391 300 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Politikerna äe inte de som ska berätta vad som är bäst för bilindustrin. Det måste den göra själv.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl på hur man läser den.
Jag läser den som att EU misslyckades med att styra efterfrågan med subventioner och straffbeskattning, då nu måste politikerna backa och acceptera att de inte är så mäktiga som de tror. Om de genomdriver sin politik blir vi alla fattigare.
Jag gissar dock att journalisten som skrev den ville förmedla något annat.
Precis detsamma kan sägas om ångmaskiner. Ok jag vet att ångmaskiner också är förbränningsmotorer men inte det man oftast inkluderar. En uppfinning blir inte mindre genial för att den ersätts av något annat. Och när den inte längre används i stor skala kan den fortfarande leva kvar i museiverksamhet. Trots alla förbränningsmotorns styrkor har den också vissa svagheter som inte alltid går att komma tillrätta med. För förbränningsmotorer är det bland annat verkningsgraden. I synnerhet vid låg belastning. Jag ser inte för mig att förbränningsmotorer helt kommer att fasas ut på ganska länge än. Men det är uppenbart att det finns många områden där den kan ersättas av en elmotor med ett förbättrat resultat som följd.K karlmb skrev:
Politikerna bör givetvis lyssna noga på dem som har sakkunskap. Men medan bilindustrin har särintresset vad som är bäst för bilindustrin har ju politiker förhoppningsvis ett bredare perspektiv än så. Det är intressant vad som är bäst för bilindustrin. Men det krockar ibland med andra intressen.K karlmb skrev:
Trattgrammofonen är också genial men många har gått över till digitalt media trots strul med denna. Trattgrammofonen fungerar även när det är strömavbrott och internet ligger nere. Dessutom får man tag i skivor nästan gratis, finns fler än man hinner lyssna på under en livstid.
Just det går att lösa.A Avemo skrev:
Men de svagsinta satsade på.diesel...
De är bättre på låglast.
Med förbränningsmotor menas intern förbränningsmotor.
Ångmaskin är mer en värmemaskin med yttre värmekälla.
Om man tänker på när Ottomotorn uppfanns och sedan utvecklades är det än mer genialt.
Den utvecklades mkt på känsla, långt innan man kunde förklara vad som händer egentligen före, under och efter förbränningen. Ändå lyckades man snabbt göra allt utom elmotorer möjligen helt utdaterade på några få år.
Elmotorerna har egentligen inte utvecklats alls lika mkt. Men de var ju rätt bra på sitt håll från början å andra sidan.
Du har varit inne på detta förr. Jag diskuterar gärna det. Men vi kan väl hålla oss till den här tråden då:K karlmb skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/page-4
Ottomotorn uppfanns 1860. Kolvångmaskiner nytillverkades i nämnvärd skala i alla fall 90 år efter det. Delvis på grund av att den inte kan självstarta och delvis för att den inte kan drivas med fast bränsle. Och så förstås för att de som var vana vid ångmaskiner ibland var obenägna att byta spår. En mindre effektiv teknik kan leva kvar trots att det finns något effektivare därför att det finns andra fördelar. Det är därför ottomotorn överlevt trots att det finns både dieselmotorer och elmotorer. Ångturbiner finns för övrigt också i stor skala fortfarande trots att de är mindre effektiva än ottomotorn.K karlmb skrev:Om man tänker på när Ottomotorn uppfanns och sedan utvecklades är det än mer genialt.
Den utvecklades mkt på känsla, långt innan man kunde förklara vad som händer egentligen före, under och efter förbränningen. Ändå lyckades man snabbt göra allt utom elmotorer möjligen helt utdaterade på några få år.
Elmotorerna uppfanns långt före Ottomotorn och det tog uppenbarligen lång tid innan den gamla uppfinningen blev bra nog för att ta över, eller ja när/om den tar över vet vi inte än men innan 2010 fanns det inte så många elbilar. Tror inte det har så mycket med motorn att göra utan snarare att lagra energi. Utan bra batteri och styrning är elmotorn rätt så värdelös i en mobil produkt.A Avemo skrev:Du har varit inne på detta förr. Jag diskuterar gärna det. Men vi kan väl hålla oss till den här tråden då:
[länk]
Ottomotorn uppfanns 1860. Kolvångmaskiner nytillverkades i nämnvärd skala i alla fall 90 år efter det. Delvis på grund av att den inte kan självstarta och delvis för att den inte kan drivas med fast bränsle. Och så förstås för att de som var vana vid ångmaskiner ibland var obenägna att byta spår. En mindre effektiv teknik kan leva kvar trots att det finns något effektivare därför att det finns andra fördelar. Det är därför ottomotorn överlevt trots att det finns både dieselmotorer och elmotorer. Ångturbiner finns för övrigt också i stor skala fortfarande trots att de är mindre effektiva än ottomotorn.
Men det är inte alltid verkningsgraden som styr vad som blir populärt, smidighet och enkelhet är tex. en faktor och pris/kostnad kan vara en annan.
Ta kläder tex. de flesta som påstår sig att bry sig om miljön använder kläder som påverkar klimatet negativt utan att bry sig nämnvärt. De fortsätter med sina plastkläder trots att bättre alternativ (för miljon) finns.
Det samma gäller såklart bilar men just bilar är pris svårare och de flesta verkar inte bry sig mer än inköpspriset och möjligtvis drivmedelskostnad. Så en typisk bilköpare är rätt så lättlurad till skillnad från en konsument av kläder.
I bilvärlden verkar folk också generellt naiva där de köper en elbil och tänker att de är bättre för miljon men sedan jämförs sällan elbil mot elbil. Jag skulle säga att det extremt få som väljer typ/fabrikat av elbil med något som helst incitament att det skall vara bättre för miljön.
De två typerna har ju för det mesta haft skilda tillämpningar som inte överlappat så mycket. Men är det inte bättre att ta det i tråden om motorer?P PHPersson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
För stationära motorer vet jag ingen som föredrar avgasmotorer där det finns tillförlitlig elproduktion.P PHPersson skrev:
Ja, det är väl uppenbart att avgasmotorer sen länge bara fyllt en funktion i specialfall, som när elmotorer varit beroende av batterier.P PHPersson skrev:
Du menar på samma sätt som de inte bara väljer mellan en avgas-BMW och -Toyota pga. förbrukning?P PHPersson skrev:
Visst. Men de kräver den högsta energiformen, elektricitet.Nicke Nyfiken skrev:
Poängen med förbränningsmotorn är att den går på en massa annat. Och väldigt bra dessutom.
Det är möjligen när det krävs väldigt stora effektuttag under korta/få perioder men som motor sätt finns det knappast några fördelar mot elmotorn. Kan inte komma på någon.Nötegårdsgubben skrev:
JappNötegårdsgubben skrev:
Nej jag menade inte så, men tänk att det viktigaste kriteriet för dig när du köper en bil är att de är kul att köra. Så går du och köper en BMW för undersökningen säger att alla BMW är roligare än Toyota. Men du provkör inte olika BMW modeller utan du köper en X7 för att den är snygg. Men att en M2 kan vara roligare att köra och uppfyller dina behov kollar du aldrig innan.Nötegårdsgubben skrev: