7 005 läst ·
92 svar
7k läst
92 svar
Vilken dimension på elektrisk huvudkabel?
Ja, några kommentarer säger att det bär utlösningstiden som är det viktiga och inte spänningsfallet. Utlösningstiden på 0,4 sekunder är baserad på personsäkerheten. Om en individ kommer i beröring med fasledaren med en hand och med neutralledaren eller jord med någon annan kroppsdel så att strömmen genom hjärtat under en tidsrymd av 0,5 till en sekund uppgår till 30 mA så är denna ström dödlig. Jordfelsbrytaren skall skydda mot detta. Att även smältsäkringar skall göra detta visste jag inte före denna tråd. För många år sedan fick jag vid felsökning på en masspektrometer så hög ström via händerna att jag fick kram i dem och kunde inte släppa. Jag kunde däremot tänka och insåg att jag skulle dra upp benen så att jag föll baklänges. Vid tillfället hade en oisolerad ledning penetrerat huden på ett finger vilket medförde en lägre kroppsresistans än om huden på fingret varit intakt. Ingen säkring löste ut. I de allra flesta situationer går det inte att felsöka en masspektrometer med spänningen frånkopplad. Dessutom, att återställa vakuum (10 upphöjt till minus 7 Torr) kan ta uppemot ett dygn.Fotografen skrev:
Jag skall försöka få fram data från Eon. Jag skall också kolla hur mkt elförbrukningen går upp när huset är färdigt. Men jag tror inte att vi hamnar speciellt nära 8000kW/år. Nu ligger vi på 1000kW/år. Det nya huset liksom vårt gamla kommer att fungera som ett sommarhus. När jag eller barnen skaffar elbil så kommer den inte att laddas vi markledningen till komplementhuset. Det blir en laddbox som placeras nära mätcentralen.ClasseClas skrev:
Dubbelkolla med ditt elnätsbolag vilken förimpedans du har till ditt mätarskåp. Det gjorde jag och fick till svar (Ellevio)
Förimpedans (Zför): 2.381 Ohm
Trefasig kortslutningsström max (Ik3): 0.301 kA.
(Sämst i Sverige?)
600 meter till transformatorstationen. Ca 2 km till vattenkraftverket. Det är ingen idé att ta något för givet.
Jag skulle inte tveka att säkra av 3x16 A för ett sånt stort hus. Helt plötsligt så tuffar VVB, 2 LLVP, hällen och kylskåpet samtidigt och så ska någon givetvis dra igång en hårtork ovanpå det, gärna kryddat med laddning av elbil/laddhybrid dessutom. Med tiden händer saker med en yngre generation som inte var självklara att förutse i förstone.
Jag beaktar och tar till mig alla inlägg. Auktoriteter som inte tål att jag ber om verifiering och förklaring av deras påstående är en envägskommunikation som jag inte ger mkt för.GK100 skrev:
Ja det kan delvis vara så och givetvis bra att göra några ansatser. Men att inte ta till sig av inlägg och bara köra rundgång i eget spår är knappast något att applådera. Det som är sämst i TS fall är att inte sätta sig vidare in i hur dennes troligen nyvunna kunskaper/insikter konventionellt används i sammanhanget dvs vad som tillkommer vid en korrekt dimensionering.
Därför jag rekommenderade att söka de äldre trådar som tar upp allt man behöver för att börja fundera kring detta. Det finns en handfull och väl värda att ögna igenom för bättre förståelse av de olika delar som kommer in här. Där finns ganska mycket bra krut som får spillas både på kråkor och annan fågel död eller levande.
Det visar sig knappast i dina vidare inlägg där du inte uppfattar och tar till dig så du kan komma framåt. Senast får du tänka på att frånkopplingstider där säkringar skyddar i vad du kallar "hälsa" gäller indirekt spänningssättning vid jordslutning. JFB som tilläggsskydd ger dessutom när den fungerar som avsett bra verkan även vid direkt beröring av spänningssatta delar.A Antropocen skrev:
Som sagt gå igenom några av alla gamla trådar på temat så blir du säkert lite mer mottaglig för kommunikation oavsett riktning. När du kollat dem har du även fått din sk verifiering åtminstone till viss del och säkert tillräckligt för nivån du befinner dig på nu och din ursprungsfråga.
Du behöver inte vara så snarstucken och du väljer givetvis vilken kabel och area du vill. Det oberoende om du gör ett väl underbyggt val med forumets hjälp eller ej.
