P Pin skrev:
Inget i den bilen var premium, utom prislappen på ca 450 000
Otroligt enkel interiör.
Måste vara basmodellen då, Morsan har en EX30, och den är då finare interiör och mycket bättre avstämt chassi än min EQA. Sen tycker jag nog att tidigare EX40 var en mer komplett bil, även om chassit i EX30n är bättre. (Båda Ultra med B&W etc)

Minimalistisk design är mer en stil än premium eller ej.

S
Någon som köpt begagnad med nya elbilsstödet? 1300 kr/ mån i 3 år.
Jag försöker övertala en kompis att köpa elbil istället för en Kia Ceed plugin 2024. De ska ersätta en Hyundai I40 2013.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Måste vara basmodellen då, Morsan har en EX30, och den är då finare interiör och mycket bättre avstämt chassi än min EQA. Sen tycker jag nog att tidigare EX40 var en mer komplett bil, även om chassit i EX30n är bättre. (Båda Ultra med B&W etc)

Minimalistisk design är mer en stil än premium eller ej.
- soundbar under vindrutan, inga högtalare i dörrarna
- dörrarna helt nakna så när som på märkliga dörrhandtag
- dåliga och fula fack mellan stolarna
- klädsel i stolarna plastig
- infotainmentsystem krånglade
- priset på närmare 450 kkr
- förbrukningen på 2,2 kWh per mil med farthållare på 110 km/h
- långsam laddning
- litet batteri
+ Chassit bra, rolig att köra.

Vet inget om EQA men är inte imponerad av EQC och EQE vad gäller ”premium”. (Min referens är 10 år gammal BMW 6 och 7 serie).

Åkte hyrbil Renault 4 elektrisk. Ok bil men för högt pris. Gillade inredningen med denim. Många fysiska knappar ett plus.

Kul att Laban är tillbaka.

• Gilla
hypotek och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S sinuslinus skrev:
Någon som köpt begagnad med nya elbilsstödet? 1300 kr/ mån i 3 år.
Jag försöker övertala en kompis att köpa elbil istället för en Kia Ceed plugin 2024. De ska ersätta en Hyundai I40 2013.
https://www.byggahus.se/forum/threa...urvardsverkets-nya-premie-for-fattiga.574936/

Mini Cooper SE är den roligaste bil jag har kört och/eller ägt. Mycket bra ihopskruvad och dessutom klassiska reglage. Gäller 2020-2024 sedan blev den "modern" och byggd i Kina. Enda bra med den i jämförelse är räckvidden, enligt min åsikt såklart.

Kommer separat recension av hela köpet så fort det är klart.

P Pin skrev:
Åkte hyrbil Renault 4 elektrisk. Ok bil men för högt pris. Gillade inredningen med denim. Många fysiska knappar ett plus.

Kul att Laban är tillbaka.
Min äldsta brors första nya bil var en knallgul R4 med svart vinylsoltak. Det ledde senare till att han blev en bilfanatiker som haft det mesta i bilväg. R4:an slutade tyvärr i ett dike som vägverket grävt och glömt skylta. De bytte till en R5 som inte var hälften så rolig. Därför blev det rätt snabbt den då helt nya VW Golf och då tog bilintresset fart på riktigt, särskilt med första GTi.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
- soundbar under vindrutan, inga högtalare i dörrarna
- dörrarna helt nakna så när som på märkliga dörrhandtag
- dåliga och fula fack mellan stolarna
- klädsel i stolarna plastig
- infotainmentsystem krånglade
- priset på närmare 450 kkr
- förbrukningen på 2,2 kWh per mil med farthållare på 110 km/h
- långsam laddning
- litet batteri
+ Chassit bra, rolig att köra.

Vet inget om EQA men är inte imponerad av EQC och EQE vad gäller ”premium”. (Min referens är 10 år gammal BMW 6 och 7 serie).
Synd att dom har låg spec versionerna då.

Men den top specade Ultran ligger runt 600' och jag tycker en standard Tesla Model 3 är bättre på nästan allt utom stereo och längd på bilen typ.

Håller med att Volvon är på tok för dyr

Storsockret
Fick upp reklam på FB, Polestar 4 long range dual motor med 1500 mil per år och inklusive vinterhjul för 6500 hos bilbolaget kanske inte är så dumt om man är sugen på den :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Företagsleasing?

Synd att alla va på fel sida landet

Funderar på XC40 Recharge från 2023 med "single motor".
Väldigt många har Core som utrustningspaket men några har Plus.
På C40 verkar betydligt fler ha Plus av någon anledning. :/

Vad skiljer Core och Plus?

Finns det något sätt att kolla upp utrustningslistan? Car.info men det verkar vara för typ handlare att se viss info där.

