2 055 läst ·
145 svar
2k läst
145 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Och ändå är det på den här platsen både skyltat cirkulationsplats och ändå just så att linjerna visar en högerfil som inte fortsätter.D Dilato skrev:
Klassisk "turbin"-rondell. Tänkte genast på Fjelierondellen och det var det visst.
Konstigt om man bedömde det som att var båda vållande, men det är kanske en fegtolkning för att bägge borde varit försiktigare.
Om man nu ska bedöma cp som en väg med filer måste samma tanke råda här. Håll dig i din fil så är det "safe" i princip.
Turbin-cp är ju utmärkta i den mån att man tvingas köra som det är tänkt och därmed förutsägbart. Nackdelen är väl att det inbjuder till att ligga på lite. (Har ju kanske hänt om man kommer från N. Ringen in i Fjelierondellen)
Konstigt om man bedömde det som att var båda vållande, men det är kanske en fegtolkning för att bägge borde varit försiktigare.
Om man nu ska bedöma cp som en väg med filer måste samma tanke råda här. Håll dig i din fil så är det "safe" i princip.
Turbin-cp är ju utmärkta i den mån att man tvingas köra som det är tänkt och därmed förutsägbart. Nackdelen är väl att det inbjuder till att ligga på lite. (Har ju kanske hänt om man kommer från N. Ringen in i Fjelierondellen)
Inte Fjelierondellen - men jag vet inte vad den heterU Ursidae skrev:Klassisk "turbin"-rondell. Tänkte genast på Fjelierondellen och det var det visst.
Vit bil kommer in för sent om han är ivägen för grön bil (om han kom från närmaste infart skulle han väntat). Han behövde ju vänsterfilen för att ta sig dit han ville.Frerider skrev:
Kör vit bil snigel och är inne i rondellen innan grön ens kommit in med sin raketfart så blir det istället grön bils fel som inte anpassat hastighet och observerat väjning mot bil som redan var i rondellen.
Ja jag såg det så jag tog bort mitt inlägg då jag insåg att det var fel😢my bad!Attitudeswe skrev:
Vit bil kommer in för sent om han är ivägen för grön bil (om han kom från närmaste infart skulle han väntat). Han behövde ju vänsterfilen för att ta sig dit han ville.
Kör vit bil snigel och är inne i rondellen innan grön ens kommit in med sin raketfart så blir det istället grön bils fel som inte anpassat hastighet och observerat väjning mot bil som redan var i rondellen.
Jo. Frågan är bara vilka argument som funkar för att visa på att vit bils körfält fortsätter i rondellen, nu när det inte är målat?Frerider skrev:
Hej, tyvärr så är det inte så enkelt att skyltarna innan rondellen gäller,även väldigt bra skyltar som visar påbjuden höger sväng, de är endast en rekommendation för rondellenjoakim_j skrev:
Godkväll, generellt sett så är det så att skyltningen innan rondellen är inte juridiskt bindande, det är alltid den som byter fil i rondellen som är ansvarig, och detta fall så gör båda ett filbyten eftersom det bara är en fil efter utfarten, båda är ansvariga. Om det hade varit tvåfiligt efter avfarten så hade grön bil haft ansvaret, i juridisk mening får man runt i ytterfil i en tvåfilig rondell hur länge man vill utan ansvar, oavsett skyltningarna innan rondellen, det finns prejudikat på detta, däremot finns det inte som jag vet något prejudikat på felaktig skyltning, kanske dags att någon stämmer en kommun för det.D dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]
Ps, prejudikatet om rondell körning är från 70- talet när 2 jurister jurister krockade med varandra, juridiken är den samma ännu idag, jag tog körkort 1976 och körskolan hade ingen aning om juridiken, men rondeller fyller en säkerts funktion, de kollisioner som inträffar ger sällan person skador p.g.a låg fart
Fattar! Och jag som trodde att jag äntligen hade hittat någon som kunde förklara just uppfattningen att körfältet fortsätter oberoende av vägmarkeringarna. 😄Frerider skrev:
Tack för ett tydligt resonemang. Den biten jag far efter är nog just på vilken grund grön bör anses ha gjort ett körfältsbyte? Och hur resonemanget ser ut för att visa att vit bils körfält fortsätter (om nu det är relevant)?T teuvo tainio skrev:Hej, tyvärr så är det inte så enkelt att skyltarna innan rondellen gäller,även väldigt bra skyltar som visar påbjuden höger sväng, de är endast en rekommendation för rondellen
Godkväll, generellt sett så är det så att skyltningen innan rondellen är inte juridiskt bindande, det är alltid den som byter fil i rondellen som är ansvarig, och detta fall så gör båda ett filbyten eftersom det bara är en fil efter utfarten, båda är ansvariga. Om det hade varit tvåfiligt efter avfarten så hade grön bil haft ansvaret, i juridisk mening får man runt i ytterfil i en tvåfilig rondell hur länge man vill utan ansvar, oavsett skyltningarna innan rondellen, det finns prejudikat på detta, däremot finns det inte som jag vet något prejudikat på felaktig skyltning, kanske dags att någon stämmer en kommun för det.
Ps, prejudikatet om rondell körning är från 70- talet när 2 jurister jurister krockade med varandra, juridiken är den samma ännu idag, jag tog körkort 1976 och körskolan hade ingen aning om juridiken, men rondeller fyller en säkerts funktion, de kollisioner som inträffar ger sällan person skador p.g.a låg fart