A Avemo skrev:
Delvis på grund av att den inte kan självstarta och delvis för att den inte kan drivas med fast bränsle
Visst. Har man bara ved eller kol tex så är det bättre med ångprocess.
Men det är ju mest i kraftverk och möjligen ryska lokomotiv som det varit aktuellt senaste 70 åren.

P PHPersson skrev:
som motor sätt finns det knappast några fördelar mot elmotorn.
Precis
P PHPersson skrev:
Nej jag menade inte så, men tänk att det viktigaste kriteriet för dig när du köper en bil är att de är kul att köra. Så går du och köper en BMW för undersökningen säger att alla BMW är roligare än Toyota. Men du provkör inte olika BMW modeller utan du köper en X7 för att den är snygg. Men att en M2 kan vara roligare att köra och uppfyller dina behov kollar du aldrig innan.
Så du jämför med ett låtsasexempel utan verklig bäring? Ja, det kommer jag förstås inte kunna argumentera emot.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja det är lite ironiskt att den nästan outvecklade elmotorn har en helt överlägsen verkningsgrad i jämförelse med Ottomotorn trots 150 års ständig utveckling.
Sedan är ju inte verkningsgrad allt ifall det inte gör så mkt mot ekonomin och/eller miljön med en lägre verkningsgrad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis

Så du jämför med ett låtsasexempel utan verklig bäring? Ja, det kommer jag förstås inte kunna argumentera emot.
Nej det var bara för att svara på ditt låtsasexempel. Men jag vill egentligen inte argumentera om det, bara förundras över att det är så få som på riktigt bryr sig om naturen / miljön.

K karlmb skrev:
Men det är ju mest i kraftverk och möjligen ryska lokomotiv som det varit aktuellt senaste 70 åren.
Nja. Det stämmer ju inte. Det är lätt att raljera. Kina däremot, tillverkade ånglok ända till millennieskiftet och slutade med reguljär drift 2022.Lite lustigt, så importerar en Baltstat diesellok från .. Kina. Till och med där blir EU-länderna omsprungna.

Med tanke på trådens ämne, kan tilläggas att det första dieselloket tillverkades 1925. Så ång och diesellok parallelltillverkades i sjuttiofem år. Kan ju vara något stt tänka på när det snackas elbilar.

Jag besiktade frugans Fiat 500e igår. Besiktningsmannen gav mig ett rejält förhör efteråt - efter att ha besiktat och provkört vår så blev han jättesugen att köpa en likadan till sin fru. Men han sade samtidigt, den hade passat perfekt för mig för jobb pendlingen...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nej det var bara för att svara på ditt låtsasexempel.
Fast mitt exempel var ju bara framtaget för att visa det absurda i ditt påstående. Varför skulle just de som väljer elbil strunta i sina övriga preferenser när du inte tror att någon skulle göra motsvarande när de köper en avgasbil.

Om jag måste skriva det uttryckligt, så visst: Jag tror att ditt påstående om att de som köper elbil inte kvalitativt jämför olika elbilar mot varandra efter deras preferenser inte är sant.
P PHPersson skrev:
[Jag] bara förundras över att det är så få som på riktigt bryr sig om naturen / miljön.
Jag med, samtidigt som jag förundras lika mycket över de som utför symbolhandlingar utan att ha en aning om ifall de gör nytta eller kräver politiska beslut vars uppenbara negativa effekter träffar andra än dem själva (i synnerhet om de sedan klagar över att påverkas av bieffekterna utan att se kopplingen).

Utan att fastna i sak på vad någon av dem tycker föredrar jag exempelvis kändisar som använder sitt kändisskap (och sina pengar) som Bono och Bill Gates än som Greta Thunberg.

Om någon mer skulle hinna köpa en elbil i år ber jag om ursäkt för att ha slösat er tid. 😉

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Stämmer inte det ganska väl överens med vad jag skrev?

