40 586 läst ·
777 svar
41k läst
777 svar
Vilken elbil skall man satsa på 2026?
Jag fick mejl om att "Nu går det att boka provkörning av Peaq". Knappade in att vi var intresserade av en provkörning till närmsta återförsäljare och fick svaret... "Vi har ännu ingen bil då den kommer först till hösten"...Storsockret skrev:
Va fasen är det då för vits att skicka ut meddelande om att man skall boka provkörning när bilen inte finns.👎👎👎🤔🤔👎
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Dom kanske menade Epiq? Liten tabbe från kontoret?R roli skrev:Jag fick mejl om att "Nu går det att boka provkörning av Peaq". Knappade in att vi var intresserade av en provkörning till närmsta återförsäljare och fick svaret... "Vi har ännu ingen bil då den kommer först till hösten"...
Va fasen är det då för vits att skicka ut meddelande om att man skall boka provkörning när bilen inte finns.👎👎👎🤔🤔👎
Tror inte detta, för i så fall hade de även fel bilder. För det var Peaq på bilderna.Rabbithole skrev:
Dessutom har de nu ett erbjudande på Peaq Explore Edition som gäller mellan 260623 till 260930. Men bilen verkar inte komma ut till återförsäljarna förrän vecka 43, dvs nästan 3 veckor efter att erbjudandet har gått ut. Vem vill teckna sig för en bil (som kostar minst 654 tusen) vilken man bara sett på bild och inte i verkligheten..... inte jag i alla fall.
Redigerat:
Jag såg det också, men som du skriver så vill i alla fall jag provköra innan man skriver på för att bli av med minst 654 kkr....Purre skrev:
Nu råkade det vara en återförsäljare på den listan som var nära för mig men det kan bli långt för en del om man ev. är intresserad.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 282 inlägg
Finns säkert många som kommer att beställa Peaq utan att sett den. Tjänstebilar...
Idag skulle jag inte köpa en elbil, jag skulle privatleasa den på max 3år. Det händer fortfarande så mycket att de tappar mer i värde än vad leasingen är.
Se även till att service är inkluderat! Den kan vara sinnessjukt dyr trots att det inte är något att byta på dessa bilar.
Idag skulle jag inte köpa en elbil, jag skulle privatleasa den på max 3år. Det händer fortfarande så mycket att de tappar mer i värde än vad leasingen är.
Se även till att service är inkluderat! Den kan vara sinnessjukt dyr trots att det inte är något att byta på dessa bilar.
7540:- för privatleasing per månad för 1500 mil/år är ju en bra summa det också...R Robert-san01 skrev:Finns säkert många som kommer att beställa Peaq utan att sett den. Tjänstebilar...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 282 inlägg
Absolut blir det också mycket pengar. Men kolla vad ex en Enyak tappat på 3år så blir det inte så stor skillnad. Tänk också på att vi inte längre har något ränteavdrag på billån utan det måste läggas på huset för att få dras.R roli skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 282 inlägg
Sista delen stämmer inte. Lån med säkerhet får man dra av på https://www.skatteverket.se/privat/...ranteutgifter.106.1b39a64a1919eabb488b87.htmlR Robert-san01 skrev:
Efter att ha ägt min "nya" bil i fem månader så måste jag säga att den Volvo XC40 TWIN Recharge -24 jag köpte i januari är ett mycket bra köp. Den fungerar som förväntat eller bättre på alla möjliga sätt. Och på måndag åker jag på den första riktiga långresan med elbil, så nu får vi se hur bra det fungerar på riktigt. Vi har visserligen kört runt i södra delen av landet några varv med elbilar (både frugans Fiat och även denna bilen till viss del), men detta blir den första resan upp till Lappland och Norrbotten med elbil. Dessutom tar vi E45, så vi behöver nog planera en aning. Jag har räknat med fyra "riktiga" laddstopp på snabbladdare:
- Ett under lunch i Laxå (vi har ett par ärenden på vägen, så det blir en omväg på "fel" sida Vänern). Det kan dock bli långsamladdare i Laxå, beroende på hur mycket el bilen verkligen dragit. Stannar vi 45 minuter bör vi ändå få tillräckligt med el. Sedan långsamladdar vi på första övernattningen (Karlskoga).
- Efter detta så laddar vi i Mora och sedan klarar vi oss till andra övernattningen (uppe i Härjedalsfjällen) där också långsamladdning finns.
- Sedan kommer det att behövas två laddstopp därifrån till Tornedalen, en sträcka som kommer att köras nästan i ett svep - ingen övernattning i alla fall. Där blir det troligen laddstopp i Åsele och i Skellefteå, men fler alternativ finns (exempelvis tidigare laddning i Dorotea, men då måste man ladda i Lycksele och då blir det en tredje laddning mellan Piteå/Luleå också).
