Attitudeswe
D dhe skrev:
Det är jag som är grön. Och FBs argument är just att de menar att grön har gjort ett körfältsbyte. På frågan om vilket körfält det är som bytet är gjort till känns det för mig som att svaren bara går i cirklar och i slutändan landar i något om att man alltid gör ett körfältsbyte när man svänger ut ur en rondell.
Överklaga till deras kundombudamann. Du måste hitta en ny person på FB som inte behöver ändra sitt personliga ställningstagande.

• Gilla
dhe
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Turbin-cp
Ursäkta men det här låter som något vi kunde skrika åt varandra på högstadiet under nittiotalet.

• Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Flerfiliga rondeller med tät trafik är knepiga, och HD:s prejudicerande dom har egentligen gjort dem hopplösa. Bilskolorna rekommenderarxväl numera stt man almtid ska ligga till höger om man kan då man annars alltid blir vållande vid en olycka, oavsett vem som ”egentligen” gör fel.

Tack och lov kan så många köra bil att det oftast reder sig ändå.
Tog nyligen MC kort, ska man till vänster i en två filig cirkulationsplats så ska man enligt körskolan ligga i vänster körfält och byta till det högra vid sista refugen samtidigt som man byter körriktningsvisaren från vänster till höger.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ursäkta men det här låter som något vi kunde skrika åt varandra på högstadiet under nittiotalet.
Det är en förkortning! cp= cirkulationsplats

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Ossian K Olsson
IMG_8399.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ju säga att den vita bilen har gjort fel men jag är inte säker. Spelar den vita skylten någon roll? Enligt mig så är den skyltad som att det bara fanns en fil.

IMG_8400.jpeg
Skapa konto

Åt andra hållet är det en ”riktig” skylt med två filer i en annan cirkulation.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag vill ju säga att den vita bilen har gjort fel men jag är inte säker. Spelar den vita skylten någon roll? Enligt mig så är den skyltad som att det bara fanns en fil.

[bild]

Åt andra hållet är det en ”riktig” skylt med två filer i en annan cirkulation.
Enligt den skylten så får man inte svänga vänster i cirkulationen ifrån höger körfält.

M
Skulle redigera och raderade. Klantigt av mig. Det jag ville säga är att de enda lagkrav som finns då du kör I en cirkulationsplats är att köra motsols och att då du lämnar cp använda körriktningsvisare.

S
Lite roligt att det 2026 är målat tydliga filer som leder ut vit bil, men före 2024 så fanns inga filer målade... Gäller samma sak oavsett om det finns filer målat?

S Staffan-N skrev:
Hehe, insåg det när jag skrev.

Har man för att man försöker skriva varierat, inte rondell hela tiden. 🙂

M Mrs November skrev:
Skulle redigera och raderade. Klantigt av mig. Det jag ville säga är att de enda lagkrav som finns då du kör I en cirkulationsplats är att köra motsols och att då du lämnar cp använda körriktningsvisare.
Nåja, det finns väl ändå regler för körfältsbyte också? (om rondellen har flera körfält i samma riktning)

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
S swirve skrev:
Lite roligt att det 2026 är målat tydliga filer som leder ut vit bil, men före 2024 så fanns inga filer målade... Gäller samma sak oavsett om det finns filer målat?
Finns det inga linjer är allt upp i luften. Det som står innan rondellen är mest rådgivande. Utan linjer bör det bli som en bred väg utan linjer, mycket viktigare att följa grundregler. Dä skulle det klart var bilen på insidan som hade fel.

M
D dhe skrev:
Nåja, det finns väl ändå regler för körfältsbyte också? (om rondellen har flera körfält i samma riktning)
Oftast gör du väl körfältsbytet i samband med att du ska lämna cp🤔

Attitudeswe
D dhe skrev:
Japp.
Synd att dom har rondellmärket. Det ger en tydligen rätt att köra som en idiot som vit bil? Att vit vil har rätt att köra runt betyder ju dock inte att dim får göra det körfältsbytet utan att visa hänsyn till grön bils användande av sin delande fil.

Screenshot_20260811-205920.png
Skapa konto

https://www.wsp.com/sv-se/nyheter/2024/ny-rondell-minskar-risken-for-incidenter-och-okar-kapaciteten :
Screenshot_20260811-205439.png
Skapa konto

Redigerat:
M
U Ursidae skrev:
Hehe, insåg det när jag skrev.

Har man för att man försöker skriva varierat, inte rondell hela tiden. 🙂
Visst är vi på ett byggforum? För mig är rondell ett verktyg och en cirkulationsplats är för trafiken. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.