392 584 läst ·
6 590 svar
393k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag tror man på sikt får räkna att även bilindustrin minskar i Europa, dom Europeiska tillverkarna mäktar inte med utan försöker hålla fast vid plattformar som man både ska kunna bygga med el och förbränningsmotor och annat trams. Det resulterar alltid en kompromiss, det är bara inse att Kina har en helt annan utveckling och nästa generation är dom nog ifrån.
Man har från BMW, Volvo, Mercedes spänt musklerna rejält, plöjt ner ofantliga pengar. Och vad är resultatet? att man ska släppa bilar som "revolutionerar" marknaden. I praktiken är det en lite upphottad version av nuvarande plattformar med ett gigantiskt batteri. Modellerna har inte ens kommit ut på marknaden medan det finns modeller från Kina som laddar väsentligt mycket snabbare till en lägre peng. Vad är vitsen att ha ett batteri på 110kWh när man kan ladda med 400-500kW? Man hinner ju knappt igenom kaffekön och tömma blåsan på en ordinär mack innan man har 30-40mil till laddat i bilen. Att dom sen har ingångspriser på långt över 700tkr vilket i praktiken betyder en normalutrustad mellanklass-SUV för 800tkr. Man får en fullutrustad Zeekr 7x för under 700tkr.
Tesla har väl nånstans kapitulerat när man med sin nya generation inte gjort något åt laddningen? Man lever på att man klassledande på förbrukning och faktisk levererar en riktigt vass plattform men bilarna börjar bli omoderna nu.
Är principiellt mot att stödja Kinas ekonomi men det är tufft idag, tyskarna lyckades tvinga fram att behålla fossilmotorerna vilket bara gör att Europeisk industri fortsätter plöja ner investeringar i gammal teknologi. Nu kommer man bara fortsätta stå med ett ben på varje sida vilket gör att inget blir bra.
Man har från BMW, Volvo, Mercedes spänt musklerna rejält, plöjt ner ofantliga pengar. Och vad är resultatet? att man ska släppa bilar som "revolutionerar" marknaden. I praktiken är det en lite upphottad version av nuvarande plattformar med ett gigantiskt batteri. Modellerna har inte ens kommit ut på marknaden medan det finns modeller från Kina som laddar väsentligt mycket snabbare till en lägre peng. Vad är vitsen att ha ett batteri på 110kWh när man kan ladda med 400-500kW? Man hinner ju knappt igenom kaffekön och tömma blåsan på en ordinär mack innan man har 30-40mil till laddat i bilen. Att dom sen har ingångspriser på långt över 700tkr vilket i praktiken betyder en normalutrustad mellanklass-SUV för 800tkr. Man får en fullutrustad Zeekr 7x för under 700tkr.
Tesla har väl nånstans kapitulerat när man med sin nya generation inte gjort något åt laddningen? Man lever på att man klassledande på förbrukning och faktisk levererar en riktigt vass plattform men bilarna börjar bli omoderna nu.
Är principiellt mot att stödja Kinas ekonomi men det är tufft idag, tyskarna lyckades tvinga fram att behålla fossilmotorerna vilket bara gör att Europeisk industri fortsätter plöja ner investeringar i gammal teknologi. Nu kommer man bara fortsätta stå med ett ben på varje sida vilket gör att inget blir bra.
De som har goda chanser är väl Ferrari och Porsche, resten får det nog svårt om de inte antingen tar ett grodhopp in i framtiden gällande tillverkningsmetoder, eller skalar ner och tex bara behåller, AMG, M, osv.L Liljeros skrev:Jag tror man på sikt får räkna att även bilindustrin minskar i Europa, dom Europeiska tillverkarna mäktar inte med utan försöker hålla fast vid plattformar som man både ska kunna bygga med el och förbränningsmotor och annat trams. Det resulterar alltid en kompromiss, det är bara inse att Kina har en helt annan utveckling och nästa generation är dom nog ifrån.
Jo, nya CLA/GLC, EX60, IX3 är väl detta försöket. Kommande halvår är får väl utvisa utfallet i praktiken, Volvo har knappast råd med misslyckande efter problematiken med EX90 och även EX30.D djac skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Vi lever i det förgångna!