Fairlane
H hydrolift skrev:
Funderar på XC40 Recharge från 2023 med "single motor".
Väldigt många har Core som utrustningspaket men några har Plus.
På C40 verkar betydligt fler ha Plus av någon anledning. :/

Vad skiljer Core och Plus?

Finns det något sätt att kolla upp utrustningslistan? Car.info men det verkar vara för typ handlare att se viss info där.
Skillnaden mellan olika paket tycker jag generellt är hopplös då det kan variera från år till år och en funktion som egentligen inte finns med kan ändå vara tillagd etc.
Med det sagt så verkar det vara ungefär de här sakerna du får med Plus, utöver det som finns med Core:
  • 19" eller 20" fälgar istället för 18" (bra eller dåligt kan ju diskuteras)
  • tonade rutor bak
  • elektroniskt infällbara backspeglar med markbelysning och elektrisk baklucka
  • bilen låser upp sig när du kommer nära
  • elstol med minnesfunktion för förare
  • dimbar innerbackspegel
  • belysning och material invändigt
  • pilot assist (kan det verkligen inte finnas i i Core-versionen?!)
  • 360-kamera
Ta det med en skopa salt, men ungefär så kanske

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
  • pilot assist (kan det verkligen inte finnas i i Core-versionen?!)
Har också sett att PA saknats på vissa modeller i basutförande hos Volvo.
Efter att ha kört i snart 10år med funktionen är den en "måste" funktion.

• Gilla
Bengt-re och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Lite av ett i-landsproblem, men jag har svårt att bestämma mig för vilken bil vi ska sikta in oss på. Har inte haft någon tur med mina försök att skaka fram en EX90 till humana pengar så vi föll tillbaka till Ioniq 9 och hade väl bestämt oss för den. Men så dök det upp reklam för privatleasing av ID Buzz också. Sen kom Skoda Peaq in i bilden då den redan går att leasa. Alla tre bilarna ligger på samma pengar. Realistiskt blir det inte en Peaq då jag inte vill beställa bil osedd..

Hade en Buzz över helgen och hade hoppats på att antingen falla pladask eller rata den helt. Båda dessa utfallen uteblev.

Ioniq 9 AWD, Advanced, 2027

+Rymlig, tyst och bekväm. Trevligare åkkomfort.
+Plast på sidorna i bagaget, bra för att slippa hundhår på klädsel
+Ventilerade stolar
+Fast ränta på avtalet, förutsägbart men kostar väl rent krasst mer..

-Eventuell ICCU problematik
-Hög lasthöjd bagage, 70cm upp till stötfångaren och ungefär 80 in till bagaget vilket leder till behov av ramp/trappa för hundarna. Den måste man förvara någonstans.
-Infotainment känns rätt meh
-Uppmärksamhetsvarnaren, väldigt känslig.
-Ej lårstöd förarsäte
-Ganska dyra vinterhjul, finns inte mycket begagnat pga ny modell
-Inte tillräckligt stort bagage för hundbur, så vi måste köra galler och grind så bagaget blir helt upptaget när hundarna är med.
-Utseendet
-Hedin bil är involverade, det vet jag inte om jag uppskattar.

ID Buzz, GTX Olympic Edition, 2027
+Utseendet/charmen
+Helt OK infotainment och app (iallafall har vår ID7 funkat skapligt, och denna får ju nya android-baserade id software)
+Väldigt bra sikt utåt
+Lätt att kliva in i bilen, även skönt med skjutdörrar bak.
+Bagaget, nog stort för hundbur och även last.
+Insteget i bagaget är bara på ca 52cm, vilken gör att ramp inte behövs ännu. Och om/när den gör det så får den plats ovanpå buren.
+Lårstöd förarsäte, och nån halvmesyr till massage.
+Borde vara lätt att hitta vinterhjul till OK pris.
+Bättre utformning för camping, om det skulle vara aktuellt

+ / - Sittpositionen, ligger på båda sidor. Skönt att sitta högt upp men föredrar "vanlig" körposition.

-Räckvidden klart sämre, och laddhastighet sämre
-Skåpbilskänslan finns alltid där (av förklarliga skäl).
-Svårare för kort sambo att kliva ur bilen i trånga parkeringar, för mig rätt OK.
-Inte ventilerade säten
-Inte elbaklucka i denna konfigurationen, går såklart att lägga till men det är ytterligare hundralappar på månadskostnaden..
-Rörlig ränta, normalt så hade jag väl inte satt det som negativt eftersom det är så det brukar vara. Men när alternativet erbjuder fast kostnad hela perioden så..

Ska väl höra mig för imorgon om någon kan sockra sitt erbjudande för att väga över, men jag har svårt att bortse från hur praktisk Buzzen är, men jag vet inte om det ”räcker”. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.