En JFB känner inte om man håller i fasen med ena handen och nollan med den andra.A Antropocen skrev:Ja, några kommentarer säger att det bär utlösningstiden som är det viktiga och inte spänningsfallet. Utlösningstiden på 0,4 sekunder är baserad på personsäkerheten. Om en individ kommer i beröring med fasledaren med en hand och med neutralledaren eller jord med någon annan kroppsdel så att strömmen genom hjärtat under en tidsrymd av 0,5 till en sekund uppgår till 30 mA så är denna ström dödlig. Jordfelsbrytaren skall skydda mot detta. Att även smältsäkringar skall göra detta visste jag inte före denna tråd. För många år sedan fick jag vid felsökning på en masspektrometer så hög ström via händerna att jag fick kram i dem och kunde inte släppa. Jag kunde däremot tänka och insåg att jag skulle dra upp benen så att jag föll baklänges. Vid tillfället hade en oisolerad ledning penetrerat huden på ett finger vilket medförde en lägre kroppsresistans än om huden på fingret varit intakt. Ingen säkring löste ut. I de allra flesta situationer går det inte att felsöka en masspektrometer med spänningen frånkopplad. Dessutom, att återställa vakuum (10 upphöjt till minus 7 Torr) kan ta uppemot ett dygn.
Och eftersom du tydligen tycker att 6mm2 är fel svar och 2,5 är det rätta så varför frågar du?
Du har fått "rätt" svar av flera mycket kompetenta personer som samstämmigt säger 6mm2.
Jag tycker inte jag är direkt snarstucken för att jag efterfrågar hur man har kommet fram till sina påstående. De senaste inläggen har saknat kommentarer om vilken säkerhetsmarginal man bör ha för att kortslutningsströmmen skall uppfyllas så att säkringen löser ut inom 0,4 sekunder. Räcker det med 168 A som en 2,5 kvadrat ledning ger för att en 13 A säkring skall lösa ut eller behövs det 200 A som en 6 kvadrat ger? Att bedöma marginaler är givetvis subjektivt och där har jag fått värdefulla åsikter i några inlägg men de senare inläggen har snarast handlat om andra ovidkommande saker.GK100 skrev:
Det visar sig knappast i dina vidare inlägg där du inte uppfattar och tar till dig så du kan komma framåt. Senast får du tänka på att frånkopplingstider där säkringar skyddar i vad du kallar "hälsa" gäller indirekt spänningssättning vid jordslutning. JFB som tilläggsskydd ger dessutom när den fungerar som avsett bra verkan även vid direkt beröring av spänningssatta delar.
Som sagt gå igenom några av alla gamla trådar på temat så blir du säkert lite mer mottaglig för kommunikation oavsett riktning. När du kollat dem har du även fått din sk verifiering åtminstone till viss del och säkert tillräckligt för nivån du befinner dig på nu och din ursprungsfråga.
Du behöver inte vara så snarstucken och du väljer givetvis vilken kabel och area du vill. Det oberoende om du gör ett väl underbyggt val med forumets hjälp eller ej.
Händelsen som jag beskrev hände någon gång mellan 1974 och 1980. Jag höll i chassiet med ena handen. Det fanns ingen jordfelsbrytare installerad. Säkringen löste inte ut med den uppskattade strömmen på 15 till 20 mA (baserat på kramperna i händerna). Ja jag är tacksam för de kommentarerna men saknar lite bakgrundsuppgifter och speciellt vilken marginal man behöver ha på kortslutningsströmmen. Räcker det med 168 A eller behövs det 200 A som en 6 kvadrat ger som marginal till 110A som är minsta ström enligt en tabell för 16 A säkring jag tidigare visat i tråden.E elmont skrev:
Nej, säkringen skyddar inte mot det eftersom strömmen genom kroppen aldrig blir tillräckligt hög.A Antropocen skrev:
Säkringen ska i första hand skydda mot sakskada Den skyddar visserligen även mot potentiell personskada om man har en skyddsjordad apparat med ledande hölje som blivit skadad så att höljet har kontakt med fasen. Om man håller i höljet samtidigt som man stoppar i stickproppen kan det vara bra om säkringen löser snabbt (Visserligen borde jordfelsbrytaren lösa minst lika snabbt, men två oberoende skydd är alltid bättre och alla apparater är inte skyddade av jordfelsbrytare).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Man behöver räkna på hela ledningen, från kiosken 800 meter bort till vägguttaget längst bort i stugan. Det räcker inte att räkna med huvudledningen fram till elcentralen i stugan. Den har i och för sig egna krav, men det räcker inte med att uppfylla dem.A Antropocen skrev:
Vill du ha ett vägguttag avsäkrad med en C10 dvärg så krävs att den totala impedansen i fasledare plus skyddsledare mellan kiosk och vägguttag är högst 0.75 * 230 / 100 = 1.725 ohm. 0.75 är säkerhetsfaktorn, 25 % (reglerna rekommenderar 50 %).
