pacman42 pacman42 skrev:
Förvärmer du fossilbilen innan du åker? Det kostar också.
Jag förvärmer vara sig med el eller bensin. Förvärmer inte alls med andra ord.

Edit: Kan hända någon gång ibland när rutorna är isiga men högst sällan.

P PHPersson skrev:
Fast min bil drar 3,5kWh per mil när jag kör korta sträckor. Mycket av elen värmer såklart bilen men det är så det är i praktiken. Att köra på 0,6 går fint om man kör lugnt.

Jag har effektavgifter på 1000kr (förbrukning 2200kWh) så en rätt så rejäl del av kostnaden som ökar en del pga laddningen trots att jag bara laddar på nätter.

Min poäng är egentligen inte att diskutera vad som på kronan är billigast eftersom det är helt försumbart jämfört med andra kostnader, men vi kan nog konstatera att det kommer blir dyrare att köra bil i framtiden oavsett drivmedel.
Jag har en diesel och en elbil, elhandelspriset för Januari hamnade på 98 öre/kWh för mig i SE3. Laddar 6A 22-06 så klarar mig på låg effektavgift.
Elbilen behöver laddas för ca4.5:-/kWh för att nå samma bränslekostan per mil som dieseln vid 16:-/l.

Har snittat 1,8kWh/mil senaste månaden. Men den drar lite mer på motorvägen, speciellt när det är kallt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag har en diesel och en elbil, elhandelspriset för Januari hamnade på 98 öre/kWh för mig i SE3. Laddar 6A 22-06 så klarar mig på låg effektavgift.
Elbilen behöver laddas för ca4.5:-/kWh för att nå samma bränslekostan per mil som dieseln vid 16:-/l.

Har snittat 1,8kWh/mil senaste månaden. Men den drar lite mer på motorvägen, speciellt när det är kallt.
Jo såklart olika men köpte du el för 0,98 måste du rimligen ha ett bra bundet avtal? 6A är ett "dyrt" påslag ändå, ökar du effekttopparna med säg 4,5kW så gör det rätt så stor skillnad. Sen har du en snål elbil, det har inte jag =)

P PHPersson skrev:
Jo såklart olika men köpte du el för 0,98 måste du rimligen ha ett bra bundet avtal? 6A är ett "dyrt" påslag ändå, ökar du effekttopparna med säg 4,5kW så gör det rätt så stor skillnad. Sen har du en snål elbil, det har inte jag =)
Vet inte, det är ju en SUV, EQA. Har kvartspris med vattenfall, men solcellerna med batteriet gör att jag ofta slipper eftermiddagstoppen

Vet inte, det är ju en SUV, EQA. Har kvartspris med vattenfall, men solcellerna med batteriet gör att jag ofta slipper eftermiddagstoppen
Det gör ju gott såklart, jag har solceller bara att de gör inte mycket nytta just nu =)

P PHPersson skrev:
Jag förvärmer vara sig med el eller bensin. Förvärmer inte alls med andra ord.

Edit: Kan hända någon gång ibland när rutorna är isiga men högst sällan.
Då kom inte mina dieslar eller bensinare ned under 0,8-0,9 om jag skulle ha värme också.

P PHPersson skrev:
många har ingen effektavgift alls nattetid, vissa har halv.

B bhus2021 skrev:
många har ingen effektavgift alls nattetid, vissa har halv.
Jag har halv... 13,4/11/11,4kW alla tre när det var normaltid och jag inte laddade bilen. Gav 970,31kr på en månad.

pacman42 pacman42 skrev:
Då kom inte mina dieslar eller bensinare ned under 0,8-0,9 om jag skulle ha värme också.
Nä det är olika, vår Volvo XC70 D4 AWD drar c:a 0,45 om man läser på forum... men i verkligheten c:a 0,75.

P PHPersson skrev:
Nä det är olika, vår Volvo XC70 D4 AWD drar c:a 0,45 om man läser på forum... men i verkligheten c:a 0,75.
0,65 har min snittar över 10.000mil, lite mer på långkörning

0,65 har min snittar över 10.000mil, lite mer på långkörning
Jag har en känsla av att våran drar lite mer än den borde men det kanske är lite OT :)

Ligger runt 2kr kr/kWh inklusive allt nu i Januari men har legat betydligt lägre övriga året snarare 1-1,1kr/kWh, korta körsträckor och mycket förvärmning gör dock att förbrukningen dras upp närmare 2,5kWh/mil nu när det varit så kallt. Normalt ligger jag med marginal under 2 vilket också är fallet på långresor.

• Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo, nya CLA/GLC, EX60, IX3 är väl detta försöket. Kommande halvår är får väl utvisa utfallet i praktiken, Volvo har knappast råd med misslyckande efter problematiken med EX90 och även EX30.
EX30 är inte en bil jag skulle vilja ha, men misslyckades den verkligen? Jag tycker att man ser massor av dem ute hela tiden?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bengt-re Bengt-re skrev:
EX30 är inte en bil jag skulle vilja ha, men misslyckades den verkligen? Jag tycker att man ser massor av dem ute hela tiden?
Lanseringen var otroligt problematisk med återkommande framförallt mjukvaruproblem, var väl närmare ett halvår innan man började komma till bukt med det. Det var till den grad att många kunder lämnade tillbaks bilen.

Buggar som att skärmen bara slocknar eller att bilen panikbromsar på motorväg för att man kör om en lastbil får inte förekomma på en lanserad bil...

Att man sen trots dessa problem ändå lyckats sälja en del bilar är ganska imponerande för bilen är ganska intetsägande och inget som lockar till ett köp.

• Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Lanseringen var otroligt problematisk med återkommande framförallt mjukvaruproblem, var väl närmare ett halvår innan man började komma till bukt med det. Det var till den grad att många kunder lämnade tillbaks bilen.

Buggar som att skärmen bara slocknar eller att bilen panikbromsar på motorväg för att man kör om en lastbil får inte förekomma på en lanserad bil...

Att man sen trots dessa problem ändå lyckats sälja en del bilar är ganska imponerande för bilen är ganska intetsägande och inget som lockar till ett köp.
Aha, okej - jag har bara provsuttit den och konstaterade att den hade ett sämre baksäte än något jag upplevt i en modern bil och konstaterade att jag vill ha förardisplay så kollade aldrig mer på den, men som sagt - de har nog sålt rätt många - kryllar av dem på Essingeleden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.