M maria01 skrev:
glöm inte det bästa med waze är ju att folk kan rapportera vart det är fartkontroll jag anväder waze bara för den saken
Det kan man göra i Google Maps också.

Screenshot_20260701-215702.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte lika enkelt

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Google Maps finns i Teslan.
Vad tillför Waze?

Parkster har jag i telefonen när jag parkerar. Varför vill man använda den medan man kör?
Nja, det man ser är väl Google men navigeringen är Teslas egen

M maria01 skrev:
inte lika enkelt
Två tryck på skärmen. Hur gör man i Waze?

useless useless skrev:
Två tryck på skärmen. Hur gör man i Waze?
et tryck

Purre
M maria01 skrev:
waze ägs av google
I stan där jag bor så har vi en rondell som är avstängd sen strax efter nyår. Det tillkom då en temporärväg. Ska vara avstängt fram till november är det beräknat. Google Maps tycker fortfarande att man kan åka genom den rondellen. Waze har förstått att rondellen är avstängd och även insett var den provisoriska vägen går. Nu är stan ändå en utav de 20 största i landet.
För att då ta ett exempel från verkligheten.

Purre Purre skrev:
I stan där jag bor så har vi en rondell som är avstängd sen strax efter nyår. Det tillkom då en temporärväg. Ska vara avstängt fram till november är det beräknat. Google Maps tycker fortfarande att man kan åka genom den rondellen. Waze har förstått att rondellen är avstängd och även insett var den provisoriska vägen går. Nu är stan ändå en utav de 20 största i landet.
För att då ta ett exempel från verkligheten.
har samma problem med både waze och google men google köper ju kartorna av staten så om staten inte har updaterat sina kartor kommer den inte med på google så var det för vet inte hur det är nu

useless useless skrev:
Kan vara både och beroende på vart man är...
Waze har en bakgrundskarta som kan uppdateras av användarna, så där det finns aktiva kartuppdaterare kan Waze ha bättre information om små vägar än Google som får den mesta informationen från Lantmäteriet och NVDB.
Googles ruttalgoritmer är dessutom tunade för att ge trafiksäkrare rutter och använda större genomfartsleder i första hand, så Google maps väljer ofta en längre rutt via en större väg istället för en genväg via en liten skogsväg.

Att hitta till en specifik adress borde de vara lika bra på.
Jag använder ofta Hitta när jag ska till en kund för att få fram adressen. Där kan man välja vägbeskrivning mha Google Maps eller Waze. Testar Maps först, när jag ej får träff där väljer jag Waze. Har alltid fungerat där hittills.
Landsbygd neråt Valdemarsvik/Falerum/Gamleby

M maria01 skrev:
et tryck
Nej, minst 2.

Vet inte vart de köper datan från till kartorna. Där jag bor stängde man en järnvägsövergång för snart 10år sedan och gjorde återvängsgränd. Den är fortfarande val #1 för både Google och Mercedes nav.

Ser att försäljare till Volvo EX60 har annonser ute i dagspressen. Min fråga är varför så mycket effekt för bilen med stort batterri.

R Robert-san01 skrev:
Vet inte vart de köper datan från till kartorna. Där jag bor stängde man en järnvägsövergång för snart 10år sedan och gjorde återvängsgränd. Den är fortfarande val #1 för både Google och Mercedes nav.
det problemet är större när man är i södra europa vägar som inte finns längre finns fortfarande kvar eller att google och waze inte kan se skillnad på en mindre väg och traktor stig

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
engs
Kör med både waze och google maps.
Waze för långkörningar till specifika adresser och så, tror waze är populärt bland lastbilschaffisar för vartenda litet företag finns ju verkligen med.

Däremot om man letar typ "lunchrestaurang i närheten" eller mer lokala saker i närområdet där man inte har en specifik plats i åtanke utan mer funktion. Mat, laddning, livsmedelsaffär, pub etc. Funkar google maps mycket bättre.

Waze har ingen bra funktion för egna POIs heller vad jag lyckats hitta, mer batchformat då, kunna ladda upp ett gäng med en webbläsare så man har de i mobilen sen. Google har väl 2 tror jag, som ingen är optimal men det fungerar ivf.

D
U Ursidae skrev:
Lustigt det där. Pekar ju på att mjukvaran är lite av ett lapptäcke när sådana saker händer. En del borde inte tycka det är för varmt utan att dess kylsystem startar.

Nåväl det märks ju att Teska designas i USA. Hysterisk ac-kapacitet. Dessutom inga problem att stå i 40 geader i solen snabbladda.
Det finns mycket att tycka om Tesla som bil men som just "elbil" funkar de riktigt bra.
Ja mjukvaran är nog helt överlägsen i Tesla, jag vet inte hur Volvo är men Polestar ligger väl på 1,5 på den gamla hederliga betygsskalan, bekant som bytt från Tesla till Polestar och det är skrämmande dåligt.

D
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Google Maps finns i Teslan.
Vad tillför Waze?

Parkster har jag i telefonen när jag parkerar. Varför vill man använda den medan man kör?
Jag saknar Waze väldigt mycket, helt överlägset Google maps, vilket ät märkligt eftersom Google ju äger Waze.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.