391 384 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag skulle säga att det påverkar andrahandsvärdet redan nu. Den påläste intresserade köparen (nörden) har läst på allt och vill köpa en testad bil eller fixar test själv. Detsamma gäller bensin/dieselbilar att vissa vill se en servicebok och andra struntar i det.Hemingway skrev:
Inte möjligt, men vet inte om detta är så stort problem. Det har ju alltid gått och misshandla sin bensin eller dieselbil utan att det funnits minsta klausul om hur den ska skötas. Där har ju fokuset bara varit på miltal som nyckeltal.
De som håller på med nya bilar är inte så fokuserade på vad som händer med dem sedan, så länge det inte sänker andrahandsvärdet för just deras bilar. Men när det gör det så vaknar dem. Så om batteritester blir standard och de som skött bilarna sämre får sämre i testerna och det leder till sämre andrahandsvärde, då vaknar de nog fort.
Så kanske inte sänker andrahandsvärdet idag, men tester och dokumentation höjer värdet för vissa köpare.
Jag struntade själv i flera objekt som inte var servade enligt bok trots att servicen ingår tre år på ny BMW. Alltså lata och slarviga ägare (eller förmånsbilister) och det får mig att tro att det finns mer på bilen de inte brytt sig om att sköta på rätt sätt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Det pratas en del om "milage blockers" på leasing/taxibilar i UK, är det något man kanske behöver vara medveten om här med?
Jag har fått dem 80-90 % laddade och returnera med minst 70%. Att lämna tillbaka med 100 tar ju bort en fördel med att hyra elbil (att slippa tanka precis innan retur).engs skrev:
Där jag hyr främst så har de en snabbladdare precis utanför, så man drar igång en laddning på eget konto och lämnar in nyckeln så fixar de resten. (Eller om man lämnar in utan att ladda upp så fakturerar de typ 12:-/kwh eller liknande horribelt).P Pin skrev:
Det är det kanske. Vanliga bilar ska ju varudeklareras.tveksamt skrev:
Och sen läser man om folk som köpt bilar med helt rena protokoll för 200' där motorn plötsligt får flipperspel i instrumentet och den rasar efter nån månad.
Sen svarar massa bilhandlare i tråden:
"-Höhö den bilen för 200', och du väntar dig en ny bil?... Du har ingen garanti på en beg bil..."
Ok jag har hyrt på flygplats utomlands. Det är Hertz som sköter att toppa upp de sista procenten.engs skrev:
Självklart inte… ditt kom med av misstag bara.Hemingway skrev:
Det gör spelar ingen roll om bilen står en kort stund med 100%.A Andreas Mur skrev:Ja så är det. Och jag har inte skaffat en bil för att köra max 80 % av tillgänglig distans. Biltillverkarna får bygga bilar som klarar kraven. Det festliga var att bilsäljaren också tyckte att det där med ladda max 80 kunde man hoppa. Sanningen är ju att tillverkarna rekommenderar det bara för att minska sin egen reklamationsrisk/ kostnad. Men köper jag en bil för över 700k så vill jag kunna använda den också.
Skall man kör långt så laddar man fullt.
Men om om man laddar till 100% och kör ner den till 70% och sedan laddar till 100% igen blir slitaget högt.
Tesla har ju ett inbyggt batteri test. Tar lite tid men det är ju ett bra sätt att se vad man köper.tveksamt skrev:
Man kan även räkna ut kvarvarande kapacitet direkt i displayen.
Har hört att folkvagn kommer med detta år 2031.
Oj, tur man inte har en Kia eller Hyndai: https://www.linkedin.com/posts/ev-c...p&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk
Kia / Hyundai EM07 – the title of the worst electric motor design, effectively a non-repairable design, clearly goes to Mobis, i.e. Kia and Hyundai, who managed to build a PMSM drive unit using 7 non-standard, commercially unavailable bearings. This is the third motor sample with the same failure: two destroyed ceramic bearings on the rotor shaft. The vehicle produces strong noise between 10–50 km/h.
Samples observed: Serbia – 40,000 km, Madrid – 100,000 km, Luxembourg – 200,000 km. Oil contamination was minimal, but bearing quality directly resulted in very low mileage, which is highly concerning. After the catastrophic design of previous generations (e-Niro, Kona), Mobis delivered an even worse motor, both in terms of quality and spare-part availability. Requests sent to NSK and NTN for part availability were ignored or rejected, with no solution offered. It is likely time to introduce a CO₂ tax on non-repairable powertrain systems, based on a repairability index.
Coming soon:
EVC Academy repair manual & EVC eDrive KIT: [länk]
Costs:
OEM price: €5,500 + tax
OEM labor: €1,200 + tax
EVC repair service: €3,000 + tax
C02 generated due non-standard bering: 500kg
Part number: 36500-0EDA0 (EM07)
Manufacturers: NTN, NSK, Nachi, Mobis
Vehicles: Ioniq 5, EV6, e-Niro
Repair index of EM07 is 0
Nu är det en hybrid jag har så vågar inte säga att det är samma på elbilarna… men BMWs lås ”system” är så dåligt att jag på riktigt överväger att byta bilen direkt. Teslan bara fungerar men BMW är helt kass som helhet när man är hemma.
Den låser upp sig och låsen som Teslan men den är så känslig att det int ens går att koppla ut laddkabeln. Sen har de snålat så det går inte att låsa upp bilen på bakdörrarna.
Eftersom vi har barn i baksätet blir man helt tokig.
