P PHPersson skrev:
Det handlar nog bara om att det är väldigt mycket enklare med fossilbil… du hade säkert klarat dig med cykel om du fick 1miljon i månaden för det?

Jag hade cyklat i snön utan problem;)
Fast vad som är enkelt eller inte är ju väldigt individuellt...

Jag har ju upptäckt att elbilen löser de två absolut största problemen med fossilbilen, som jag hade..
1: jag orkar aldrig tanka. Vilket betyder att jag kör in i det sista och blir tvungen att tanka, vilket oftast verkar hända på morgonen de dagar jag måste till jobbet. Dessutom har jag då en tid att passa = stressigt.
2: glömt att sätta i motorvärmarkabeln = iskall bil på vintern, och ont i själen när man startar.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast vad som är enkelt eller inte är ju väldigt individuellt...

Jag har ju upptäckt att elbilen löser de två absolut största problemen med fossilbilen, som jag hade..
1: jag orkar aldrig tanka. Vilket betyder att jag kör in i det sista och blir tvungen att tanka, vilket oftast verkar hända på morgonen de dagar jag måste till jobbet. Dessutom har jag då en tid att passa = stressigt.
2: glömt att sätta i motorvärmarkabeln = iskall bil på vintern, och ont i själen när man startar.
Jag tänker såhär…
1. om du inte orkar tanka… hur orkar du då ladda? Och tycker man det är jobbigt att tanka kanske man har det orimligt bra i livet ;)
2. Jag startar hellre en kall fossilbil än att komma ut till en elbil utan ström för att jag glömt sätta i laddkabeln…

P PHPersson skrev:
Jag tänker såhär…
1. om du inte orkar tanka… hur orkar du då ladda? Och tycker man det är jobbigt att tanka kanske man har det orimligt bra i livet ;)
2. Jag startar hellre en kall fossilbil än att komma ut till en elbil utan ström för att jag glömt sätta i laddkabeln…
Kommer man 100-120 mil på en tank och åker 1000 mil om året kan man skjuta upp det till sen... 😉

Laddkabeln har ju högre prioritet än motorvärmaren, så den glömmer jag inte...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Det handlar nog bara om att det är väldigt mycket enklare med fossilbil… du hade säkert klarat dig med cykel om du fick 1miljon i månaden för det?

Jag hade cyklat i snön utan problem;)
Fullt av folk här som verkligen tänkt tills de fått huvudvärk, de kan ändå inte komma på hur det skulle kunna lösas med elbil, oavsett konsekvenserna så måste de bara köra fossilt, det handlar om liv och död!

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fullt av folk här som verkligen tänkt tills de fått huvudvärk, de kan ändå inte komma på hur det skulle kunna lösas med elbil, oavsett konsekvenserna så måste de bara köra fossilt, det handlar om liv och död!
Då har jag fel ! ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kommer man 100-120 mil på en tank och åker 1000 mil om året kan man skjuta upp det till sen... 😉

Laddkabeln har ju högre prioritet än motorvärmaren, så den glömmer jag inte...
Men tanka bara en tredjedels tank varje gång och lämna radion och ljus på när du kommer hem… problem solved 😃

VW ID7 körning på 110 väg och lite stadskörning i -28.
Snittförbrukning 3,5kWh / mil.
Bra eller dåligt?

Ingick uppvärmning av kupen från -28 till +22 i detta eller stod bilen i varmgarage? Lite högt kan jag tycka men kyla drar mer helt klart.

Känns rimligt. Vi körde 270 mil i december med vår Q8 etron 55 och hade en snittförbrukning på exakt 2,7 kWh/mil- 80% motorväg.

P PHPersson skrev:
VW ID7 körning på 110 väg och lite stadskörning i -28.
Snittförbrukning 3,5kWh / mil.
Bra eller dåligt?
Tycker det känns fullt rimligt. -28 är ordentligt kallt.

B bhus2021 skrev:
Ingick uppvärmning av kupen från -28 till +22 i detta eller stod bilen i varmgarage? Lite högt kan jag tycka men kyla drar mer helt klart.
Uppvärmning med laddkabel i, vet inte hur bilen räknar då (inte min bil utan min kompis).

Hemingway Hemingway skrev:
Tycker det känns fullt rimligt. -28 är ordentligt kallt.
Håller med att det känns rimligt. Men det är väl en räckvidd på under 20mil mellan snabbladdare som kan bli lite dåligt. Men å andra sidan hur ofta är det -28 :)

Vid -28 så blir det lite andra regler.

Min brorsas dieselbil startade inte vid -28 igår. Jämfört med det är ett extra laddstopp minimalt med stök.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Det beror säkert bara på adblue. Dieselbilar är fantastiska, så det måste vara EU:s fel.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
djac och 7 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror säkert bara på adblue. Dieselbilar är fantastiska, så det måste vara EU:s fel.
Ja men jag kollade listan över aktuella tillåtna syndabockar och EU ligger väldigt bra till för detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.