H
T TheGame skrev:
Förstår inte vad du menar.
En korrekt monterad brunn läcker inte eller klämring eller plastmatta.
Har du byggt in en presskoppling har du gjort fel. Så då kan du få problem om försäkringsbolag bedömmer det är orsaken om den brister och nått förstörs
En plastmatta med klämring kan läcka oavsett. Den kan läcka vid brunnen, avloppsrör, tätskicket kan läcka i en skarv, underlag kan röra sig, synliga kopplingar, osv. Det kan hända mkt i ett badrum och branschregler uppdateras eftersom. Vore naivt att tro att reglerna idag är perfekt mot 20 år framåt. Under mitten av 80-talet fick man ha rör i golv i våtrum typ. Inte sagt nått vad jag vet om inbyggd presskoppling (är ödmjuk och kan ta en citat) det jag menar att standard idag kanske inte ör godkänt när det skiter sig i framtiden. Och bara sv egen tanke varför gå ifrån någon som lödning som hållit i 100 år mot något oprövat som en o-ring för att det ska gå snabbare för hantverkare. Är väl lika bra att hyra en press själv i sådant fall när ”hantverket” försvunnit.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Hasselnot skrev:
En plastmatta med klämring kan läcka oavsett. Den kan läcka vid brunnen, avloppsrör, tätskicket kan läcka i en skarv, underlag kan röra sig, synliga kopplingar, osv. Det kan hända mkt i ett badrum och branschregler uppdateras eftersom. Vore naivt att tro att reglerna idag är perfekt mot 20 år framåt. Under mitten av 80-talet fick man ha rör i golv i våtrum typ. Inte sagt nått vad jag vet om inbyggd presskoppling (är ödmjuk och kan ta en citat) det jag menar att standard idag kanske inte ör godkänt när det skiter sig i framtiden. Och bara sv egen tanke varför gå ifrån någon som lödning som hållit i 100 år mot något oprövat som en o-ring för att det ska gå snabbare för hantverkare. Är väl lika bra att hyra en press själv i sådant fall när ”hantverket” försvunnit.
ja det kan läcka om man hjort fel ja.
Hur hel plast ska läcka vet jag inte hur du tänker.
En plastburk kan också läcka,, om det är ett litet hål.

K karlmb skrev:
De lever gott på bankernas krav på brandförsäkring.
Emellanåt tänker jag att vi skulle klarat oss bra med en försäkring mot brand och hoppat över resten.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Emellanåt tänker jag att vi skulle klarat oss bra med en försäkring mot brand och hoppat över resten.
Vilket bolag blir först med att erbjuda det?

useless useless skrev:
Jönköping stadsbrandkassa var först år 1733. Bland de nu existerande försäkringsbolagen var Stockholms Stads Brandförsäkringskontor
först ut år 1746.
[länk]
Är de billiga i pris?
Finns det ngn liknande i Göteborgsområdet?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har typ gått den vägen genom att höja självrisken, den spelar typ ingen roll när hela huset brunnit ner.. 10k hit eller dit när värden för miljoner gått förlorat.

Tycker dock det är lite dålig utväxling på sänkta premier när man gör så

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jönköping stadsbrandkassa var först år 1733. Bland de nu existerande försäkringsbolagen var Stockholms Stads Brandförsäkringskontor
först ut år 1746.
[länk]
Det beror lite på hur man definierar att vara försäkrad. Långt tidigare än så fick man hjälp från de andra i socknen om en går brann upp. Men mer in natura som utförda arbetstimmar och virke, och utan annan premie än att man hade samma förpliktelse att bidra med sin hjälp när någon annan hamnade i nöd.

H Hasselnot skrev:
Tror man behöver ställa om frågan till FB och uppdatera då nya riktlinjer från många bolag förändrats.

Tror att frågan behöver ställas igen till bolagen då villkoren överlag förändrats för kunden detta år. Verkar gälla flertalet bolag.
Jag har fått tag på Folksam och Länsförsäkringar så här långt, inga förändringar.

Länsförsäkringar säger att man inte har något i sina försäkringsvillkor som säger att ett badrum måste utföras av fackman eller att man måste kunna visa kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada.