Med 2.5 mm² huvudledning har du 1.44 ohm i centralen. Det blir 0.285 ohm över till gruppledningen i stugan, med säkerhetsfaktor 0.21 ohm. Det ger en max längd på 1.5 mm² gruppledning på 0.21 / (2*0.0183/1.5) = 8 meter. Det är lite snålt.
Du kan ju använda B-dvärgar. Då ökar max längd till 60 meter för en B10. Denna typ är dock ovanlig så jag kan inte säga hur bra de kommer att fungera. Det är problem redan med C10 som kan tjyvlösa av startströmmen för en cirkelsåg. Men med långa ledningar och dålig förimpedans skulle B10 kunna fungera lika bra.
Det lär dock finnas 1000-tals stugor som är feldimensionerade med C-dvärgar... Det finns marginaler är "rätt" håll också. C-dvärgar löser inte momentant först vid 10x märkströmmen utan gör det kanske vid 7-8x märkströmmen. De får lösa redan vid +5x märkströmmen.
Sedan har du en JFB. En JFB får ersätta säkringen som personskydd.
Dvärgens kvarvarande jobb är då att skydda kabeln vid kortslutning och överlast. Dvärgen bör lösa inom 5 sek vid kortslutning. Detta går dock inte att räkna på då dvärgar inte har någon definierad frånkopplingstid inom detta spann.
Så JFBn skulle tillåta att gruppledningen är 31 mil, men det går ju inte för spänningen kommer att sjunka till 0.3 V när du startar dammsugaren.
2.5 mm² som huvudledning i ditt fall är alltså tveksamt. Man tullar på gränserna. Och det kommer att märkas i lyset när man drar igång spisen. Så rekommendationen 6 mm² kvarstår.
Dessutom slipper du säkra av kabeln i mätarskåpet då 6 mm² räcker för högsta möjliga mätarsäkring på 25 A. Man kan koppla in kabel direkt på utgånde kundplint. Denna fördel ska man inte underskatta om du har ett gammalt mätarskåp med dåligt med plats.
Jag har svårt att följa dina beräkningar kanske för att jag inte förstår vad värdet 100 är i din formel är för något värde, 75*230/100.Bo.Siltberg skrev:
Man behöver räkna på hela ledningen, från kiosken 800 meter bort till vägguttaget längst bort i stugan. Det räcker inte att räkna med huvudledningen fram till elcentralen i stugan. Den har i och för sig egna krav, men det räcker inte med att uppfylla dem.
Vill du ha ett vägguttag avsäkrad med en C10 dvärg så krävs att den totala impedansen i fasledare plus skyddsledare mellan kiosk och vägguttag är högst 0.75 * 230 / 100 = 1.725 ohm. 0.75 är säkerhetsfaktorn, 25 % (reglerna rekommenderar 50 %).
Med 2.5 mm² huvudledning har du 1.44 ohm i centralen. Det blir 0.285 ohm över till gruppledningen i stugan, med säkerhetsfaktor 0.21 ohm. Det ger en max längd på 1.5 mm² gruppledning på 0.21 / (2*0.0183/1.5) = 8 meter. Det är lite snålt.
Du kan ju använda B-dvärgar. Då ökar max längd till 60 meter för en B10. Denna typ är dock ovanlig så jag kan inte säga hur bra de kommer att fungera. Det är problem redan med C10 som kan tjyvlösa av startströmmen för en cirkelsåg. Men med långa ledningar och dålig förimpedans skulle B10 kunna fungera lika bra.
Det lär dock finnas 1000-tals stugor som är feldimensionerade med C-dvärgar... Det finns marginaler är "rätt" håll också. C-dvärgar löser inte momentant först vid 10x märkströmmen utan gör det kanske vid 7-8x märkströmmen. De får lösa redan vid +5x märkströmmen.
Sedan har du en JFB. En JFB får ersätta säkringen som personskydd.
Dvärgens kvarvarande jobb är då att skydda kabeln vid kortslutning och överlast. Dvärgen bör lösa inom 5 sek vid kortslutning. Detta går dock inte att räkna på då dvärgar inte har någon definierad frånkopplingstid inom detta spann.
