Är på bilsemester i Norge med en EQA och Model Y, och det stör mig faktiskt att Teslan laddar så långsamt över 60% soc när man råkar stanna nära en laddare och gärna toppar upp lite. I praktiken gör det att de 40km i skillnad i räckvidd äts upp.

Imponerad av hur snål och smidig EQAn är

• Gilla
djac
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Man måste ju göra sina egna avvägningar.
Själv är jag en sucker för effektivitet. Sitter nu nere i Alsace. Resan hit var ju en parad för Model 3 i effektivitet och Tesla som laddnätverk. Nu är det ju inte riktigt semestertider här än så det var bara att glida in på laddstationerna och jacka in, att det är så tättbefolkat gör ju att det är tätt mellan stationerna så att krävs minimal planering.

Tesla är ju inte laddfantomer längre men i praktiken så tar det så lång tid att pudra näsan och få glassppfyllning/burgare på donken att laddhastigheten räcker väl till och låg förbrukning förbrukning på det också. 40 grader och motorväg gör ju förkonditionering överflödigt dessutom.
På Volvon så blev det för varmt för destinationsladdning när den stod i direkt solljus och det var 27 grader varmt (i skuggan). Det tog över 15 minuter innan den var sval nog och den laddade därefter långsamt. När elpriset ändrades från kvart till kvart så ville den inte ladda mycket alls. Efter att jag kört den fem minuter så att den fick kylas av satte den igång att ladda direkt och laddade med full hastighet. Jag måste ha hamnat precis i gränslandet mellan att den skall luftkylas enbart och att den skall få aktiv kylning. Problemet är troligen att den inte vill kyla i onödan och att bilen i övrigt är så där lagom mycket för varm, vilket gör att den hamnade precis på gränsvärdena mellan den passiva kylningen och den aktiva kylningen. Detta med smarta reglersystem är inte så lätt när förhållandena kan variera på många olika sätt. Ju smartare systemet är, desto mer sannolikt att det finns ett cornercase som gömmer sig och inte fungerar. Jag märker det tydligt i styrningen (hemautomationen) av värmen i huset mitt...

Lustigt det där. Pekar ju på att mjukvaran är lite av ett lapptäcke när sådana saker händer. En del borde inte tycka det är för varmt utan att dess kylsystem startar.

Nåväl det märks ju att Teska designas i USA. Hysterisk ac-kapacitet. Dessutom inga problem att stå i 40 geader i solen snabbladda.
Det finns mycket att tycka om Tesla som bil men som just "elbil" funkar de riktigt bra.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Lustigt det där. Pekar ju på att mjukvaran är lite av ett lapptäcke när sådana saker händer. En del borde inte tycka det är för varmt utan att dess kylsystem startar.

Nåväl det märks ju att Teska designas i USA. Hysterisk ac-kapacitet. Dessutom inga problem att stå i 40 geader i solen snabbladda.
Det finns mycket att tycka om Tesla som bil men som just "elbil" funkar de riktigt bra.
Detta har inte hänt varken förr eller senare. Jag tror inte att det är ett lapptäcke, jag tror snarare på att tempregleringen är lite för snabb åt bägge håll, dvs att den i just detta läge oscillerar pga lagrad värme i bilens kylsystem men att luften var tillräckligt kall för att snabbt ge resultat på tempgivaren. Dvs, det hände under de förhållanden som fanns just där och då. Denna typ av buggar kryllar det av i moderna system. Hade det varit två grader varmare hade den antagligen fungerat, och två grader kallare likaså. Det räckte ju att jag körde bilen lite så fungerade det.
Min Mitsubishi Outlander som jag hade innan, den hade rätt många sådana här "quirks". Än så länge levererar Volvon en mycket stabilare upplevelse i allmänhet.

• Gilla
Ursidae
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen Carplay/Android Auto. Bara de appar som Tesla erbjuder.
Vad är det för appar man behöver som inte finns i Teslan?

Har aldrig haft en bil med Carplay/Android Auto, så jag förstår inte vad det är jag ska sakna.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det för appar man behöver som inte finns i Teslan?
Vet inget om vad som finns i en Tesla men

så jag förstår inte vad det är jag ska sakna.
Jag uppskattar fria uppdaterade navigeringsappar som Google Maps och Waze och övrig integration med många av telefonens andra appar som exempelvis Parkster.

Nicke Nyfiken
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inget om vad som finns i en Tesla men

Jag uppskattar fria uppdaterade navigeringsappar som Google Maps och Waze och övrig integration med många av telefonens andra appar som exempelvis Parkster.
Google Maps finns i Teslan.
Vad tillför Waze?

Parkster har jag i telefonen när jag parkerar. Varför vill man använda den medan man kör?

Vad tillför Waze?

Parkster har jag i telefonen när jag parkerar. Varför vill man använda den medan man kör?
Min erfarenhet är att Waze är mycket bättre på landsbygden. När inte Maps hittar gör Waze det

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vad tillför Waze?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Min erfarenhet är att Waze är mycket bättre på landsbygden. När inte Maps hittar gör Waze det
waze ägs av google

M maria01 skrev:
waze ägs av google
Waze är fortfarande bättre än Maps på landsbygden

jag tycker maps funkar bättre när man inte har motagning

Kan vara både och beroende på vart man är...
Waze har en bakgrundskarta som kan uppdateras av användarna, så där det finns aktiva kartuppdaterare kan Waze ha bättre information om små vägar än Google som får den mesta informationen från Lantmäteriet och NVDB.
Googles ruttalgoritmer är dessutom tunade för att ge trafiksäkrare rutter och använda större genomfartsleder i första hand, så Google maps väljer ofta en längre rutt via en större väg istället för en genväg via en liten skogsväg.

Att hitta till en specifik adress borde de vara lika bra på.

Google Maps finns i Teslan. Vad tillför Waze?
Coca-Cola eller Pepsi...

Enklare att knappa in parkeringen på en stor skärm medan man sitter kvar än att behöva fippla med telefonen.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan vara både och beroende på vart man är...
Waze har en bakgrundskarta som kan uppdateras av användarna, så där det finns aktiva kartuppdaterare kan Waze ha bättre information om små vägar än Google som får den mesta informationen från Lantmäteriet och NVDB.
Googles ruttalgoritmer är dessutom tunade för att ge trafiksäkrare rutter och använda större genomfartsleder i första hand, så Google maps väljer ofta en längre rutt via en större väg istället för en genväg via en liten skogsväg.

Att hitta till en specifik adress borde de vara lika bra på.
glöm inte det bästa med waze är ju att folk kan rapportera vart det är fartkontroll jag anväder waze bara för den saken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.