7 005 läst ·
92 svar
7k läst
92 svar
Vilken dimension på elektrisk huvudkabel?
Nu har du ju räknat osv så varför frågar du? Det självklara kabelvalet är 5G6 men du gör ju bäst som du själv vill.A Antropocen skrev:Jag kommer utanför diagrammets kurvor med den kortslutningsströmmen jag har räknat ut (340A). Jag har beräknat den genom att addera resistansen i fasledningen med den i jordledaren. Men om jag beräknar kortslutningsströmmen med en fiktiv jord. Dvs kortslutningsströmmen går inte genom jordledaren utan direkt till jord. Då får jag kortslutningsströmmen till hälften, dvs 170 A. Då får jag att med kurvan för 16A säkring att den skall lösa efter 0,025 sekunder. Har jag gjort något fel?
Man bestämmer själv om man vill ha abbonemang över eller under 8000 kWh, Eon skiter i vilket ( det blir bara dyrare för kunden om denne har fel abbonemang).J Josth skrev:
Jag mätte med vattenkokarmetoden på ett uttag i vårt huvudhus och fick den totala impedansen till 0,95 ohm. Beräknad impedans mellan uttag och mätarskåp är 0,2 ohm. Impedansen hos nätleverantörens utrustning skulle alltså vara 0,75 ohm. Är det ett rimligt värde? Det är 800 m till transformatorn och det är landsbygd.F fredrik.johansson skrev:
Det blir intressant att jämföra elförbrukningen mot tidigare år när komplementhuset har blivet färdigt 2026.E elmont skrev:
Vi diskar för hand i båda husen. I huvudhuset har vi inte indraget vatten i köket. Vi diskar utomhus. Men det är möjligt att vi installerar diskmaskin i huvudhuset om vi bygger om köket. Vi fundera på det. Men köket förlorar då mycket av sin charm. Det är ett platsbyggt kök från 1942. Vi är inte här när det är som kallast.J Josth skrev:
Redigerat:
Trodde jag med innan jag insåg att jag hade betalat flera tusen för mycket under tre år eftersom änkan jag köpte huset av hade i princip hela huset kallställt och därför < 8000 kWh abbonemang.J Josth skrev:
Jag som kom från Göteborg hade ingen koll på att det ens fanns olika abbonemang...
Men om det används så borde ni ju kunna skippa allt vad direktverkande el heter och köra värmepump för uppvärmningen. Det blir ju sällan mer än 1 kW till en sån. Sedan kan du ha effektvakt så dessa och vvb slås ifrån direkt vid matlagning och liknande mer prioriterat.A Antropocen skrev:Vi är här vanligtvis inte 15 nov till 15 april. Vi har sommarvatten 15 april till 15 okt. När jag är här utanför den tiden så har jag vattendunkar med mig. Jag gör av med ungefär 25 L rent vatten/vecka. Därtill har jag orent vatten i egen brunn och i östersjön. Vi kommer inte att gå över 8000 kW/år.
Jag har kollat frånkopplingstiderna. Nätoperatörens impedans beräknade jag med kaffekokarmetoden till 0,75 ohm. Jordkabelns impedans har jag beräknat till 0,68 ohm. Totalt 1,43 ohm. Det ger en kortslutningsström på 168 A. Enligt en tabell (för personskyddstiden på 0,4 sek) i en annan tråd skulle minsta ström för att lösa ut en porslinssäkring på 16 A vara 110 A (se nedan tabell). Trådinlägget föreslår 25 % tillägg eftersom trådarna kan vara varma när de skall lösa ut. Alltså 138 A, vilket är lägre än 168 A. Säkring När jag kollar mot diagrammet (Tid-/strömkurvor D01, D02, DII, DIII gG/gL) i en annan tråd så får jag för 16 A smältsäkring ett förvånande kort frånslagstid på 0,03 sek. Jag tycker att jag läser rätt i diagrammet. Enligt dessa data så skulle en 47 m lång 2,5 kvadrat kabel uppfylla frånkopplingstiden för personsäkerhet på 0,4 sek. Se nedan tabell som finns i tråden "Hur man mäter förimpedansen med en vattenkokare.A avh67f skrev:Det bästa är att be nätägaren om uppgifter för impedanser och kortslutningsströmmar vid mätarskåpet.
