svartöra svartöra skrev:
Måste fråga, eftersom jag alltid undrat - varför är detta en självklarhet? Eller bättre frågat kanske: varför är det mer ekonomiskt med en farthållare som tar hänsyn till terrängen jämfört med att sänka medelhastigheten i motsvarande grad?
Därför att det kostar mindre att låta farten öka i nedförsluten så att man slipper dra på så mkt i uppförsbackarna efter. Jfrt med att motorbromsa nerför och sedan arbeta hårdare uppför. Och en del automatlådor växlar tom ned om farten är lägre. Det är det allra mest förödande.
 
K karlmb skrev:
Därför att det kostar mindre att låta farten öka i nedförsluten så att man slipper dra på så mkt i uppförsbackarna efter. Jfrt med att motorbromsa nerför och sedan arbeta hårdare uppför. Och en del automatlådor växlar tom ned om farten är lägre. Det är det allra mest förödande.
Ok, men då pratar vi rejält kuperad terräng? Plus att fartbegränsningar formellt sett inte är valfria. Jag tänker att om jag kör upp för backen väster om Jönköping och kommer till krönet, så väntar därefter rätt plan mark. Här sparar jag nog inte mycket genom att sakta ner vid backens topp. Jag tänker förstås i personbilstermer eftersom jag inte kör lastbil yrkesmässigt.
Jag kan tro att en farthållare som kan inse att "nu är det uppförsbacke, låt oss minska farten, så att vi i den snart enligt kartan kommande nerförsbacken kan rulla och öka farten utan att överskrida fartgränsen" skulle kunna spara en del. Men bara generellt "lätta på gasen för nu är det backkrön" låter för simpelt.
 
svartöra svartöra skrev:
Måste fråga, eftersom jag alltid undrat - varför är detta en självklarhet? Eller bättre frågat kanske: varför är det mer ekonomiskt med en farthållare som tar hänsyn till terrängen jämfört med att sänka medelhastigheten i motsvarande grad?
En vaken förare som faktiskt vet vad h*n gör och på ett engagerat sätt anstränger sig för att köra så ekonomiskt som möjligt kommer 7 dagar i veckan med en manuellt växlad bil att köra snålare än vilken farthållare eller automatlåda som helst, detta oaktat hur mycket avancerad teknik som GPS signaler och AI-teknik tillverkaren proppar skiten full med..... Personligen skulle jag utan att blinka anta utmaningen, oavsett vad som stod på spel.

Det är inte nödvändigtvis i de stora kraftiga backarna som man kan göra de stora vinsterna. De stora vinsterna i det längre perspektivet kommer av de små, men ständiga, korrigeringar och beslut bara en erfaren, engagerad och förstående förare har möjlighet att utföra eftersom h*n på plats bakom ratten har en unik överblick över just de förhållanden som råder i varje enskilt ögonblick.

När t.ex nån teknik som baserar sig på GPS och karttopografi marknadsförs som "smart" och påstås ha potential att köra bättre o billigare så tar jag enbart det som en bekräftelse på att den som påstår det inte har den blekast aning om vad de pratar om, o jag har garanterat backat längre med tunga fordon än vad h*n har kört framåt med personbil.
 
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
K Kasken skrev:
En vaken förare som faktiskt vet vad h*n gör och på ett engagerat sätt anstränger sig för att köra så ekonomiskt som möjligt kommer 7 dagar i veckan med en manuellt växlad bil att köra snålare än vilken farthållare eller automatlåda som helst, detta oaktat hur mycket avancerad teknik som GPS signaler och AI-teknik tillverkaren proppar skiten full med..... Personligen skulle jag utan att blinka anta utmaningen, oavsett vad som stod på spel.

Det är inte nödvändigtvis i de stora kraftiga backarna som man kan göra de stora vinsterna. De stora vinsterna i det längre perspektivet kommer av de små, men ständiga, korrigeringar och beslut bara en erfaren, engagerad och förstående förare har möjlighet att utföra eftersom h*n på plats bakom ratten har en unik överblick över just de förhållanden som råder i varje enskilt ögonblick.

När t.ex nån teknik som baserar sig på GPS och karttopografi marknadsförs som "smart" och påstås ha potential att köra bättre o billigare så tar jag enbart det som en bekräftelse på att den som påstår det inte har den blekast aning om vad de pratar om, o jag har garanterat backat längre med tunga fordon än vad h*n har kört framåt med personbil.
Utmaningen ligger i att kör man utan farthållare kommer dom små fartvariationer som uppstår troligtvis äta upp den besparing man gör på anpassningen av farten i backarna.
 
L Liljeros skrev:
Utmaningen ligger i att kör man utan farthållare kommer dom små fartvariationer som uppstår troligtvis äta upp den besparing man gör på anpassningen av farten i backarna.
Nej.

100 gånger av 100 kör en duktig engagerad förare som verkligen anstränger sig snålare med en manuellt växlad bil utan farthållare.

Tvärtom mot vad du skriver så är att tillåta mindre variationer i fart en ganska stor positivt bidragande faktor.
Det är ju just detta som gör att farthållaren orsakar högre förbrukning, att den ständigt strävar efter att bibehålla en viss hastighet utan att ta hänsyn till all den data om yttre faktorer som en engagerad förare ständigt processar i realtid.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kasken skrev:
Det är ju just detta som gör att farthållaren orsakar högre förbrukning, att den ständigt strävar efter att bibehålla en viss hastighet utan att ta hänsyn till all den data om yttre faktorer som en engagerad förare ständigt processar i realtid.
Det där är också min iakttagelse och mina tankar när jag tävlar mot bilens farthållare (och vinner), nu har jag bara erfarenheter från personbil, lastbil har jag inte kört på lite över 30 år nu.

Och med elbilen jag kör idag, som visar väldigt tydligt, med hög upplösning, vad som händer, så har jag upptäckt vad lite utförslöpa det behöver vara för att bilen ska gå in i motorbroms, (där ICE förlorar använd energi som aldrig kommer igen, men elbilen laddar och tappar "bara" laddningsförluster).
Min tro om att köra bensinare snålt är att i görligaste mån alltid hålla gasspjället något lite öppet.
 
Redigerat:
I Incinerator skrev:
Blir det inte dålig räckvidd med CNG eller ni har mycket stora tankar?
Jag hade en CNG bil för några år sedan men det var ett oavbrutet tankande, totalt meningslöst.
Jo så är det. Det är bara lokal körning.
 
K Kasken skrev:
Nej.

100 gånger av 100 kör en duktig engagerad förare som verkligen anstränger sig snålare med en manuellt växlad bil utan farthållare.

Tvärtom mot vad du skriver så är att tillåta mindre variationer i fart en ganska stor positivt bidragande faktor.
Det är ju just detta som gör att farthållaren orsakar högre förbrukning, att den ständigt strävar efter att bibehålla en viss hastighet utan att ta hänsyn till all den data om yttre faktorer som en engagerad förare ständigt processar i realtid.
Om de programmerat att tillåta en viss variation kring inställd hastighet så hade mkt varit vunnet redan på 90-talet när cruise blev vanligt. Men det mäts ju inte i WLTP förstås...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.