Bengt-re Bengt-re skrev:
Aha, okej - jag har bara provsuttit den och konstaterade att den hade ett sämre baksäte än något jag upplevt i en modern bil och konstaterade att jag vill ha förardisplay så kollade aldrig mer på den, men som sagt - de har nog sålt rätt många - kryllar av dem på Essingeleden.
Ja ändå fascinerande hur mycket Fanboys Volvo har ute i Europa, XC40 el såldes ju bra trots att det var en närmare 10 år gammal modell på fossilplattform för priset av en betydligt större och modernare bil

• Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ja ändå fascinerande hur mycket Fanboys Volvo har ute i Europa, XC40 el såldes ju bra trots att det var en närmare 10 år gammal modell på fossilplattform för priset av en betydligt större och modernare bil
Jag körde en XC40 el i tre år. Det var en bra bil, men lite tråkigt, lite buggig infotainment, men den gjorde jobbet trots att det var en äldre konstruktion och i grunden en modifierad fossilbil. Känns inte prisvärd idag dock.
Bra dragbil!

Angående körning med fossilbil eller elbil. Här tror jag vi har lite fel i hur några räknar och jämför olika typer av bilar för att få fram siffror som ska passa det egna narrativet.

Vi har två bilar en el-suv och en lyxsedan- ganska jämförbara i storlek o tyngd. El-suv har större luftmotstånd, men är ju modernare bil.

En ganska vanlig kort körning för oss i veckan är resa till lokalt affärscentrum, vilket innebär en resa på 2x4 km, totalt 8 km.

Vid denna årstid, med någon minusgrad och start från 8 gr i garaget, drar vår el-suv (Audi Q8-etron) ca 35 kWh/100km (eller 2,8 kWh) och kostar ca 6,6 kr vid hemmaladdning (enligt marginal kostnadsökningen- kan förklara hur jag räknar om nu någon är intresserad- finns beskrivet i någon tråd), medan vår VW Phaeton v6 diesel , drar ca 1,1 l/mil vid samma körning eller 18,5 kr (ca 27 kr HVO- vilket vi tankar). Detta innebär att den dragit 10,7 kWh.

Här kommer en tydligare uppställning (kanske)

Tabell jämförande bränsleförbrukning och kostnader för Audi Q8 e-tron och VW Phaeton v6 vid kortkörning vinter och långkörning sommar.

sedan har vi alla andra kostnader, men det är ju en annan historia

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Fast dessa brukar stå för merparten av totalen.

Intresserad av vad du tycker om Phaeton, men det blir OT i den här tråden.

trähandtag trähandtag skrev:
Angående körning med fossilbil eller elbil. Här tror jag vi har lite fel i hur några räknar och jämför olika typer av bilar för att få fram siffror som ska passa det egna narrativet.

Vi har två bilar en el-suv och en lyxsedan- ganska jämförbara i storlek o tyngd. El-suv har större luftmotstånd, men är ju modernare bil.

En ganska vanlig kort körning för oss i veckan är resa till lokalt affärscentrum, vilket innebär en resa på 2x4 km, totalt 8 km.

Vid denna årstid, med någon minusgrad och start från 8 gr i garaget, drar vår el-suv (Audi Q8-etron) ca 35 kWh/100km (eller 2,8 kWh) och kostar ca 6,6 kr vid hemmaladdning (enligt marginal kostnadsökningen- kan förklara hur jag räknar om nu någon är intresserad- finns beskrivet i någon tråd), medan vår VW Phaeton v6 diesel , drar ca 1,1 l/mil vid samma körning eller 18,5 kr (ca 27 kr HVO- vilket vi tankar). Detta innebär att den dragit 10,7 kWh.

Här kommer en tydligare uppställning (kanske)

[bild]

fast långkörning så åker jag alltid på att snabbladda för 6:-/kWh så elbilen blir rätt dyr där

B bhus2021 skrev:
fast långkörning så åker jag alltid på att snabbladda för 6:-/kWh så elbilen blir rätt dyr där
jag tog 45 mil då slipper jag blanda in laddning externt, för slippa krångliga redovisningar, men i sak har du rätt. Om du kör mycket -kanske under sommaren- så kan jag rekommendera avtal, där det finns priser kring 4 kr /kWh

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.