7 005 läst ·
92 svar
7k läst
92 svar
Vilken dimension på elektrisk huvudkabel?
Jepp rätt med krympslang om det behövs, det har dom flesta grossisterna, prata med elektrikern om det behövs.A Antropocen skrev:När det gäller ingången till huset så ligger den slangen redan där. Grunden är betongplatta och slangen går under ytterbalken med en lätt lutning uppåt och sedan parallellt med golvet i understa lagret av frigolit. Runt huset går sulans dränering så det är ingen chans att det kan rinna in vatten i den gula slangen. Dessutom går det inte att ändra på. Är det vanlig krympslang som krymper när man värmer den men avsedd för 50 mm gul slang?
Jag har grävt allt själv. Det blir 6 kvadrat. Pratade nyss elektrikern. Han fixar det.D Dilato skrev:När jag tänker elektriker och dennes verktyg kommer spade långt ner på listan 🤓
Dom flesta elektriker vill väl slippa handgräva antar jag,.
När jag installerade el till LTE kommunalt avlopp lade jag all gul slang och monterade all kabel klamrad inomhus på betongvägg och två kopplingsboxar själv.
Min lokala elfirma hade noll problem med att jag gjort det själv ( allt gick ju att inspektera) och alla var glada, dom fick betalt för att koppla in kabeln i båda ändar och jag fick en hanterbar faktura.
Det är ju så det borde vara, att klamra en utanpåliggande 5G 2.5 på en vägg inomhus mellan en befintlig elcentral och vidare via ett hål i betongväggen som på utsidan har en box där kabeln går vidare till en gul slang behöver ju ingen elkunskap alls.
Klicka här för att svara