Vi bygger ett komplementhus på vår fritidsfastighet i Blekinge som skall få sin el via en 47 m lång jordkabel, 3 faser, som går direkt från mätarskåpet till en elcentral i komplementhuset. Denna avsäkrar vi med 13 A. Eventuellt sätter vi en 16A på en av faserna eftersom vi planerar att ha en två-plattors induktionshäll. Vi skall ha elvärme, installerad effekt 2400W. Kaffekokare och en 30 L varmvattenberedare, max 2000W. Vi planerar också att installera en eller två mindre luft/luft värmepumpar. Byggytan är 33 m2 med ett sovloft på 25 m2.
Jag har pratat med 3 olika elektriker. En sa att det räcker med 2,5 kvadrat. En annan sa att det är tveksamt om det räcker med 2,5 kvadrat. En tredje sa att han inte sätter in något annat än 6 kvadrat. Denne sa också att man måste beakta kortslutningsströmmen.
Vi har 800 m till transformatorn. Jag tror att det finns 8 fastigheter (6 fritidsfastigheter och 2 permanentboende) på samma ledning från transformatorn. Vi och 3 andra fastigheter ligger längs ut på ledningen. Huvudsäkringarna är på 16 A och mätarskåp/serviceledning är godkänd för 25A. Spänningen på de tre faserna var nyss 239, 240 respektive 241V. Jag har räknat ut att vid 13 A så är spänningsfallet 4,4 V över en fasledning med 2,5 m2 kopparledning.
Vilken dimension behöver jag ha på jordkabeln?
 
Purre
Jag skulle gått på kille #3 och dessutom lägga gulslang till kabeln. Detta utan att räkna eller mäta något på det.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vilken är förimpedansen och kortslutningsströmmarna vid elmätaren? Det påverkar ganska mycket. Elnätsbolaget ska kunna svara på det om inte en elektriker kan koppla in ett testinstrument.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag skulle använda en N1XV 5g6, då slipper man avsäkra den i mätarskåpet. Det ger ett robust och framtidssäkert val. Och merkostnaden är inte stor i hela sammanhanget.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Det skiljer ca 3000:- på 50 meter N1XV 5G6 jämfört med 5G2,5. Det känns som en ganska liten merkostnad i sammanhanget för att vara säker på att det funkar även med mer än 16 A avsäkring.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vilken är förimpedansen och kortslutningsströmmarna vid elmätaren? Det påverkar ganska mycket. Elnätsbolaget ska kunna svara på det om inte en elektriker kan koppla in ett testinstrument.
Elnätbolaget är Eon. Jag har varet i kontakt med dem och personen jag som privatperson fick tala med kunde inte något tekniskt. Jag fick bara reda på avståndet till transformatorn och högsta godkända säkring för mitt mätarskåp,
 
E elmont skrev:
Jag skulle använda en N1XV 5g6, då slipper man avsäkra den i mätarskåpet. Det ger ett robust och framtidssäkert val. Och merkostnaden är inte stor i hela sammanhanget.
Är N1XV 5g6 samma som RV-K 5g2,5? Elektriker 3 sa också att om jag lägger 2,5 kvadrat så måste man avsäkra till 13A i mätarskåpet. Det förstår jag inte riktigt. Då kommer det ju att vara 13A säkringar efter mätarskåpets huvudsäkringar på 16A. Är det så?
 
Ok. Då får man gissa på "landsbygd" så har man lite marginal. 5G6-kabel och 16 A säkringar verkar då utmärkt. Samt att nuvarande mätarsäkringar uppgraderas till högre strömstyrka.
 
5g6 är 6mm2 och 5g2,5 är en tunnare kabel på 2,5mm2
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Purre
A Antropocen skrev:
Är N1XV 5g6 samma som RV-K 5g2,5? Elektriker 3 sa också att om jag lägger 2,5 kvadrat så måste man avsäkra till 13A i mätarskåpet. Det förstår jag inte riktigt. Då kommer det ju att vara 13A säkringar efter mätarskåpets huvudsäkringar på 16A. Är det så?
RV-K är en Aceflex och inte N1XV, jag personligen föredrar Aceflex. Två olika kablar bara. 5G är 5 ledare varav en jord, 1,5/2,5/4/6/10 är kvmm på kabeln.
Säkringen skyddar kabeln och därför om du ska dra 2,5kvmm i den längden så är det nog riktigt att den ska avsäkras med 13A men det måste mätas och räknas för att vara helt hundra på det.
 
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
OCH då måste man även bygga om skåpet och montera säkringar för kabeln, det behöver du inte med 6mm2. Samt det är rätt osäkert att du klarar dig med 13 A om man räknar på allt som ska finnas i "huset".
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Då får man gissa på "landsbygd" så har man lite marginal. 5G6-kabel och 16 A säkringar verkar då utmärkt. Samt att nuvarande mätarsäkringar uppgraderas till högre strömstyrka.
Detta är landsbygd. Varför skulle jag uppgradera huvudsäkringarna? Att uppgradera huvudsäkringarna till 20A tar Eon drygt 6000kr mer per år. Det vill jag undvika. Vi har 10 A automatsäkringar i huvudhuset och det har fungerat utmärkt i 20 år. De utlöser bara om jag dabbar mig med något handverktyg.
 
Redigerat:
E elmont skrev:
5g6 är 6mm2 och 5g2,5 är en tunnare kabel på 2,5mm2
Jag är medveten om det. 2,5 kvadrat ger ett spänningsfall på 4,4 V och 6 kvadrat 1,8 V i en fasledning vid 13 A och 47 m lång.
 
A Antropocen skrev:
Jag är medveten om det. 2,5 kvadrat ger ett spänningsfall på 4,4 V och 6 kvadrat 1,8 V i en fasledning vid 13 A och 47 m lång.
Som sagt var är utlösningsvillkoret minst lika viktigt som spänningsfallet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var är utlösningsvillkoret minst lika viktigt som spänningsfallet.
Menar du att säkringarna inte löser ut om jag kortsluter fas och nolla i komplementhuset? Den totala resistansen i fasledning + neutralledaren eller jordledaren är 0,68 ohm. Då måste ju säkringen lösa ut. För övrigt känner jag inte till de tekniska förutsättningarna för "utlösningsvillkoret".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.