A
Purre Purre skrev:
Om man kör denna för skoj skull så säger den 4kvmm minst och 6kvmm energimedvetet val. Går till och med att gå upp till 10A tycker den. Räknade då på 50m i mark i rör och inga parallella kablar. Samma dimension oavsett om jag väljer 13 eller 16A. Går man ner till 10A så föreslår den minst 2,5kvmm och 4kvmm om det ska vara energimedvetet val.

[länk]
Prysmians cableapp och även Nexans easycalc hanterar bara belastningsförmågan och tar hänsyn till driftkostnaderna (förlusteffekterna)

De hanterar alltså inte frånkopplingstiderna alls så det måste man räkna på som vanligt.

Det brukar också bli den eventuellt infällda biten fram till elcentralen som blir dimensionerande för belastningsförmågan. Man måste alltid utgå från sämsta förhållandet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Jag har räknat ut att vid 13 A så är spänningsfallet 4,4 V över en fasledning med 2,5 m2 kopparledning.
Undar om du har räknat rätt där. Jag kommer fram till det dubbla. Räknar du möjligen bara en sträcka 47m? Du har 47m tillbaka också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Undar om du har räknat rätt där. Jag kommer fram till det dubbla. Räknar du möjligen bara en sträcka 47m? Du har 47m tillbaka också.
Ursäkta jag inte hört av mig. Jag har grävt hela dagen för hand. På tomten finns berg och stora stenar som jag har behövt gräva runt. Hade jag anlitat grävaren så hade han grävt upp resten av tomten. Jag har räknat fel. Som jag har skrivet i ett annat inlägg så har jag mätt om impedansens på nätoperatörens utrustning men samtidigt noterat att jag har en stor mätosäkerhet i spänningsmätningen eftersom jag mäter den utan decimaler. Hjärtligt tack för att du har kollat mina beräkningar. Jag tycker att spänningsfallet blir för stort med en 2,5 kvadrat. Jag tar 6 kvadraten om inte elektriker 3 protesterar våldsamt när han kommer med sin 2,5 kvadrat rulle. Hjärtligt tack för att du la tid på att kolla mina beräkningar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kanske ringa honom och tala om innan, då kan han ju ta med sig rätt kabel på en gång och slipper en extra tur till sin grossist.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske ringa honom och tala om innan, då kan han ju ta med sig rätt kabel på en gång och slipper en extra tur till sin grossist.
Absolut.

A Antropocen skrev:
Absolut.
Glöm inte gula slangen som den ska ligga i.

J jonaserik skrev:
Den har jag redan här.

A Antropocen skrev:
Den har jag redan här.
Och dra i kabeln innan slangen petas ner i backen, mycket lättare med rak slang, inga kurvor som det kanske är nu med stora stenar som ska runt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När jag har grävt så har jag grundvatten på en halvmeters djup. Det beror sannolikt att vattnet rinner längs berget. Den gula slangens hölje är ju tätt och slangen kommer att utgå från en källare men det kan inte uteslutas att det kan komma in vatten i den. Speciellt i den nedre delen innan slangen går in i husgrunden. Men jag antar att det inte gör något RV-K skall ju kunna förläggas i vatten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och dra i kabeln innan slangen petas ner i backen, mycket lättare med rak slang, inga kurvor som det kanske är nu med stora stenar som ska runt.
Det har jag tänkt göra. Jag hoppas att jag också får in den i den redan nedgrävda slangen mellan mätarcentralen och källaren som är omkr 14 m lång. Om Inte så får jag gräva upp den slangen igen.

Tänk på att kabelförläggning, inklusive kanalisationen, är elinstallationsarbete. Om inte elfirman skriver in dig i sitt egenkontrollprogram får du stå vid sidan och heja på...

• Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Det har jag tänkt göra. Jag hoppas att jag också får in den i den redan nedgrävda slangen mellan mätarcentralen och källaren som är omkr 14 m lång. Om Inte så får jag gräva upp den slangen igen.
OK men betänk på ingång till huset, så ska hålet genom grunden borras i ca 45 grader nedåt från insidan, detta för att inte ev vatten i slangen ska kunna rinna genom slangen in i huset, gärna över den nivå
som du har på grundvattnet. Har du en skarv på slangen så gäller det att tejpa kraftigt tätt där.
en muff är inte tät. Sen med grävning så kommer vatten att flyta i grävningen, så det gäller att tänka till före.
För att få absolut tätt i en skarv på slangen, så finns bara en krypslang att använda över muffen.

useless useless skrev:
Tänk på att kabelförläggning, inklusive kanalisationen, är elinstallationsarbete. Om inte elfirman skriver in dig i sitt egenkontrollprogram får du stå vid sidan och heja på...
Jag tar det med elektrikern. Han godkänner att jag sätter upp VP-rör. Fräser spår i betong och sätter dosor bara han får se hur jag tänker göra och att det inte kommer upp väggar innan han drar kablarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK men betänk på ingång till huset, så ska hålet genom grunden borras i ca 45 grader nedåt från insidan, detta för att inte ev vatten i slangen ska kunna rinna genom slangen in i huset, gärna över den nivå
som du har på grundvattnet. Har du en skarv på slangen så gäller det att tejpa kraftigt tätt där.
en muff är inte tät. Sen med grävning så kommer vatten att flyta i grävningen, så det gäller att tänka till före.
För att få absolut tätt i en skarv på slangen, så finns bara en krypslang att använda över muffen.
När det gäller ingången till huset så ligger den slangen redan där. Grunden är betongplatta och slangen går under ytterbalken med en lätt lutning uppåt och sedan parallellt med golvet i understa lagret av frigolit. Runt huset går sulans dränering så det är ingen chans att det kan rinna in vatten i den gula slangen. Dessutom går det inte att ändra på. Är det vanlig krympslang som krymper när man värmer den men avsedd för 50 mm gul slang?

useless useless skrev:
När jag tänker elektriker och dennes verktyg kommer spade långt ner på listan 🤓

Dom flesta elektriker vill väl slippa handgräva antar jag,.

När jag installerade el till LTE kommunalt avlopp lade jag all gul slang och monterade all kabel klamrad inomhus på betongvägg och två kopplingsboxar själv.

Min lokala elfirma hade noll problem med att jag gjort det själv ( allt gick ju att inspektera) och alla var glada, dom fick betalt för att koppla in kabeln i båda ändar och jag fick en hanterbar faktura.

Det är ju så det borde vara, att klamra en utanpåliggande 5G 2.5 på en vägg inomhus mellan en befintlig elcentral och vidare via ett hål i betongväggen som på utsidan har en box där kabeln går vidare till en gul slang behöver ju ingen elkunskap alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.