Det näst bästa är att mäta upp det med en installationsprovare. Man får då en ögonblicksbild som egentligen inte ska användas för ledningsdimensionering utan bara kontroll av den slutgiltiga installationen men som ofta tjänstgör som nödlösning eller vad man ska kalla det för dimensionering.
Ja du är på rätt spår där. Impedans i fas och skyddsledare hela vägen fram och tillbaka genom transformatorn. För lägsta jordfelsström lägger man även på en kompensation för att spänningen inte alltid är 230 V och beräknar ledningarna vid max temperatur.
Diagrammen:
Utlösningsvillkoret gäller snarare den här saken:A Antropocen skrev:
transformatorn måste ORKA mata ut tillräckligt mycket ström för att garanterat slå sönder säkringen inom 0,4 s , detta om det blir något fel på serviskabeln mellan mätaren och undercentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag skulle välja den fjärde elektrikern som kan räkna.A Antropocen skrev:
Här verkar vi ha en någorlunda säker uppgift så jag börjar här. 0.75 ohm är lite högt men troligen normalt ute på landet med 800 meter till kiosken.A Antropocen skrev:Jag mätte med vattenkokarmetoden på ett uttag i vårt huvudhus och fick den totala impedansen till 0,95 ohm. Beräknad impedans mellan uttag och mätarskåp är 0,2 ohm. Impedansen hos nätleverantörens utrustning skulle alltså vara 0,75 ohm. Är det ett rimligt värde? Det är 800 m till transformatorn och det är landsbygd.
Huvudledningen får (den kalla) resistansen 2 * 47 meter * 0.0183 / 6 mm² = 0.29 ohm totalt. Man räknar alltså fasledare och PE/PEN-ledare, därav siffran 2. Jag ser inte riktigt hur du har räknat ovan.
Totalt får vi då drygt 1 ohm och därmed en kortslutningsström på drygt 200 A. Det är aningen dåligt men ok på landet.
Ja, denna tabell kommer från standarden. Tittar du i tillverkarnas grafer så finner du att de ofta har "bättre" värden. Men det är standarden som man ska räkna på för att kunna använda valfritt fabrikat på säkringarna.A Antropocen skrev:
Ja, lite ska man lägga på, men 25% för en markkabel är lite mycket. Den kommer inte bli varm.A Antropocen skrev:
5 sekunder gäller för huvudledningar. Det är gruppledningar från elcentralen som ska dimensioneras för 0.4 s. Så klarar du 0.4 s så är det bra. Tumregelmässigt brukar 6 mm² fungera inom en normalstor gård. Nu vet vi det. Och din relativt höga förimpedans påkallar det också. Det visste vi inte från början.A Antropocen skrev:
Jo, precis så, L + PE. Man räknar inte med "direkt jord" eller vad du skrev tidigare.A Antropocen skrev:
Dessa överströmsskydd ska alltså lösa inom 0.4 s. En C13 behöver minst 130 A, eller högsta totala impedansen 230/130=1.77 ohm. Med drygt 1 ohm i centralen har du 0.77 ohm över till gruppledningarna. För 1.5 mm² blir det en max längd på 0.77 / (2*0.0183/1.5) = 31 meter. En C10 klarar lite längre ledningar, och B10 jättelånga ledningar.A Antropocen skrev:
Gruppledningar skulle vid full last kunna bli lite varma så använd en säkerhetsmarginal på typ 25 %.
Kontrollera gärna mina beräkningar. Jag är för lat för att slå upp och mitt minne är dåligt.
Hej Bo. Allt såg bra ut.
Jag la in alla kompenseringar och spänningsfaktor c enligt nya hb 421 och gjorde en egen uträkning.
Fick dra av drygt 10 m på de 31 m du räknade fram med C13-dvärgen.
Men i handboken räknar man ju med max drifttemperatur även för huvudledningar så det är naturligt att det blir lite hög impedans där. I detta fall kommer ju en 90c pex- ledning aldrig komma upp i de temperaturerna.
Så en 6 mm2 huvudledning räcker nog bara bra för detta projekt.