Den låser upp sig och låsen som Teslan men den är så känslig att det int ens går att koppla ut laddkabeln. Sen har de snålat så det går inte att låsa upp bilen på bakdörrarna.
Eftersom vi har barn i baksätet blir man helt tokig.
Häromdagen roade vi oss med att provköra en Volvo EX30 och blev så förtjusta att vi bestämde oss för att det blir vår nästa el-andrabil. Kul och pigg, perfekt citybil om man vill ha en liten bil till ett mycket bra pris. (De kör kampanj till sista december på Bilia).
Rekommenderas att testa.
https://bilbolaget.nu/artiklar/test-volvo-ex30/
Rekommenderas att testa.
https://bilbolaget.nu/artiklar/test-volvo-ex30/
Jag har jobbat i bilindustrin som konstruktör sedan 1989 för jag älskar motorer och bilar.
Vi sitter alla och hukar nu.
Förbränningsmotorn är en fullständigt genial konstruktion som är långt ifrån sin fulla potential. Den går att köra på allt från vätgas, etanol, bensin, diesel, frityrolja, alger, gengas, träpulver....
Det finns fog för sanningen att ordet ingenjör som betyder någon som utvecklar nya tekniska underverk egentligen, faktiskt kommer från engelskans ingenuity : genialitet. De som först körde de stora förbränningsmotorerna i fabriker och fartyg kallades därför engineers.
När jag tänker på detta blir jag tårögd utan att ens vara i närheten av en V12a på 4000 rpm.
Jag kommer alltid att vilja ha tillgång till en riktig motor av något slag, att tro att en enkel elmotor kan ta över den rollen är inte vettigt.
Däremot kan jag gärna tänka mig renare och mer tillgängliga bränslen, bensin och diesel är ju nu std bara som följd av oljesamhället, som nu raskt håller på att monteras ner, tom i fattigare länder.
Med denna nostalgiska reflektion vid årets slut 2025, är det samtidigt dags att vakna upp och inse vart ekonomin i massproduktion av bilar som jag älskar, är på väg.
Jag har en elbil och jag älskar den också, men den kan aldrig bli samma sak utan en förbränningsmotor för mig.
Tysk bilindustri har inte bara problemet med att avveckla den billiga ryska gasen, de är rent svagsinta också.
Jag ser mina potentiella, numera uppenbart korkade, arbetsgivare gräva sin egen grav tyvärr.
Jag får snart gå över helt till att ta hand om mina egna motorer istället
De verkar bli eftertraktade rariteter innan jag går i pension, om man bortser från några krympta halvmesyrer ihopkopplade med dyr och svårreparerad elektronik (Den enda riktigt vettiga konstruktionen kommer från Tesla men de gör ju inga hybrider utan lägger pengarna på större batteri istället)
Denna artikel säger egentligen allt.:
Varning: EU:s biljättar skjuter sig själva i foten
https://www.svd.se/a/pB6d3G/europa-...rlorar?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Vi sitter alla och hukar nu.
Förbränningsmotorn är en fullständigt genial konstruktion som är långt ifrån sin fulla potential. Den går att köra på allt från vätgas, etanol, bensin, diesel, frityrolja, alger, gengas, träpulver....
Det finns fog för sanningen att ordet ingenjör som betyder någon som utvecklar nya tekniska underverk egentligen, faktiskt kommer från engelskans ingenuity : genialitet. De som först körde de stora förbränningsmotorerna i fabriker och fartyg kallades därför engineers.
När jag tänker på detta blir jag tårögd utan att ens vara i närheten av en V12a på 4000 rpm.
Jag kommer alltid att vilja ha tillgång till en riktig motor av något slag, att tro att en enkel elmotor kan ta över den rollen är inte vettigt.
Däremot kan jag gärna tänka mig renare och mer tillgängliga bränslen, bensin och diesel är ju nu std bara som följd av oljesamhället, som nu raskt håller på att monteras ner, tom i fattigare länder.
Med denna nostalgiska reflektion vid årets slut 2025, är det samtidigt dags att vakna upp och inse vart ekonomin i massproduktion av bilar som jag älskar, är på väg.
Jag har en elbil och jag älskar den också, men den kan aldrig bli samma sak utan en förbränningsmotor för mig.
Tysk bilindustri har inte bara problemet med att avveckla den billiga ryska gasen, de är rent svagsinta också.
Jag ser mina potentiella, numera uppenbart korkade, arbetsgivare gräva sin egen grav tyvärr.
Jag får snart gå över helt till att ta hand om mina egna motorer istället
De verkar bli eftertraktade rariteter innan jag går i pension, om man bortser från några krympta halvmesyrer ihopkopplade med dyr och svårreparerad elektronik (Den enda riktigt vettiga konstruktionen kommer från Tesla men de gör ju inga hybrider utan lägger pengarna på större batteri istället)
Denna artikel säger egentligen allt.:
Varning: EU:s biljättar skjuter sig själva i foten
https://www.svd.se/a/pB6d3G/europa-...rlorar?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Det beror väl på hur man läser den.K karlmb skrev:
Jag läser den som att EU misslyckades med att styra efterfrågan med subventioner och straffbeskattning, då nu måste politikerna backa och acceptera att de inte är så mäktiga som de tror. Om de genomdriver sin politik blir vi alla fattigare.
Jag gissar dock att journalisten som skrev den ville förmedla något annat.
Grattis till ett av dom sista köpen av bil i denna tråd 🙃J jocke31 skrev: