34 345 läst ·
170 svar
34k läst
170 svar
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
En plastmatta med klämring kan läcka oavsett. Den kan läcka vid brunnen, avloppsrör, tätskicket kan läcka i en skarv, underlag kan röra sig, synliga kopplingar, osv. Det kan hända mkt i ett badrum och branschregler uppdateras eftersom. Vore naivt att tro att reglerna idag är perfekt mot 20 år framåt. Under mitten av 80-talet fick man ha rör i golv i våtrum typ. Inte sagt nått vad jag vet om inbyggd presskoppling (är ödmjuk och kan ta en citat) det jag menar att standard idag kanske inte ör godkänt när det skiter sig i framtiden. Och bara sv egen tanke varför gå ifrån någon som lödning som hållit i 100 år mot något oprövat som en o-ring för att det ska gå snabbare för hantverkare. Är väl lika bra att hyra en press själv i sådant fall när ”hantverket” försvunnit.T TheGame skrev:
ja det kan läcka om man hjort fel ja.H Hasselnot skrev:En plastmatta med klämring kan läcka oavsett. Den kan läcka vid brunnen, avloppsrör, tätskicket kan läcka i en skarv, underlag kan röra sig, synliga kopplingar, osv. Det kan hända mkt i ett badrum och branschregler uppdateras eftersom. Vore naivt att tro att reglerna idag är perfekt mot 20 år framåt. Under mitten av 80-talet fick man ha rör i golv i våtrum typ. Inte sagt nått vad jag vet om inbyggd presskoppling (är ödmjuk och kan ta en citat) det jag menar att standard idag kanske inte ör godkänt när det skiter sig i framtiden. Och bara sv egen tanke varför gå ifrån någon som lödning som hållit i 100 år mot något oprövat som en o-ring för att det ska gå snabbare för hantverkare. Är väl lika bra att hyra en press själv i sådant fall när ”hantverket” försvunnit.
Hur hel plast ska läcka vet jag inte hur du tänker.
En plastburk kan också läcka,, om det är ett litet hål.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jönköping stadsbrandkassa var först år 1733. Bland de nu existerande försäkringsbolagen var Stockholms Stads BrandförsäkringskontorK karlmb skrev:
först ut år 1746.
https://www.brandkontoret.se/vara-forsakringar/brandforsakring-for-all-framtid/
Jag har typ gått den vägen genom att höja självrisken, den spelar typ ingen roll när hela huset brunnit ner.. 10k hit eller dit när värden för miljoner gått förlorat.13th Marine skrev:
Tycker dock det är lite dålig utväxling på sänkta premier när man gör så
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det beror lite på hur man definierar att vara försäkrad. Långt tidigare än så fick man hjälp från de andra i socknen om en går brann upp. Men mer in natura som utförda arbetstimmar och virke, och utan annan premie än att man hade samma förpliktelse att bidra med sin hjälp när någon annan hamnade i nöd.useless skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har fått tag på Folksam och Länsförsäkringar så här långt, inga förändringar.H Hasselnot skrev:
Länsförsäkringar säger att man inte har något i sina försäkringsvillkor som säger att ett badrum måste utföras av fackman eller att man måste kunna visa kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada.
Folksam säger:
"Försäkringsvillkoret anger inte vem som ska utföra byggnationen av våtrummet utan endast att våtrummet (vid tiden för uppförandet) ska följa gällande regler och normer.
Det finns inget krav på att uppvisa kvalitetsdokument.
I de fall den försäkrade kan uppvisa ett kvalitetsdokument så kan det, vid skador orsakade av läckage genom tätskikt, även lämnas ersättning för det läckande yt/tätskiktet under förutsättning att kunden har tecknat Villaförsäkring Stor (som annars inte ersätts av försäkringen).
Folksam har i villkoret krav på att renoveringen/uppförandet ska vara utfört i enlighet med gällande branschregler.
Om kravet inte fullföljs kan möjligheten att erhålla full ersättning vid skada begränsas.
Generellt förordar Folksam klimatsmarta lösningar så i de fall en fullgod reparation kan erhållas med mindre insatser förordas dessa insatser, dock under förutsättning att det inte förhöjer risken för skador i framtiden."
Men som du säger, villkoren kan ändras och sedan kan man ha tecknat någon typ av kollektiv försäkring i bostadsrättsförening där uppvisande av kvalitetsdokument är ett krav. Så kolla alltid din egen försäkring innan du sätter igång med badrumsrenoveringen, ev. kan du behöva byta försäkringsbolag.
Redigerat:
För min del fungerade inte elgolvvärmen i mitt 16 år gamla badrum. Efter första misslyckade inspektion togs hjälp in från storstaden (15.000:-! som FB ersatte). Förstörande uppbrytning i duschhörnan. Innan dess hade jag varit tveksam till FB' förslag att lägga ny golvvärme och ny klinker ovanpå befintligt pga estetiken.Marlen Eskilsson skrev:
Samtidigt: badrummet fungerade ju utan golvvärme om än med väldigt kalla fötter.
Nå, det blev nytt badrum (hade FBs utökade försäkring så min kostnad blev minimal). Lite lyxigt om man betänker att jag numera är alltför snål med detta höga elpris. Lägsta möjliga effekt (så att tassarna inte fryser fast i klinkern) samt luddig badrumsmatta. Kör riktig värme när besökande använder bastun och duschen.
Med tanke på en nyligen aktuell tråd här skulle det vara intressant att höra vad Länsförsäkringar har för kommentar på detta:Marlen Eskilsson skrev:
https://brfkubik.se/system/files/ku...cb24/Lansforsakringar_BRF_TG_Villkor_V513.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Ja, det kan vara viktigt att skilja mellan villaförsäkring, enskilda resp. kollektiva bostadsrättsförsäkring (som i ditt citat), samt inte att förglömma att när det gäller Länsförsäkringar så heter de så för att det är ett försäkringsbolag per län, som kan ha olika villkor.C cpalm skrev: