet av Volvo är att mjukvaran är mycket bra. Jag har haft ett par mindre problem som krävt omstart av entertainment systemet, men efter den senaste stora uppdateringen så känns den riktigt stabil.D djac skrev:
Vad är det för funktioner som Tesla har som saknas på Volvon? Vissa kvalitetsproblem har jag sett (rörande Bluetooth och Android Auto), men inga stora saker och numera fungerar detta klockrent.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
På tal om elbilar och (avsaknad av) elektriska system så såg jag i ett kommentarsfält till en YouTubevideo om "Slate" att någon påstod att de bodde i "Warsaw" och hade fått jobb på fabriken som ska bygga bilarna..
Visade sig att det fanns ett Warsaw i Indiana också..
Visade sig att det fanns ett Warsaw i Indiana också..
Skulle väl spontant tro att Volvo och Polestar har väldigt snarlik mjukvara.pacman42 skrev:
Nu har jag inte djup testat Teslan, men min erfarenhet av Volvo är att mjukvaran är mycket bra. Jag har haft ett par mindre problem som krävt omstart av entertainment systemet, men efter den senaste stora uppdateringen så känns den riktigt stabil.
Vad är det för funktioner som Tesla har som saknas på Volvon? Vissa kvalitetsproblem har jag sett (rörande Bluetooth och Android Auto), men inga stora saker och numera fungerar detta klockrent.
Vad är det han anser är så skrämmande dåligt?D djac skrev:
Det verkar vara en massa adresser som inte finns med i Google Maps? Eller har jag fel?useless skrev:
Kan vara både och beroende på vart man är...
Waze har en bakgrundskarta som kan uppdateras av användarna, så där det finns aktiva kartuppdaterare kan Waze ha bättre information om små vägar än Google som får den mesta informationen från Lantmäteriet och NVDB.
Googles ruttalgoritmer är dessutom tunade för att ge trafiksäkrare rutter och använda större genomfartsleder i första hand, så Google maps väljer ofta en längre rutt via en större väg istället för en genväg via en liten skogsväg.
Att hitta till en specifik adress borde de vara lika bra på.
I princip inga landsbygdsadresser häromkring och för den delen 10 mil härifrån finns med. Min adress i stan finns med. Man kan minnas fel men tror att min adress på landsbygden var med förr. :/
Har kollat i olika telefoner och på dator så tror inte det beror på det. Gemini håller med mig och menar att det beror på att Google av lite samma principer som Tesla inte vill betala för korrekt information. Problemet då är väl att det kanske man ska vänta med tills man klarar fixa fram den själv.
Min adress fanns inte med, så jag lade in den själv hos Google. Det har kraftigt minskat felkörningarna för AirMee mfl.H hydrolift skrev:Det verkar vara en massa adresser som inte finns med i Google Maps? Eller har jag fel?
I princip inga landsbygdsadresser häromkring och för den delen 10 mil härifrån finns med. Min adress i stan finns med. Man kan minnas fel men tror att min adress på landsbygden var med förr. :/
Har kollat i olika telefoner och på dator så tror inte det beror på det. Gemini håller med mig och menar att det beror på att Google av lite samma principer som Tesla inte vill betala för korrekt information. Problemet då är väl att det kanske man ska vänta med tills man klarar fixa fram den själv.
Skumt. Jag har aldrig haft några problem att hitta en specifik adress om man söker i Google maps. Däremot får man inte upp adresser för varenda hus man klickar på. Senast igår var jag ut på landsbygden i Dalarna och köpte ett tält. Google Maps hade inga problem att hitta exakt rätt hus.H hydrolift skrev:Det verkar vara en massa adresser som inte finns med i Google Maps? Eller har jag fel?
Han har haft den i ett år och en del saker har förbättrats medan andra inte eller tillkommit. För hans del började det med att man inte kunde använda telefonnyckeln, det tog flera besök och lång tid, rattvärmens automatik funkar nog fortfarande inte, styrningen av klimatsystem är verkligen kass, långsamt och märkligt.FredrikR skrev:
Nu senast är det största att bilen vill servas, påminner hela tiden men det är inte dags än på några månader, Polestar påstår att man inte kan ta bort meddelandet utan att han nu ska kvittera bort det tills det är dags.
Sen säger han att helheten är dålig, mjukvarumässigt, alltså. Men det är nog svårt att gå från Tesla, som absolut har sina brister men mjukvaran är en kod som de äger helt själv, till dessa mer hopplockade system.
Ja, får göra det.pacman42 skrev:
Men det är knappast realistiskt att varje hushåll ska lägga till sin adress när den redan finns tillgänglig i register.
Skumt att du får upp adresser. Provade lite olika och ingen av de fanns med.useless skrev:
Har inte aktiverat digital key själv, mest för att det verkar vara lite pyssligt kring den om man ska tro inläggen i Facebookgruppen för P2.D djac skrev:Han har haft den i ett år och en del saker har förbättrats medan andra inte eller tillkommit. För hans del började det med att man inte kunde använda telefonnyckeln, det tog flera besök och lång tid, rattvärmens automatik funkar nog fortfarande inte, styrningen av klimatsystem är verkligen kass, långsamt och märkligt.
Nu senast är det största att bilen vill servas, påminner hela tiden men det är inte dags än på några månader, Polestar påstår att man inte kan ta bort meddelandet utan att han nu ska kvittera bort det tills det är dags.
Sen säger han att helheten är dålig, mjukvarumässigt, alltså. Men det är nog svårt att gå från Tesla, som absolut har sina brister men mjukvaran är en kod som de äger helt själv, till dessa mer hopplockade system.
Rattvärmen och klimat funkar som det bör i vår och service har det inte blivit dags för ännu.
För ett år sedan då vi bytte från V90 till P2 krävdes det lite omstarter av infotainmentsystemet då ljudet på både blinkers och stereo försvann, men det är borta nu #jinxjinx 😉😇
Som sagt så verkar det buggigt, kan säkert variera, hans problem är väl att han kommer från Tesla, sen är nog hårdvaran lite bättre i Polestar.FredrikR skrev:
Har inte aktiverat digital key själv, mest för att det verkar vara lite pyssligt kring den om man ska tro inläggen i Facebookgruppen för P2.
Rattvärmen och klimat funkar som det bör i vår och service har det inte blivit dags för ännu.
För ett år sedan då vi bytte från V90 till P2 krävdes det lite omstarter av infotainmentsystemet då ljudet på både blinkers och stereo försvann, men det är borta nu #jinxjinx 😉😇
Tja, tydligen inte tid för service på hans heller men bilen lever sig eget lilla drömliv, haha
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden