D Försäkringsbolagets race incident-avdelning skrev:
Du är vållande till skadan eftersom du inte var tillräckligt uppmärksam
vid körfältsbyte i samband med utkörning ur rondell.
Uppmärksam på vad!? Jag fattar om det inte är värt tid, pengar och risk, men det här hade jag varit grymt sugen på att bråka om om jag varit du.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad baserar du det på? Eftersom det är säkrare att inte själv byta fil är min erfarenhet att de inte gör det, utan rekommenderar att man håller höger när man kan, enligt den alternativa tillåtna ordningen som beskrivs i inlägg #74.
Jag svarade på ditt inlägg#94

P
D dhe skrev:
Motiveringen är:
"Du är vållande till skadan eftersom du inte var tillräckligt uppmärksam
vid körfältsbyte i samband med utkörning ur rondell. Vi anser dock att
även motparten varit ouppmärksam vid sitt körfältsbyte då körfältslinjer
som ledde ytterfilen ut ur rondellen fanns. Vållandet ska därför delas lika
mellan er."
Tycker du ska trycka på att man enligt pilar in i circulationsplatsen visar att man bara får köra raktfram i höger fil och att det inte finns en högerfil mot Scheelevägen dvs vit bil har ingen fil att köra i.
Men sen är det ju att man får ju inte köra på någon som gör fel. 66/33 tycker jag borde vara mer lämpligt

• Gilla
Ursidae
  • Laddar…
För er som tror att ni kan byta körfält hur som helst i en cirkulationsplats bara för att det är en sträckas linje så stämmer inte det.
Ni är välkomna att göra en uppkörning för att se att ni kommer att kugga i många situationer för om inte skyltar anger något så är det huvudregeln som gäller.
Och det är inte vanligt med skylt som visar vänstersväng ifrån den högra filen i en tvåfilig cp.

Uppmärksam på vad!? Jag fattar om det inte är värt tid, pengar och risk, men det här hade jag varit grymt sugen på att bråka om om jag varit du.
Ja vi får väl se efter hand hur långt det är värt. Men jag tänkte i alla fall testa att ringa Konsumenternas Försäkringsbyrå imorgon, innan jag överväger om det är värt besväret att bråka mer med FB.

M Mrs November skrev:
Jag svarade på ditt inlägg#94
Ja. Jag frågade därför vad du baserade ditt axiomatiska svar på.

Min faktiska, om än anekdotiska, erfarenhet är alltså att det görs annorlunda, eftersom Trafikverkets rekommenderade ordning försätter föraren i en viss risk.

P PappasHammare skrev:
Tycker du ska trycka på att man enligt pilar in i circulationsplatsen visar att man bara får köra raktfram i höger fil
De betyder tyvärr inget rättsligt.
P PappasHammare skrev:
man får ju inte köra på någon som gör fel.
Klart man får. Inte med berått mod förstås, men man är inte per definition vållande (eller ens medvållande) bara för att man råkar vara den som har sin kofångare inkörd i sidan på den andre.

Frerider Frerider skrev:
För er som tror att ni kan byta körfält hur som helst i en cirkulationsplats bara för att det är en sträckas linje så stämmer inte det.
Ni är välkomna att göra en uppkörning för att se att ni kommer att kugga i många situationer för om inte skyltar anger något så är det huvudregeln som gäller.
Och det är inte vanligt med skylt som visar vänstersväng ifrån den högra filen i en tvåfilig cp.
Lustig nog så finns det en rondell där vänstersväng från högerfil anmodas bare några hundra meter från aktuell plats. 🤷

M
Ja. Jag frågade därför vad du baserade ditt axiomatiska svar på.

Min faktiska, om än anekdotiska, erfarenhet är alltså att det görs annorlunda, eftersom Trafikverkets rekommenderade ordning försätter föraren i en viss risk.
Jaha det var så du menade. Är utbildad för att utbilda. Utbildat förare inom totalförsvaret under många år. Nu är det ett tag sedan jag jobbade men har fortsatt kontakt med branschen. 🙂

P
Frerider Frerider skrev:
Du är rolig du.
En streckad linje får man i allmänhet korsa. (Det var detta jag nämnde först)
Om den sen finns i en cirkulationsplats så finns det andra regler som man måste ta hänsyn till och det är det du tjatar om.

BTW
700meter österut från den nu aktuella finns denna
1786478735708.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U Ursidae skrev:
Lustig nog så finns det en rondell där vänstersväng från högerfil anmodas bare några hundra meter från aktuell plats. 🤷
Kan du visa infarten och översikten på den, säger inte att det inte finns men dom kan inte vara många jag kan inte komma på någon där vi bor.

P PappasHammare skrev:
Du är rolig du.
En streckad linje får man i allmänhet korsa. (Det var detta jag nämnde först)
Om den sen finns i en cirkulationsplats så finns det andra regler som man måste ta hänsyn till och det är det du tjatar om.

BTW
700meter österut från den nu aktuella finns denna
[bild]
Men där kan man endast svänga höger? verkar inte vara möjligt att köra rakt och då är det en helt annan situation.
Har du en översikt av den cp?

P
  • Gilla
Frerider
  • Laddar…
Attitudeswe
Känns som Volvia hade varit på grön bils sida... Detta då rondellen inte har något höger körfält som behöver korsas. Istället är det vit bil som behöver byta körfält för att kunna fortsätta i rondellen.

Screenshot_20260811-221441.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Känns som Volvia hade varit på grön bils sida...

[bild]
Ja så lärs det ut i bilskolorna med och enligt huvudregeln så kör man bara höger och rakt fram ur det högra körfältet, här är förmodligen det som håller rättsligt .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.