Så JFBn skulle tillåta att gruppledningen är 31 mil, men det går ju inte för spänningen kommer att sjunka till 0.3 V när du startar dammsugaren.
2.5 mm² som huvudledning i ditt fall är alltså tveksamt. Man tullar på gränserna. Och det kommer att märkas i lyset när man drar igång spisen. Så rekommendationen 6 mm² kvarstår.
Dessutom slipper du säkra av kabeln i mätarskåpet då 6 mm² räcker för högsta möjliga mätarsäkring på 25 A. Man kan koppla in kabel direkt på utgånde kundplint. Denna fördel ska man inte underskatta om du har ett gammalt mätarskåp med dåligt med plats.
Mätarskåpet är tämligen nytt, kanske 5 år.
Jag har mätt om impedansen i nätoperatörens ledningar genom att mäta direkt på fasen efter säkringarna till jordledningen i mätarskåpet. Jag fick 0,5 ohm. Spänningsdifferensen var 4 V (230-226) och strömmen var 8,06 A. Impedansen i jordledning (vid 2,5 kvadrat) är 0,67 ohm. Det ger en totalimpedans på 1,18 ohm. Kortslutningsströmmen blir då 195 A. Dock, vid differensmätning av spänningen med en energimätare utan decimaler kan felet bli betydande. Om jag räknar med en felmarginal på 1V (5V istället för 4) så blir kortslutningsströmmen i stället 167 A. Alltså is samma storleksordning som när jag mätte i köket på ett gammalt uttag. Vad jag förstår så är en B10 dvärg snabbare än en motsvarande C. Svara vad värdet 100 är för något. Jag vill gärna kunna följa dina beräkningar. Jag uppskattar din rekommendation.
I det fallet kommer 100 från normenlig högsta (lägsta) ström som löser en C 10 A minibrytare via magnetutlösaren, momentanutlösaren, KS-steget osv. En karaktäristik C har intervall 5-10 x In här och då väljer man 10 x för sämsta punkt. En B har på samma sätt 3-5 x In så då förstår du säkert att du får sätta in 50 istället för 100 i exemplet.A Antropocen skrev:Jag har svårt att följa dina beräkningar kanske för att jag inte förstår vad värdet 100 är i din formel är för något värde, 75*230/100.
Mätarskåpet är tämligen nytt, kanske 5 år.
Jag har mätt om impedansen i nätoperatörens ledningar genom att mäta direkt på fasen efter säkringarna till jordledningen i mätarskåpet. Jag fick 0,5 ohm. Spänningsdifferensen var 4 V (230-226) och strömmen var 8,06 A. Impedansen i jordledning (vid 2,5 kvadrat) är 0,67 ohm. Det ger en totalimpedans på 1,18 ohm. Kortslutningsströmmen blir då 195 A. Dock, vid differensmätning av spänningen med en energimätare utan decimaler kan felet bli betydande. Om jag räknar med en felmarginal på 1V (5V istället för 4) så blir kortslutningsströmmen i stället 167 A. Alltså is samma storleksordning som när jag mätte i köket på ett gammalt uttag. Vad jag förstår så är en B10 dvärg snabbare än en motsvarande C. Svara vad värdet 100 är för något. Jag vill gärna kunna följa dina beräkningar. Jag uppskattar din rekommendation.
Allt detta och så mycket mer kan du som sagt läsa om i gamla trådarna för tex utlösningsvillkor etc. Ett förslag till dig kan vara att du gör ett sk primärprov med önskad säkring då far du facit utan omsvep. I dina tidiga inlägg där du jämför spänningsfall kan du också tumregelmässigt sätta praktisk likhet mellan att du är rätt ute om spänningsfallet är ok.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Siffran 100 är den ström som löser en C10 dvärg inom 0.4 s, C betyder 10x märkströmmen på 10A.
En B-dvärg kräver 5x märkströmmen.
En B-dvärg kräver 5x märkströmmen.
Om man kör denna för skoj skull så säger den 4kvmm minst och 6kvmm energimedvetet val. Går till och med att gå upp till 10A tycker den. Räknade då på 50m i mark i rör och inga parallella kablar. Samma dimension oavsett om jag väljer 13 eller 16A. Går man ner till 10A så föreslår den minst 2,5kvmm och 4kvmm om det ska vara energimedvetet val.
https://www.cableapp.com/WEB/Flag/SelectFlag#
https://www.cableapp.com/WEB/Flag/SelectFlag#