Jag la in alla kompenseringar och spänningsfaktor c enligt nya hb 421 och gjorde en egen uträkning.
Men i handboken räknar man ju med max drifttemperatur även för huvudledningar så det är naturligt att det blir lite hög impedans där. I detta fall kommer ju en 90c pex- ledning aldrig komma upp i de temperaturerna.
Problemet är ju bara att TS vill ha 2.5 mm2 kabel. Inte mycket mening med att spilla krut på död fågel bara att välja vad man vill.A avh67f skrev:Hej Bo. Allt såg bra ut.
Jag kom fram till resultatet 0,2 ohm mellan uttag i huvudhuset där jag mätte med vattenkokarmetoden och mätarskåpet genom att beräkna impedansen i de 2x14 m 2,5 kvadrat som förbinder mätarskåpet med elcentralen. Jag använde 0,018 ohm/ mm2 som resistivitet för koppar. (0,018/2,5x14x2=0,2016). Jag negligerade som finns i ungefär 1 m 1,5 kvadrat mellan uttaget och elcentralen. På så sätt fick jag nätoperatörens utrustnings impedans till 0,75 ohm (0,95-0,2=0,75). Impedansen sett från komplementhuset med en 2,5kvadrat blir således 1,43 ohm (0,75+ 0,018/2,5x47x2=1,43). Kortslutningsströmmen blir då 168 A (240/1,43=168). Du tyckte att en kortslutningsström på 200 A är i sämsta laget på landet när du räknar på 6 kvadrat. Men168 A är betydligt mer än de i tabellen angivna minimum 110 A med 16 A säkring för att tillgodose utlösningstid på 0,4 sek (personskydd). Varför tycker du att detta inte är tillräcklig säkerhetsmarginal?Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle välja den fjärde elektrikern som kan räkna.
Här verkar vi ha en någorlunda säker uppgift så jag börjar här. 0.75 ohm är lite högt men troligen normalt ute på landet med 800 meter till kiosken.
Huvudledningen får (den kalla) resistansen 2 * 47 meter * 0.0183 / 6 mm² = 0.29 ohm totalt. Man räknar alltså fasledare och PE/PEN-ledare, därav siffran 2. Jag ser inte riktigt hur du har räknat ovan.
Totalt får vi då drygt 1 ohm och därmed en kortslutningsström på drygt 200 A. Det är aningen dåligt men ok på landet.
Ja, denna tabell kommer från standarden. Tittar du i tillverkarnas grafer så finner du att de ofta har "bättre" värden. Men det är standarden som man ska räkna på för att kunna använda valfritt fabrikat på säkringarna.
Ja, lite ska man lägga på, men 25% för en markkabel är lite mycket. Den kommer inte bli varm.
5 sekunder gäller för huvudledningar. Det är gruppledningar från elcentralen som ska dimensioneras för 0.4 s. Så klarar du 0.4 s så är det bra. Tumregelmässigt brukar 6 mm² fungera inom en normalstor gård. Nu vet vi det. Och din relativt höga förimpedans påkallar det också. Det visste vi inte från början.
Jo, precis så, L + PE. Man räknar inte med "direkt jord" eller vad du skrev tidigare.
Dessa överströmsskydd ska alltså lösa inom 0.4 s. En C13 behöver minst 130 A, eller högsta totala impedansen 230/130=1.77 ohm. Med drygt 1 ohm i centralen har du 0.77 ohm över till gruppledningarna. För 1.5 mm² blir det en max längd på 0.77 / (2*0.0183/1.5) = 31 meter. En C10 klarar lite längre ledningar, och B10 jättelånga ledningar.
Gruppledningar skulle vid full last kunna bli lite varma så använd en säkerhetsmarginal på typ 25 %.
Kontrollera gärna mina beräkningar. Jag är för lat för att slå upp och mitt minne är dåligt.
Jag håller med om att 200 A är en större marginal än 168 A till de 130 A för en 13 A säkring att att lösa ut inom 0,4 sek. Tycker du ändå att jag skall lägga dit en 6 kvadrat?
Jag borde kanske mäta impedansen frän mätarskåpet istället för i en 1,5 kvadrat matat uttag som nog har suttit där i väldigt många år.