1 424 läst ·
52 svar
1k läst
52 svar
Elbil, förbränningsbil - vad skiljer motorerna avs verkningsgrad etc
Därför att det kostar mindre att låta farten öka i nedförsluten så att man slipper dra på så mkt i uppförsbackarna efter. Jfrt med att motorbromsa nerför och sedan arbeta hårdare uppför. Och en del automatlådor växlar tom ned om farten är lägre. Det är det allra mest förödande.svartöra skrev:
Ok, men då pratar vi rejält kuperad terräng? Plus att fartbegränsningar formellt sett inte är valfria. Jag tänker att om jag kör upp för backen väster om Jönköping och kommer till krönet, så väntar därefter rätt plan mark. Här sparar jag nog inte mycket genom att sakta ner vid backens topp. Jag tänker förstås i personbilstermer eftersom jag inte kör lastbil yrkesmässigt.K karlmb skrev:
Jag kan tro att en farthållare som kan inse att "nu är det uppförsbacke, låt oss minska farten, så att vi i den snart enligt kartan kommande nerförsbacken kan rulla och öka farten utan att överskrida fartgränsen" skulle kunna spara en del. Men bara generellt "lätta på gasen för nu är det backkrön" låter för simpelt.
En vaken förare som faktiskt vet vad h*n gör och på ett engagerat sätt anstränger sig för att köra så ekonomiskt som möjligt kommer 7 dagar i veckan med en manuellt växlad bil att köra snålare än vilken farthållare eller automatlåda som helst, detta oaktat hur mycket avancerad teknik som GPS signaler och AI-teknik tillverkaren proppar skiten full med..... Personligen skulle jag utan att blinka anta utmaningen, oavsett vad som stod på spel.svartöra skrev:
Det är inte nödvändigtvis i de stora kraftiga backarna som man kan göra de stora vinsterna. De stora vinsterna i det längre perspektivet kommer av de små, men ständiga, korrigeringar och beslut bara en erfaren, engagerad och förstående förare har möjlighet att utföra eftersom h*n på plats bakom ratten har en unik överblick över just de förhållanden som råder i varje enskilt ögonblick.
När t.ex nån teknik som baserar sig på GPS och karttopografi marknadsförs som "smart" och påstås ha potential att köra bättre o billigare så tar jag enbart det som en bekräftelse på att den som påstår det inte har den blekast aning om vad de pratar om, o jag har garanterat backat längre med tunga fordon än vad h*n har kört framåt med personbil.
Utmaningen ligger i att kör man utan farthållare kommer dom små fartvariationer som uppstår troligtvis äta upp den besparing man gör på anpassningen av farten i backarna.K Kasken skrev:En vaken förare som faktiskt vet vad h*n gör och på ett engagerat sätt anstränger sig för att köra så ekonomiskt som möjligt kommer 7 dagar i veckan med en manuellt växlad bil att köra snålare än vilken farthållare eller automatlåda som helst, detta oaktat hur mycket avancerad teknik som GPS signaler och AI-teknik tillverkaren proppar skiten full med..... Personligen skulle jag utan att blinka anta utmaningen, oavsett vad som stod på spel.
Det är inte nödvändigtvis i de stora kraftiga backarna som man kan göra de stora vinsterna. De stora vinsterna i det längre perspektivet kommer av de små, men ständiga, korrigeringar och beslut bara en erfaren, engagerad och förstående förare har möjlighet att utföra eftersom h*n på plats bakom ratten har en unik överblick över just de förhållanden som råder i varje enskilt ögonblick.
När t.ex nån teknik som baserar sig på GPS och karttopografi marknadsförs som "smart" och påstås ha potential att köra bättre o billigare så tar jag enbart det som en bekräftelse på att den som påstår det inte har den blekast aning om vad de pratar om, o jag har garanterat backat längre med tunga fordon än vad h*n har kört framåt med personbil.
Nej.L Liljeros skrev:
100 gånger av 100 kör en duktig engagerad förare som verkligen anstränger sig snålare med en manuellt växlad bil utan farthållare.
Tvärtom mot vad du skriver så är att tillåta mindre variationer i fart en ganska stor positivt bidragande faktor.
Det är ju just detta som gör att farthållaren orsakar högre förbrukning, att den ständigt strävar efter att bibehålla en viss hastighet utan att ta hänsyn till all den data om yttre faktorer som en engagerad förare ständigt processar i realtid.
Det där är också min iakttagelse och mina tankar när jag tävlar mot bilens farthållare (och vinner), nu har jag bara erfarenheter från personbil, lastbil har jag inte kört på lite över 30 år nu.K Kasken skrev:
Och med elbilen jag kör idag, som visar väldigt tydligt, med hög upplösning, vad som händer, så har jag upptäckt vad lite utförslöpa det behöver vara för att bilen ska gå in i motorbroms, (där ICE förlorar använd energi som aldrig kommer igen, men elbilen laddar och tappar "bara" laddningsförluster).
Min tro om att köra bensinare snålt är att i görligaste mån alltid hålla gasspjället något lite öppet.
Redigerat:
Om de programmerat att tillåta en viss variation kring inställd hastighet så hade mkt varit vunnet redan på 90-talet när cruise blev vanligt. Men det mäts ju inte i WLTP förstås...K Kasken skrev:Nej.
100 gånger av 100 kör en duktig engagerad förare som verkligen anstränger sig snålare med en manuellt växlad bil utan farthållare.
Tvärtom mot vad du skriver så är att tillåta mindre variationer i fart en ganska stor positivt bidragande faktor.
Det är ju just detta som gör att farthållaren orsakar högre förbrukning, att den ständigt strävar efter att bibehålla en viss hastighet utan att ta hänsyn till all den data om yttre faktorer som en engagerad förare ständigt processar i realtid.
Klicka här för att svara