2 212 läst ·
147 svar
2k läst
147 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Antar att du tänker på första delen av texten. Jag är osäker på om den kan anses vara relevant här, men konstaterar att andra delen av texten har precis just resonemanget "om du lämnar cirkulationen från vänster körfält tvingas du göra ett körfältsbyte eftersom du då måste korsa höger körfält".Attitudeswe skrev:
Men jag tror att jag har svårt att förstå när grön bil skulle ha korsat höger körfält, och skulle nog behöva att någon ritar upp det för mig för att förstå det resonemanget.
Ja det gäller om det är tvåfiligt i vänstersvängen och det är det ju inte i ditt fall.D dhe skrev:Antar att du tänker på första delen av texten. Jag är osäker på om den kan anses vara relevant här, men konstaterar att andra delen av texten har precis just resonemanget "om du lämnar cirkulationen från vänster körfält tvingas du göra ett körfältsbyte eftersom du då måste korsa höger körfält".
Men jag tror att jag har svårt att förstå när grön bil skulle ha korsat höger körfält, och skulle nog behöva att någon ritar upp det för mig för att förstå det resonemanget.
Det finns fler omständigheter som talar för att enbart vit är vållande men jag har utelämnat dem för att inte ta fokus från huvudfrågan om körfältsbytet. 🙂P PappasHammare skrev:Tycker du ska trycka på att man enligt pilar in i circulationsplatsen visar att man bara får köra raktfram i höger fil och att det inte finns en högerfil mot Scheelevägen dvs vit bil har ingen fil att köra i.
Men sen är det ju att man får ju inte köra på någon som gör fel. 66/33 tycker jag borde vara mer lämpligt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 160 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 160 inlägg
Generellt eller just i denna cirkulationsplats?Frerider skrev:
"Nej, huvudregeln är att du ska använda det högra körfältet när du ska köra rakt fram i en tvåfilig cirkulationsplats"Frerider skrev:
Så skrev du, vilket låter väldigt generellt, inte specifikt den på bilden?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 621 inlägg
Ja huvudregeln är huvudregel sen finns det situationer där annat gäller.Fairlane skrev:
Men du och jag talar tydligt olika språk då vi aldrig hittills har förstått varandra i enklare diskussioner i andra trådar, så att vi ska förstå varandra i detta ämnet håller jag osannolikt😉
Och är det då någon mening att vi skriver till/med varandra?
Skogsägare
· 23 621 inlägg
Får och får, det avråds från.Frerider skrev:
Naturligtvis skyltas det inte fram en konflikt från samma påfart. Men vid vänstersvängen finns det två avfartsfiler som i sin tur är olika bra att ligga i beroende på varthän man sen ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där kör man lämpligen ut från innerfil till avfarens vänsterfil om man ska rakt fram och från ytterfilen till högerfilen om man ska nästa höger.
Att kunna välja rätt fil för vidare fart är centralt för effektiv körning. Tyvärr motverkas det av HD-tolkningen av filbytesregeln vilket gör det till en riskmanöver, ansvarsmässigt.
Vi tänker olika där ska jag rakt fram och om det är möjligt så ligger jag alltid i höger körfält speciellt nu när man kör mc och är oskyddad, sedan byter jag till vänster körfält efteråt om det är där jag behöver vara för att komma dit jag ska.Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis skyltas det inte fram en konflikt från samma påfart. Men vid vänstersvängen finns det två avfartsfiler som i sin tur är olika bra att ligga i beroende på varthän man sen ska.
[bild]
Så där kör man lämpligen ut från innerfil till avfarens vänsterfil om man ska rakt fram och från högerfilen om man ska nästa höger.
Att kunna välja rätt fil för vidare fart är centralt för effektiv körning. Tyvärr motverkas det av HD-tolkningen av filbytesregeln vilket gör det till en riskmanöver, ansvarsmässigt.
Att ligga i vänster körfält är bara risk om man ska rakt fram, samma att göra vänstersväng i en vanlig tvåfilig cp ifrån högerfil är att be om trubbel.
Givetvis om det är skyltat vänster ifrån högerfil men det är inte vanligt här i alla fall.
Skogsägare
· 23 621 inlägg
Är det 20–30 meter mellan rondellerna och tät trafik är det lättare sagt än gjort. I synnerhet med bil. Att man kan vilja vara något försiktigare som oskyddad trafikant kan jag förstå, men ni motorcyklister är trots allt en väldigt liten minoritet.Frerider skrev:
Som sagt, beroende på hur trafiksituationen ser ut efter trafikplatsen är det ofta det bästa. Och om ingen gjorde det skulle genomströmningsvolymen i tvåfiliga rondeller minska rejält.Frerider skrev:
Det är inte vanligt någonstans. Men platsen ifråga är heller inget unikum. Här är en till:Frerider skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är vanligare där du bor men stora tvåfiliga cp med den tätheten är inte så många.Nötegårdsgubben skrev:
Kör lite så med bilen med nu efter nytaget kort på mc, det var lärorikt att ta ett nytt kort och jag blev förundrad att jag klara både teori och uppkörning på första😂
Kanske kötider i vissa stråk där trafiken rakt är dominerande och det kryper sakta fram då kan jag hålla med men stora öppna cp där det körs med högre fart nej tack håller mig till höger vid färd rakt fram🙈Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte för inte Stocholmare är som dom är😉😂Nötegårdsgubben skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 469 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 469 inlägg
Sökte lite och fann denna
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/0d09ae81-8f89-4716-a380-f5b30528cd17
Visserligen några år gammal (från 2011) men det finns en intressant sak
"Någon allmän trafikregel som förpliktigar förare att vid färd i cirkulationsplats placera sitt fordon i visst körfält beroende på åt vilket håll han eller hon ska svänga finns inte. Vid den infart till den aktuella cirkulationsplatsen som H.J.O. kom från finns både körfältsvägvisare och körfältspilar. Dessa anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden."
Alltså pilar etc är inte bindande.. Eller vad menar dom?
Och finns det någon ändring i trafikförordningen sedan denna dom?
Hjälper ju inte TS men säger ju att pilar bara är rådgivande.
Någon som är bra utbildad
som kan svara?
Sen (som jag visste innan) är det lite kul att nästa avfart på E22 norrut efter Lund norra är Gårdstånga och ifrån denna kommer regeln om körfältsbyte.
Detta hände innan denna cirkulationsplats blev enkelfilig
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/0d09ae81-8f89-4716-a380-f5b30528cd17
Visserligen några år gammal (från 2011) men det finns en intressant sak
"Någon allmän trafikregel som förpliktigar förare att vid färd i cirkulationsplats placera sitt fordon i visst körfält beroende på åt vilket håll han eller hon ska svänga finns inte. Vid den infart till den aktuella cirkulationsplatsen som H.J.O. kom från finns både körfältsvägvisare och körfältspilar. Dessa anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden."
Alltså pilar etc är inte bindande.. Eller vad menar dom?
Och finns det någon ändring i trafikförordningen sedan denna dom?
Hjälper ju inte TS men säger ju att pilar bara är rådgivande.
Någon som är bra utbildad
Sen (som jag visste innan) är det lite kul att nästa avfart på E22 norrut efter Lund norra är Gårdstånga och ifrån denna kommer regeln om körfältsbyte.
Detta hände innan denna cirkulationsplats blev enkelfilig
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591