391 304 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Stora fördelen med 4WD för mig är när man t.ex. kommer upp till svärmor den 23 december i kraftigt snöfall och även med friktionsdäck bara kör upp för den oplogade skogsvägen med rejäl lutning sista biten utan vidare. Medan de andra gästerna fått parkera nedanför och släpa packning o paket 150m i en decimeter snö.K karlmb skrev:
Eller om man ofta annars är ute just på mer otillgängliga vägar, inte ute i terrängen då, utan på mindre vägar i jobb, som jägare eller så.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/ny-riktad-elbilspremie-med-start-i-mars/
Undrar hur många som kommer att nyttja detta i praktiken....
Undrar hur många som kommer att nyttja detta i praktiken....
När jag hamnade i snö och isstorm i Dallas så valde jag en 4WD (med sommardäck) och kunde faktiskt ta mig till hotellet. Längs vägarna stod det många bilar som inte tog sig fram.engs skrev:
Stora fördelen med 4WD för mig är när man t.ex. kommer upp till svärmor den 23 december i kraftigt snöfall och även med friktionsdäck bara kör upp för den oplogade skogsvägen med rejäl lutning sista biten utan vidare. Medan de andra gästerna fått parkera nedanför och släpa packning o paket 150m i en decimeter snö.
Eller om man ofta annars är ute just på mer otillgängliga vägar, inte ute i terrängen då, utan på mindre vägar i jobb, som jägare eller så.
Hemma så har jag så brant backe upp till huset att 4WD är skillnaden mellan nabbar och friktionsdäck.
Köper man nytt är det ju enkelt, men begagnat svårare. Hyrbil går kanske att undvika. Men eftersom vissa märken likt Volvo, BMW, Mercedes, Audi m.fl säljer kanske 75% av sina nybilar till företag så är det en riktig begränsning av marknaden att avstå leasingbilar som princip. Man får nog snarare utvärdera bilen på andra saker för att få en bild av hur den skötts.S Snikholt skrev:
Det kanske kommer in klausuler i leasingavtalen framöver - att man får pröjsa för onormalat slitage på batteriet. Förmodligen knappt rättssäkert men ändå...Hemingway skrev:
Köper man nytt är det ju enkelt, men begagnat svårare. Hyrbil går kanske att undvika. Men eftersom vissa märken likt Volvo, BMW, Mercedes, Audi m.fl säljer kanske 75% av sina nybilar till företag så är det en riktig begränsning av marknaden att avstå leasingbilar som princip. Man får nog snarare utvärdera bilen på andra saker för att få en bild av hur den skötts.
De skulle nog gärna vilja ha med det. Mitsubishi gjorde ju misstaget att ha snabbladdning på Outlandern, det var nog det som sänkte många batterier på den. De hade inte dimensionerat batteriet utifrån att folk skulle använda den ofta.S Snikholt skrev:
Inte omöjligt (rättelse, ett o saknades här), men vet inte om detta är så stort problem. Det har ju alltid gått och misshandla sin bensin eller dieselbil utan att det funnits minsta klausul om hur den ska skötas. Där har ju fokuset bara varit på miltal som nyckeltal.S Snikholt skrev:
De som håller på med nya bilar är inte så fokuserade på vad som händer med dem sedan, så länge det inte sänker andrahandsvärdet för just deras bilar. Men när det gör det så vaknar dem. Så om batteritester blir standard och de som skött bilarna sämre får sämre i testerna och det leder till sämre andrahandsvärde, då vaknar de nog fort.
Redigerat:
Samtliga hyrbilar jag haft med eldrift har varit uppladdade till 100% när jag fick ut den och skulle återlämnas likadant. Samt att den då stod permanent på 100% i inställningarna.S Snikholt skrev:
På sikt bör man kunna se i statistiken om det påverkar batteriets status nämnvärt.