Du skrev att ottomotorn lyckades "göra allt utom elmotorer möjligen helt utdaterade på några få år". Jag tycker inte att det påståendet stämmer. Dels eftersom det ignorerar dieselmotorn och dels eftersom jag inte tycker att 90 år bör klassas som "några få".

pacman42 pacman42 skrev:
Jag besiktade frugans Fiat 500e igår. Besiktningsmannen gav mig ett rejält förhör efteråt - efter att ha besiktat och provkört vår så blev han jättesugen att köpa en likadan till sin fru. Men han sade samtidigt, den hade passat perfekt för mig för jobb pendlingen...
Det är ju en otroligt charmig bil ändå, jag gillar Fiat på något vis. Hade en Panda hybrid som hyrbil i Italien, underbart primitivt analog, smidig och ändå lite sofistikerad.

Nya el Panda kanske är en vettig uppgradering från 500e?

J jocke31 skrev:
Det var iofs ett privatleasingavtal, men ändå.
Jag ska byta min bil också i sommar, vi får se vad det blir då. Men en elbil blir det självklart.
Det kommer bli en EX60 nu när du är inne i Volvo träsket. Släpps 21a Januari

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ju en otroligt charmig bil ändå, jag gillar Fiat på något vis. Hade en Panda hybrid som hyrbil i Italien, underbart primitivt analog, smidig och ändå lite sofistikerad.

Nya el Panda kanske är en vettig uppgradering från 500e?
Den större el-Fiaten (600e) ligger väl till grund för Pandan?

Det är fascinerande att Fiat har så mycket bättre drivlina än övriga i Stellantis....

En nackdel med Fiat är dock att den inte har värmepump, men skall man inte köra långt på vintern så kan man ju ladda ofta.

Om jag måste skriva det uttryckligt, så visst: Jag tror att ditt påstående om att de som köper elbil inte kvalitativt jämför olika elbilar mot varandra efter deras preferenser inte är sant.
Fast nu handlade bara om klimatavtryck, dvs att jag tror inte att en elbilsköpare jämför elbilars olika klimatavtryck utan kort och gott är nöjda när de köpt en elbil.
Att de jämför effekt, laddprestanda mm tvivlar jag inte på.
Jag med, samtidigt som jag förundras lika mycket över de som utför symbolhandlingar utan att ha en aning om ifall de gör nytta eller kräver politiska beslut vars uppenbara negativa effekter träffar andra än dem själva (i synnerhet om de sedan klagar över att påverkas av bieffekterna utan att se kopplingen).

Utan att fastna i sak på vad någon av dem tycker föredrar jag exempelvis kändisar som använder sitt kändisskap (och sina pengar) som Bono och Bill Gates än som Greta Thunberg.

Om någon mer skulle hinna köpa en elbil i år ber jag om ursäkt för att ha slösat er tid. 😉
Håller med helt!

pacman42 pacman42 skrev:
Den större el-Fiaten (600e) ligger väl till grund för Pandan?

Det är fascinerande att Fiat har så mycket bättre drivlina än övriga i Stellantis....

En nackdel med Fiat är dock att den inte har värmepump, men skall man inte köra långt på vintern så kan man ju ladda ofta.
Panda verkar ha en klenare motor, men tycker den känns mer autentisk i formspråket. Ska bli intressant att se hur ID Polo står sig i jämförelsen där när man kan känna på båda

Jag vet inte om det avhandlats i tråden men av de elbilar/bilar generellt jag haft så är Teslas app helt överlägsen.
Framförallt uppvärmningsfunktionerna/kyla vet jag ingen annan som är i närheten av.
Likaså enkelheten och att allt alltid fungerar.

P PHPersson skrev:
Jag vet inte om det avhandlats i tråden men av de elbilar/bilar generellt jag haft så är Teslas app helt överlägsen.
Framförallt uppvärmningsfunktionerna/kyla vet jag ingen annan som är i närheten av.
Likaså enkelheten och att allt alltid fungerar.
Vad är det som sticker ut med appen tycker du, och vilka har du använt förutom den för ditt behov bästa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.