Jag har haft en fläkt som jag stoppat in i takventilen för att använda mina gamla tilluftsrör til att flytta luft mellan våningarna. Jag har haft utblås i två rum på bottenvåningen.Tilluftsrören till ett par rum på bottenvåningen är kapade då de var ivägen när vi byggde om i köket. Men vi har bara frånluft nuförtiden ändå (tilluft i fönstren i sovrummen bara) Det har fungerat rätt bra, men den höll ju bara ett par år och lät för mycket redan från början. Nu tänker jag gå in på vinden och koppla in mig på spirorören för att göra samma sak istället.
Men frågan är vilken fläkt man skall placera där och hur man skall hänga upp den (jag vill ju isolera den också). Jag kommer åt röret till ovanvåningen från vinden, så jag funderar på att ersätta detta med ett rör uppåt och sedan hänga fläkten i stroppar mellan takstolarna (för att slippa vibrationer) och sedan använda isolerad metallslang för att ansluta mot det nya och det gamla röret. Det bör gå att göra genom att bara gräva sig ned i lösullen. Fläkten får då hänga i jämnhöjd med överkant på lösullen och så lägger jag glasull över den bara - tänker jag.
Detta är extra aktuellt idag, fortfarande 25 grader på ovanvåningen efter midnatt (pga vårsolen) och när jag stängde av LLVP på bottenvåningen så föll tempen från 22,5 till 20 grader på 3,5h. Inglasningen hade 35 grader idag - trots öppet fönster. Det hade varit skönt att bara skicka ned värmen igen från ovanvåningen så jag slipper köra LLVP helt...
Men hur löser jag det enklast?