2 055 läst ·
145 svar
2k läst
145 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 621 inlägg
Det är en skylt som visar åt vilket håll man ska för att nå olika destinationer, inte en skylt om filval. Men skyltar om filval och filmarkeringar före rondellen spelar ändå ingen roll för att avgöra vem som är vållande vid en kollision. Som bäst hjälper de folk att undvika kollisioner.Ossian K Olsson skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 160 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 160 inlägg
Det håller jag inte med om. Det finns massor med tvåfiliga cirkulationsplatser där vänsterfil kan vara väl så motiverat rakt fram. Skyltningen är mest rekommendation, smäller det så är det annat som räknas.Frerider skrev:
Nej, huvudregeln är att du ska använda det högra körfältet när du ska köra rakt fram i en tvåfilig cirkulationsplats. Det vänstra körfältet är i första hand avsett för dig som ska svänga vänster eller göra en u-sväng.
Precis som på din bild, Undantag/vägvisning: Om det finns uppmärkta körfältsvägvisare eller vägmärken som visar något annat, är det alltid de skyltarna som gäller före huvudregeln.
Så i denna cirkulationsplats får du inte svänga vänster ifrån det högra körfältet.
Problemet med cirkulationsplatser är att det finns så många varianter. Det finns de som knappt har någon rondell i mitten och de som har en diameter på 100 meter, de med 3/4 infarter och de med 5-6 etc. Folk som säger "så här är det" har en tendens till att fastna vid hur man lämpligen gör vid de cirkulationsplatser där man bor, medan ett annat mönster kan vara bättre någon annanstans.
Jag håller med nötegårdsgubbens inlägg i #60 "Tack och lov kan så många köra bil att det oftast reder sig ändå."
Skogsägare
· 23 621 inlägg
Gott så. Min erfarenhet från nyutbildade förare är att körskolorna har en faiblesse för att få adepterna att hålla höger just för att de inte blir vållande då.Frerider skrev:
Bra om det finns de som lär ut annorlunda då det är mycket bättre för trafiken i stort.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 469 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 469 inlägg
Men snälla.. Läs vad jag skrev!Frerider skrev:
Om man bara tittar på linjen så får man korsa den. Den är inte heldragen!
Tittar man på helheten så är den annan sak.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 469 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 469 inlägg
Men det är en av de platser där den händer mest incidenter/olyckor. Är det då inte en dålig lösning?U Ursidae skrev:
Ja absolut att det vänstra kan man köra rakt men inte det högra till att svänga vänster då blir du vållande om något händer.Fairlane skrev:
Nu kommenterade jag den bilden som jag citerade så det kan finnas andra omständigheter i andra cirkulationsplatser.Fairlane skrev:
Problemet med cirkulationsplatser är att det finns så många varianter. Det finns de som knappt har någon rondell i mitten och de som har en diameter på 100 meter, de med 3/4 infarter och de med 5-6 etc. Folk som säger "så här är det" har en tendens till att fastna vid hur man lämpligen gör vid de cirkulationsplatser där man bor, medan ett annat mönster kan vara bättre någon annanstans.
Trafiklärare brukar hålla sig till trafikverkets rekommendationer eftersom trafikinspektörerna som är förarprövare lyder under trafikverket.Nötegårdsgubben skrev:
Om båda är skyldiga skulle det betyda att samma gäller vid en kollision här också?
Jag har alltid trott att den som korsar linjen har väjningsplikt och ska anpassa hastighet och timing till fordonen i det nya körfältet
.
Jag har alltid trott att den som korsar linjen har väjningsplikt och ska anpassa hastighet och timing till fordonen i det nya körfältet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· 23 621 inlägg
Det är ju objektivt inte sant, men om man ändå låtsas som om det vore det, på vilket sätt hade olyckan undvikits om det inte gjorts?D dhe skrev:
Det är väl förmodligen för att de har fel som det upplevs så. 😉😇D dhe skrev:
Då får man väl nästan börja på dagisnivå med dem och ändra linjerna från streckade till heldragna. Då blir det ju ännu mer uppenbart att vit bil flyttat sig till en plats där den inkräktar på grön bils yta om den kör. Att den får byta fil dit när det är streckad linje och det är ledigt är ju underordnat när man ska fastställa ansvar.D dhe skrev:
Redigerat:
Ja det kanske är frågan om det är omålat eller målat just där kollisionen inträffar som är det som skapar oklarheten?P PappasHammare skrev:Lund har en förkärlek till att göra konstiga cirkulationsplatser. Fjelie är den mest hemska
Men angående den aktuella så är den klart intressant.
Nerifrån är det 'pilat' att man bara får åka raktfram i högra filen men det är inte heldraget dvs man kan/får korsa.
Infarten från vänster i bild så kan man säga att den är 'tvåfilig' men den högra är spärrad så man kan bara svänga höger.
Sen är den bara filmarkerad i den västra delen (== högra i bilden) så är den en eller tvåfilig?
Där TS incident hände så finns inget sträck.
Vore verkligen intressant att få motivationen varför att man anser båda vara vållande.
Vi har varit med om en situation där FB ansåg att båda var vållande pga att officiellt var vägen var bara 460cm och summan av bilarnas bredd var 461cm. (dvs 1cm förmycket). Hade någon bil stått still så hade den andra varit vållande. Att sen vår motpart nog satt och rattsurfade eller i allafall var mycket ofokuserad precis innan, så denna körde mycket i mitten spelade ingen roll. Vi körde långt utanför ytterkanten men kunde inte bevisa. Men det satt hårt inne att få motivationen.
[bild]
Motiveringen är:
"Du är vållande till skadan eftersom du inte var tillräckligt uppmärksam
vid körfältsbyte i samband med utkörning ur rondell. Vi anser dock att
även motparten varit ouppmärksam vid sitt körfältsbyte då körfältslinjer
som ledde ytterfilen ut ur rondellen fanns. Vållandet ska därför delas lika
mellan er."
Skogsägare
· 23 621 inlägg
Vad baserar du det på? Eftersom det är säkrare att inte själv byta fil är min erfarenhet att de inte gör det, utan rekommenderar att man håller höger när man kan, enligt den alternativa tillåtna ordningen som beskrivs i inlägg #74.M Mrs November skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 469 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 469 inlägg
Jag är ledsen att du inte kan läsa.....Frerider skrev:
Men jag kan skriva det igen. Om man bara tittar på linjen och inte tittar på omgivingen så får man passera över linjen. Hade det varit förbjudet så hade den varit heldragen.