FredrikR FredrikR skrev:
Vad är det som sticker ut med appen tycker du, och vilka har du använt förutom den för ditt behov bästa?
Dogmode, se innertemp, ställa innertemp, sätes/rattvärme. Ha på värmen länge. snabb respons, se bilens position och hastighet live.
BMW, Volvo, Renault, VW (ej el).

P PHPersson skrev:
Dogmode, se innertemp, ställa innertemp, sätes/rattvärme. Ha på värmen länge. snabb respons, se bilens position och hastighet live.
BMW, Volvo, Renault, VW (ej el).
Ja det låter ju riktigt flott.
Volvos och Polestar är mera sparsamt utvecklade.

FredrikR FredrikR skrev:
Ja det låter ju riktigt flott.
Volvos och Polestar är mera sparsamt utvecklade.
Våran Volvo är dessutom buggig, visar ofta öppen ruta felaktigt mm

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Våran Volvo är dessutom buggig, visar ofta öppen ruta felaktigt mm
Ja när du säger det så upplevde jag detsamma gällande öppen ruta.
Om jag minns rätt så var det de sista 2-3 åren med en T8 AWD -20, D5an från -18 innan felvisade inte på samma sätt.

P PHPersson skrev:
Jag vet inte om det avhandlats i tråden men av de elbilar/bilar generellt jag haft så är Teslas app helt överlägsen.
Framförallt uppvärmningsfunktionerna/kyla vet jag ingen annan som är i närheten av.
Likaså enkelheten och att allt alltid fungerar.
Instämmer, keyless med Tesla är verkligen det, har under 2,5 år aldrig behövt låsa upp med nyckelkortet eller göra något för att åka iväg med bilen. När man lämnar den så låser det automatiskt.

Appen löser allt, den har dock tappat lite i respons när bilen går in i vänteläge. Kom nån uppgradering för typ ett år sen, och därefter går bilen in i standby. Innan drog den typ 2% per dygn parkerad vilket i princip försvunnit efter uppgraderingen men responsen innan bilen vaknar vart lite seg.

Icke att förglömma sentrymode som är väldigt välkommet i Stockholmstrafiken. Både övervakningen vid körning och parkering.

Har Nissan som är hopplöst trög i appen, vet inte om det är lika på dom nyare, bilen är väl från 20/21.

Intet Intet skrev:
Nja. Det stämmer ju inte. Det är lätt att raljera. Kina däremot, tillverkade ånglok ända till millennieskiftet och slutade med reguljär drift 2022.Lite lustigt, så importerar en Baltstat diesellok från .. Kina. Till och med där blir EU-länderna omsprungna.

Med tanke på trådens ämne, kan tilläggas att det första dieselloket tillverkades 1925. Så ång och diesellok parallelltillverkades i sjuttiofem år. Kan ju vara något stt tänka på när det snackas elbilar.
Visst, det har du säkert rätt i. Jag glömde det gamla Kol-Kina. För ställen där kol fortsatt var mer tillgängligt än flytande bränslen så fortsatte man köra ånglok.

D
Alla har väl sett nyheten om att Norges nybilsförsäljning 2025 var till 96% elbilar, trots alla vitsar så verkar norrmännen klara det som många svenskar aldrig skulle klara :)

D djac skrev:
Alla har väl sett nyheten om att Norges nybilsförsäljning 2025 var till 96% elbilar, trots alla vitsar så verkar norrmännen klara det som många svenskar aldrig skulle klara :)
Cash is king

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Cash is king
Skattepengar is king skulle jag säga

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Cash is king
Nja, det är tydligen tvärtom, de kör malus på fossilt men jag tycker det intressanta är att här förklarar väl 70-80% att de aldrig hade vare sig klarat klura ut en laddningsstrategi, eller klarat pussla in sina vanor med en elbil, men i Norge är den gruppen tydligen mindre än 4%, de är alltså helt överlägsna!

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Oljepengar is shejk.

• Haha
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, det är tydligen tvärtom, de kör malus på fossilt men jag tycker det intressanta är att här förklarar väl 70-80% att de aldrig hade vare sig klarat klura ut en laddningsstrategi, eller klarat pussla in sina vanor med en elbil, men i Norge är den gruppen tydligen mindre än 4%, de är alltså helt överlägsna!
Nej… för mycket pengar varje månad kan man leva med en del krångel. Tvivlar på att Norrmännen är bättre än oss, det handlar bara om att pengar motiverar. Bort med alla styrmedel och det hade sett helt annorlunda ut.

Dvs alla i Sverige klarar sig med elbil… men det har ett pris i form av pengar och egentid.

D
P PHPersson skrev:
Nej… för mycket pengar varje månad kan man leva med en del krångel. Tvivlar på att Norrmännen är bättre än oss, det handlar bara om att pengar motiverar. Bort med alla styrmedel och det hade sett helt annorlunda ut.

Dvs alla i Sverige klarar sig med elbil… men det har ett pris i form av pengar och egentid.
Då har du inte följt dessa trådar, fullt med folk som förklarar att de absolut aldrig hade klurat ut det, fossilt handlar om överlevnad för dessa, egen utsago. Vi hade väl haft urladdade bilar med frusna kroppar om dessa hade fått köra elbil i Norge.

D djac skrev:
Då har du inte följt dessa trådar, fullt med folk som förklarar att de absolut aldrig hade klurat ut det, fossilt handlar om överlevnad för dessa, egen utsago. Vi hade väl haft urladdade bilar med frusna kroppar om dessa hade fått köra elbil i Norge.
Det handlar nog bara om att det är väldigt mycket enklare med fossilbil… du hade säkert klarat dig med cykel om du fick 1miljon i månaden för det?

Jag hade cyklat i snön utan problem;)

D djac skrev:
Och vänta bara, snart kommer hela Norge explodera av alla självantändande elbilar!

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.