34 345 läst ·
170 svar
34k läst
170 svar
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
Jag uppfattar deras försök till styrande regler som ett försök att bygga in tolerans mot oskickliga utförare. Det lyckas inte vilket ständiga uppdateringar av reglerna visar.
Det finns ett talesätt som lyder ungefär: Om du försöker skapa ett idiotsäkert system så kommer naturen snart att skapa en bättre idiot. Det tycks alltid gälla.
Resultatet skulle nog bli bättre om man satsade på utbildning av utförarna med krav på godkända teoretiska och praktiska prov innan utfärdande av "certifikat". Ungefär så fungerade alla(?) utbildningar för länge sedan. Betyg 3 var godkänt medan lägre än 3 var underkänt. Krav på godkäna betyg borde ställas för alla viktiga jobb i vårt samhälle. Jag föreslår att vi börjar med politiker där det helt saknas krav idag med känt resultat.
Det finns ett talesätt som lyder ungefär: Om du försöker skapa ett idiotsäkert system så kommer naturen snart att skapa en bättre idiot. Det tycks alltid gälla.
Resultatet skulle nog bli bättre om man satsade på utbildning av utförarna med krav på godkända teoretiska och praktiska prov innan utfärdande av "certifikat". Ungefär så fungerade alla(?) utbildningar för länge sedan. Betyg 3 var godkänt medan lägre än 3 var underkänt. Krav på godkäna betyg borde ställas för alla viktiga jobb i vårt samhälle. Jag föreslår att vi börjar med politiker där det helt saknas krav idag med känt resultat.
Många läcker, trotts - får man anta här - korrekt montage. Enligt testet var samtliga tillverkare inbjudna under montering.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/tester/test-av-tatskikt/
Det jag tänker om testet är att rörelserna i testlådan förmodligen är större än i ett riktigt badrum som borde ha dubbla osb/plyfa+gips i väggar och flytspacklat golv.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/tester/test-av-tatskikt/
Det jag tänker om testet är att rörelserna i testlådan förmodligen är större än i ett riktigt badrum som borde ha dubbla osb/plyfa+gips i väggar och flytspacklat golv.
Redigerat:
Japp men man kan ju troligen inte vända krav på tillverkaren om försäkringen vacklar. Tror det mest är våtrumsmatta sålänge den inte är punkterad.EddieHansson skrev:
Klämring Kan man göra fel med det är bevisat ja. Men det är handhavandefel. Det är skillnad.H Hasselnot skrev:Beprövade metod som våtrumsmatta med klämring t.ex ersätts inte då det inte hållt. Om du får en skada som beror på tätskiktet så är det oavsett. Tror inte du kan gå garant för att ditt utförande är bättre än någon annans. Bara se LF test på tätskikt där bland annat LIP som används frekvent underkänts.
Lite så jag börjat uppfatta det också, rent generellt. Blev synnerligen förvånad när jag läste att man kan få ersättning när värmepumpen dör i förtid, varför ersätter de dålig produktionskvalite på en pump, men inte på ett tätskikt?K karlmb skrev:
Spännande att du antar att fel utgår från golvbrunnen. Lite motsägelsefullt med tanke på dina andra inlägg samt LF testrapport angående tätskikt överlag. Snart får vi, via säkervatten, veta att ett annat utförande / konstruktion är bättre eller att försäkringen inte täcker presskopplingar.T TheGame skrev:
Överlag kommer den försäkringen som täcker läckage där badrum är fackmannamässigt efter årtal vinna i längden. Kanske inte de närmsta 5-6 åren men inom tid. Sen att prata om handhavande fel är väl spännande, att utan insikt, tro att klämring är en felfri konstruktion om den är gjord korrekt. Kommer alltid finnas läckage oavsett hur duktig personen/hantverkaren är. Tror dock att en privatperson med lite läskunskaper kan göra ett bra jobb.A ajn82 skrev:
Tror man behöver ställa om frågan till FB och uppdatera då nya riktlinjer från många bolag förändrats.Marlen Eskilsson skrev:
De skickar ut en skadereglerare som brukar vara byggnadsingenjör av något slag. Har man byggt det själv så ber de att få se dokumentationen. Har hantverkare gjort det så kontaktar man dem, och reder ut det. Det beror på vilken typ av skada det är, men ofta tror jag att de helt enkelt bryter upp konstruktionen och tittar.
Tror att frågan behöver ställas igen till bolagen då villkoren överlag förändrats för kunden detta år. Verkar gälla flertalet bolag.Redaktionen skrev:
Den som bygger sitt badrum själv bör se till att ha ett försäkringsbolag som inte kräver att du visar upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta en eventuell vattenskada. Vi frågade åtta försäkringsbolag hur de ställer sig till att kunden bygger badrummet själv.
Du kan läsa artikeln här: Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada i badrum?
Det här med logik är inte försäkringsbolags paradgren.A ajn82 skrev:
Nä fick dock hjälp direkt när blixten tog ut laddststionen på roboten (vilket jag lagade själv). Tur att man betalar 5000-9000 (förändring i pris över tid oklart exakt belopp från start) per år i 20 år för att få 1500kr i ersättning. Obs är sarkastisk. När det gäller småsummor kontra inbetalt är de generösa. När det kommer till en skada på runt 80-90.000 är de väldigt hårda för du ska ju inte gå plus minus noll på försäkringen.K karlmb skrev:
De lever gott på bankernas krav på brandförsäkring.H Hasselnot skrev:Nä fick dock hjälp direkt när blixten tog ut laddststionen på roboten (vilket jag lagade själv). Tur att man betalar 5000-9000 (förändring i pris över tid oklart exakt belopp från start) per år i 20 år för att få 1500kr i ersättning. Obs är sarkastisk. När det gäller småsummor kontra inbetalt är de generösa. När det kommer till en skada på runt 80-90.000 är de väldigt hårda för du ska ju inte gå plus minus noll på försäkringen.
Förstår inte vad du menar.H Hasselnot skrev:
En korrekt monterad brunn läcker inte eller klämring eller plastmatta.
Har du byggt in en presskoppling har du gjort fel. Så då kan du få problem om försäkringsbolag bedömmer det är orsaken om den brister och nått förstörs