392 587 läst ·
6 590 svar
393k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Fast vad som är enkelt eller inte är ju väldigt individuellt...P PHPersson skrev:
Jag har ju upptäckt att elbilen löser de två absolut största problemen med fossilbilen, som jag hade..
1: jag orkar aldrig tanka. Vilket betyder att jag kör in i det sista och blir tvungen att tanka, vilket oftast verkar hända på morgonen de dagar jag måste till jobbet. Dessutom har jag då en tid att passa = stressigt.
2: glömt att sätta i motorvärmarkabeln = iskall bil på vintern, och ont i själen när man startar.
Jag tänker såhär…Dan_Johansson skrev:
Fast vad som är enkelt eller inte är ju väldigt individuellt...
Jag har ju upptäckt att elbilen löser de två absolut största problemen med fossilbilen, som jag hade..
1: jag orkar aldrig tanka. Vilket betyder att jag kör in i det sista och blir tvungen att tanka, vilket oftast verkar hända på morgonen de dagar jag måste till jobbet. Dessutom har jag då en tid att passa = stressigt.
2: glömt att sätta i motorvärmarkabeln = iskall bil på vintern, och ont i själen när man startar.
1. om du inte orkar tanka… hur orkar du då ladda? Och tycker man det är jobbigt att tanka kanske man har det orimligt bra i livet
2. Jag startar hellre en kall fossilbil än att komma ut till en elbil utan ström för att jag glömt sätta i laddkabeln…
Allvetare
· Västra götaland
· 10 957 inlägg
Kommer man 100-120 mil på en tank och åker 1000 mil om året kan man skjuta upp det till sen... 😉P PHPersson skrev:
Laddkabeln har ju högre prioritet än motorvärmaren, så den glömmer jag inte...
Fullt av folk här som verkligen tänkt tills de fått huvudvärk, de kan ändå inte komma på hur det skulle kunna lösas med elbil, oavsett konsekvenserna så måste de bara köra fossilt, det handlar om liv och död!P PHPersson skrev:
Men tanka bara en tredjedels tank varje gång och lämna radion och ljus på när du kommer hem… problem solved 😃Dan_Johansson skrev:
Känns rimligt. Vi körde 270 mil i december med vår Q8 etron 55 och hade en snittförbrukning på exakt 2,7 kWh/mil- 80% motorväg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Det beror säkert bara på adblue. Dieselbilar är fantastiska, så det måste vara EU:s fel.