(För egen del föredrar jag för övrigt att det finns en tråd jag kan följa än att samma fråga ska få ständigt nya trådar.)
(För egen del föredrar jag för övrigt att det finns en tråd jag kan följa än att samma fråga ska få ständigt nya trådar.)
Fast Volvo är ju redan kinesiskt, så det har fallit, så att säga.L Liljeros skrev:
De bilarna gräver ju egentligen bara hålet djupare, fortfarande sämre och alldeles för dyra att tillverka. Jag ser två huvudsakliga möjligheter, nischa sig, det är därför det går så bra för de jag nämnde, eller modernisera förbi kineserna. Att långsamt jobba ifatt medan man blöder ymnigt är nog ingen väg framåt, det skulle vara om man får fria subventioner från EU-staterna men det tror jag inte kommer hända.
Vi pratade om elpriser tidigare, jag noterar att våran faktura gav nettopris på 2,7kr / kWh för januari inkl. allt. Tar man bort de fasta kostnaderna, vilket kanske är rättvist blir det 2,5kr / kWh. Så man kan säga att kostnaden för elbil är hyfsat inparitet med en bensinbli i januari vid 100% hemmaladdning. Om vi nu inte tänker på prestandabilar.
Själv tjänar jag på att köra med bensin i hybriden men självklart kör jag på el ändå när det går.
Själv tjänar jag på att köra med bensin i hybriden men självklart kör jag på el ändå när det går.
Har du rörligt på månadsbasis då, annars tenderar ju bilen att ligga lite lägre?P PHPersson skrev:Vi pratade om elpriser tidigare, jag noterar att våran faktura gav nettopris på 2,7kr / kWh för januari inkl. allt. Tar man bort de fasta kostnaderna, vilket kanske är rättvist blir det 2,5kr / kWh. Så man kan säga att kostnaden för elbil är hyfsat inparitet med en bensinbli i januari vid 100% hemmaladdning. Om vi nu inte tänker på prestandabilar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 049 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 049 inlägg
Hur får du ihop den kalkylen? 5-6kr/milen med en bensinbil vintertid? Bensinen kostar inte 8kr/l.
I januari hade jag laddningskostnad per kWh på elbilen på 1,05kr (elhandel) plus 0,773 kr (nätavgift) utan månadsavgifter.
2,1 kWh/mil plus 15% laddförluster blir 4,4kr/mil.
I januari hade jag laddningskostnad per kWh på elbilen på 1,05kr (elhandel) plus 0,773 kr (nätavgift) utan månadsavgifter.
2,1 kWh/mil plus 15% laddförluster blir 4,4kr/mil.
Fast min bil drar 3,5kWh per mil när jag kör korta sträckor. Mycket av elen värmer såklart bilen men det är så det är i praktiken. Att köra på 0,6 går fint om man kör lugnt.S sinuslinus skrev:
Jag har effektavgifter på 1000kr (förbrukning 2200kWh) så en rätt så rejäl del av kostnaden som ökar en del pga laddningen trots att jag bara laddar på nätter.
Min poäng är egentligen inte att diskutera vad som på kronan är billigast eftersom det är helt försumbart jämfört med andra kostnader, men vi kan nog konstatera att det kommer blir dyrare att köra bil i framtiden oavsett drivmedel.
Förvärmer du fossilbilen innan du åker? Det kostar också.P PHPersson skrev:Fast min bil drar 3,5kWh per mil när jag kör korta sträckor. Mycket av elen värmer såklart bilen men det är så det är i praktiken. Att köra på 0,6 går fint om man kör lugnt.
Jag har effektavgifter på 1000kr (förbrukning 2200kWh) så en rätt så rejäl del av kostnaden som ökar en del pga laddningen trots att jag bara laddar på nätter.
Min poäng är egentligen inte att diskutera vad som på kronan är billigast eftersom det är helt försumbart jämfört med andra kostnader, men vi kan nog konstatera att det kommer blir dyrare att köra bil i framtiden oavsett drivmedel.