Detta är beräknat med god marginal. Vi bör rimligen inte komma under 20% batteri med dessa laddstopp, detta för att hålla frun och de "vuxna" barnen nöjda. Jag har kört ned till 2-3 km kvar ett par gånger när jag varit ensam i bilen. Känns onödigt att ladda om jag tar mig ända fram. 😎 (notera att Volvon har marginal kvar när den visar noll kilometer, vid 2 km har den inte ens börjat sänka effekten/hastigheten).
Och jag kommer att ha med en Schukoladdare utifall att jag skulle behöva lösa laddningen till låg effekt när vi hälsar på släkt och bekanta runt om i Norrbotten också. Schukoladdaren lär dock rimligen endast användas hos svärmor när vi hälsar på hos henne, där finns det nämligen inga offentliga laddare i närheten.
Viss planering behövs, men inte så illa faktiskt.
Jag diskuterade förresten elbilar med grannen som precis bytt till en ny Tesla model Y, det är mycket han gillar med Teslan, men han tycker deras inlåsning i entertainmentsystemet är en deal-breaker. Hade han vetat om hur låst det är när han bytte bil så hade han valt en Volvo igen (som han hade innan). Kan vara värt att tänka på för de som funderar på en Tesla - är detta viktigt eller inte för er?
- Ett under lunch i Laxå (vi har ett par ärenden på vägen, så det blir en omväg på "fel" sida Vänern). Det kan dock bli långsamladdare i Laxå, beroende på hur mycket el bilen verkligen dragit. Stannar vi 45 minuter bör vi ändå få tillräckligt med el. Sedan långsamladdar vi på första övernattningen (Karlskoga).
- Efter detta så laddar vi i Mora och sedan klarar vi oss till andra övernattningen (uppe i Härjedalsfjällen) där också långsamladdning finns.
- Sedan kommer det att behövas två laddstopp därifrån till Tornedalen, en sträcka som kommer att köras nästan i ett svep - ingen övernattning i alla fall. Där blir det troligen laddstopp i Åsele och i Skellefteå, men fler alternativ finns (exempelvis tidigare laddning i Dorotea, men då måste man ladda i Lycksele och då blir det en tredje laddning mellan Piteå/Luleå också).
Detta är beräknat med god marginal. Vi bör rimligen inte komma under 20% batteri med dessa laddstopp, detta för att hålla frun och de "vuxna" barnen nöjda. Jag har kört ned till 2-3 km kvar ett par gånger när jag varit ensam i bilen. Känns onödigt att ladda om jag tar mig ända fram. 😎 (notera att Volvon har marginal kvar när den visar noll kilometer, vid 2 km har den inte ens börjat sänka effekten/hastigheten).
Och jag kommer att ha med en Schukoladdare utifall att jag skulle behöva lösa laddningen till låg effekt när vi hälsar på släkt och bekanta runt om i Norrbotten också. Schukoladdaren lär dock rimligen endast användas hos svärmor när vi hälsar på hos henne, där finns det nämligen inga offentliga laddare i närheten.
Viss planering behövs, men inte så illa faktiskt.
Jag diskuterade förresten elbilar med grannen som precis bytt till en ny Tesla model Y, det är mycket han gillar med Teslan, men han tycker deras inlåsning i entertainmentsystemet är en deal-breaker. Hade han vetat om hur låst det är när han bytte bil så hade han valt en Volvo igen (som han hade innan). Kan vara värt att tänka på för de som funderar på en Tesla - är detta viktigt eller inte för er?
Man måste ju göra sina egna avvägningar.
Själv är jag en sucker för effektivitet. Sitter nu nere i Alsace. Resan hit var ju en parad för Model 3 i effektivitet och Tesla som laddnätverk. Nu är det ju inte riktigt semestertider här än så det var bara att glida in på laddstationerna och jacka in, att det är så tättbefolkat gör ju att det är tätt mellan stationerna så att krävs minimal planering.
Tesla är ju inte laddfantomer längre men i praktiken så tar det så lång tid att pudra näsan och få glassppfyllning/burgare på donken att laddhastigheten räcker väl till och låg förbrukning förbrukning på det också. 40 grader och motorväg gör ju förkonditionering överflödigt dessutom.
Själv är jag en sucker för effektivitet. Sitter nu nere i Alsace. Resan hit var ju en parad för Model 3 i effektivitet och Tesla som laddnätverk. Nu är det ju inte riktigt semestertider här än så det var bara att glida in på laddstationerna och jacka in, att det är så tättbefolkat gör ju att det är tätt mellan stationerna så att krävs minimal planering.
Tesla är ju inte laddfantomer längre men i praktiken så tar det så lång tid att pudra näsan och få glassppfyllning/burgare på donken att laddhastigheten räcker väl till och låg förbrukning förbrukning på det också. 40 grader och motorväg gör ju förkonditionering överflödigt dessutom.