Folksam säger:

"Försäkringsvillkoret anger inte vem som ska utföra byggnationen av våtrummet utan endast att våtrummet (vid tiden för uppförandet) ska följa gällande regler och normer.
Det finns inget krav på att uppvisa kvalitetsdokument.

I de fall den försäkrade kan uppvisa ett kvalitetsdokument så kan det, vid skador orsakade av läckage genom tätskikt, även lämnas ersättning för det läckande yt/tätskiktet under förutsättning att kunden har tecknat Villaförsäkring Stor (som annars inte ersätts av försäkringen).

Folksam har i villkoret krav på att renoveringen/uppförandet ska vara utfört i enlighet med gällande branschregler.

Om kravet inte fullföljs kan möjligheten att erhålla full ersättning vid skada begränsas.

Generellt förordar Folksam klimatsmarta lösningar så i de fall en fullgod reparation kan erhållas med mindre insatser förordas dessa insatser, dock under förutsättning att det inte förhöjer risken för skador i framtiden.
"

Men som du säger, villkoren kan ändras och sedan kan man ha tecknat någon typ av kollektiv försäkring i bostadsrättsförening där uppvisande av kvalitetsdokument är ett krav. Så kolla alltid din egen försäkring innan du sätter igång med badrumsrenoveringen, ev. kan du behöva byta försäkringsbolag.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
... men ofta tror jag att de helt enkelt bryter upp konstruktionen och tittar.
För min del fungerade inte elgolvvärmen i mitt 16 år gamla badrum. Efter första misslyckade inspektion togs hjälp in från storstaden (15.000:-! som FB ersatte). Förstörande uppbrytning i duschhörnan. Innan dess hade jag varit tveksam till FB' förslag att lägga ny golvvärme och ny klinker ovanpå befintligt pga estetiken.

Samtidigt: badrummet fungerade ju utan golvvärme om än med väldigt kalla fötter.

Nå, det blev nytt badrum (hade FBs utökade försäkring så min kostnad blev minimal). Lite lyxigt om man betänker att jag numera är alltför snål med detta höga elpris. Lägsta möjliga effekt (så att tassarna inte fryser fast i klinkern) samt luddig badrumsmatta. Kör riktig värme när besökande använder bastun och duschen.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har fått tag på Folksam och Länsförsäkringar så här långt, inga förändringar.

Länsförsäkringar säger att man inte har något i sina försäkringsvillkor som säger att ett badrum måste utföras av fackman eller att man måste kunna visa kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada.
Med tanke på en nyligen aktuell tråd här skulle det vara intressant att höra vad Länsförsäkringar har för kommentar på detta:

Försäkringsvillkor från Länsförsäkringar: Skadeersättning för brand, vatten, inbrott och glasskada. Krav på certifierad entreprenör för tätskikt.

https://brfkubik.se/system/files/ku...cb24/Lansforsakringar_BRF_TG_Villkor_V513.pdf

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Med tanke på en nyligen aktuellt tråd här skulle det vara intressant att höra vad Länsförsäkringar har för kommentar på detta:

[bild]

[länk]
Ja, det kan vara viktigt att skilja mellan villaförsäkring, enskilda resp. kollektiva bostadsrättsförsäkring (som i ditt citat), samt inte att förglömma att när det gäller Länsförsäkringar så heter de så för att det är ett försäkringsbolag per län, som kan ha olika villkor.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Med tanke på en nyligen aktuell tråd här skulle det vara intressant att höra vad Länsförsäkringar har för kommentar på detta:

[bild]

[länk]
Men det är i en bostadsrätt?
Jag har frågat på villa och där ställs inte det kravet..

C
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det kan vara viktigt att skilja ...
Så är det ju, men nu uttalade de sig, som jag läser det, brett i frågan om huruvida sådana villkor förekommer.
Så om det inte föreligger något missförstånd ser det ju inte bättre ut än att de far med osanning.

C
J Jansson69 skrev:
Men det är i en bostadsrätt?
Jag har frågat på villa och där ställs inte det kravet..
I det "vanliga" bostadsrättstillägget finns till synes inte denna avgränsning heller, men detta är ett villkor för ett kollektivt bostadsrättstillägg.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.