Attitudeswe
T teuvo tainio skrev:
Hej, tyvärr så är det inte så enkelt att skyltarna innan rondellen gäller,även väldigt bra skyltar som visar påbjuden höger sväng, de är endast en rekommendation för rondellen

Godkväll, generellt sett så är det så att skyltningen innan rondellen är inte juridiskt bindande, det är alltid den som byter fil i rondellen som är ansvarig, och detta fall så gör båda ett filbyten eftersom det bara är en fil efter utfarten, båda är ansvariga. Om det hade varit tvåfiligt efter avfarten så hade grön bil haft ansvaret, i juridisk mening får man runt i ytterfil i en tvåfilig rondell hur länge man vill utan ansvar, oavsett skyltningarna innan rondellen, det finns prejudikat på detta, däremot finns det inte som jag vet något prejudikat på felaktig skyltning, kanske dags att någon stämmer en kommun för det.
Ps, prejudikatet om rondell körning är från 70- talet när 2 jurister jurister krockade med varandra, juridiken är den samma ännu idag, jag tog körkort 1976 och körskolan hade ingen aning om juridiken, men rondeller fyller en säkerts funktion, de kollisioner som inträffar ger sällan person skador p.g.a låg fart
Vit bils fil försvinner ju och det finns inte plats för grön och vit att båda fortsätta sida vid sida genom rondellen.

U Ursidae skrev:
Ah, Getingevägen/Sheelevägen. Knepig lösning, ja.

Det borde vara tydligt eg med tanke på linjerna tycker man.
Jo och för den som känner till lokalgeografin så förstår man också varför grön bil ligger till vänster - en bit efter rondellen övergår höger körfält i ett bussfält.

D dhe skrev:
Fattar! Och jag som trodde att jag äntligen hade hittat någon som kunde förklara just uppfattningen att körfältet fortsätter oberoende av vägmarkeringarna. 😄
Inte denna gång😉

• Haha
dhe
  • Laddar…
Vit bil är vållande då den byter fil in i grön bils fil. Solklart; förstår inte varför FB ska ha båda till vållande.

Pilarna in i rondellen är som redan konstaterats inte tvingande, men det spelar ju ingen roll här, för vit byter ju körfält in i gröns fält till skillnad från det kända rättsfallet där bilen som alla egentligen tycker gjorde fel hela tiden låg kvar i samma fält.

Har FB gett något skäl till att även grön skulle vara vållande och förlorar du i så fall något på bedömningen jämfört med om bara vit vore vållande?

D dhe skrev:
M19 japp. Men vinkeln på bilden är inte riktigt rättvisande och där kanske jag borde ha ansträngt mig lite mer. Jag har läst någonstans att pilarna ändå inte är mer än rekommendationer och ville slippa rita så mycket själv. Men så här är det målat.
Det där blir ju mer komplext och inte heller helt omålat.

Där jag kört med "förbifartsfiler" så är de alltid särskiljda så att det inte går att komma in i rondellens andra körfällt och skyltat så att "förbifarten" inte är en del av rondellen.

Här kan jag tänka mig att det avgörande är att båda filerna faktiskt är en del av rondellen. Att vits "rätt" att fortsätta i rondellen smäller högre än gröns "rätt" att han ska svänga av så vägen ut blir fri.
Men vågar inte säga säkert. Och så tänker jag att det behövs att båda två brister en del i uppmärksamhet och anpassning som jag uppfattar att smällen skett.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vit bil kommer in för sent om han är ivägen för grön bil (om han kom från närmaste infart skulle han väntat). Han behövde ju vänsterfilen för att ta sig dit han ville.

Kör vit bil snigel och är inne i rondellen innan grön ens kommit in med sin raketfart så blir det istället grön bils fel som inte anpassat hastighet och observerat väjning mot bil som redan var i rondellen.
I detta fallet går det utmärkt att komma in i rondellen sida vid sida och köra exakt lika fort och hamna denna situation.

Känns kafkaiskt att få beslut mot sig när alla skyltar och vägmarkeringar entydigt pekar på att det är motparten som gjort fel.

M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vit bil är vållande då den byter fil in i grön bils fil. Solklart; förstår inte varför FB ska ha båda till vållande.

Pilarna in i rondellen är som redan konstaterats inte tvingande, men det spelar ju ingen roll här, för vit byter ju körfält in i gröns fält till skillnad från det kända rättsfallet där bilen som alla egentligen tycker gjorde fel hela tiden låg kvar i samma fält.

Har FB gett något skäl till att även grön skulle vara vållande och förlorar du i så fall något på bedömningen jämfört med om bara vit vore vållande?
Kan det kanske vara så att fb inte vet när grön bil visade med körriktningsvisaren att den skulle ut ur cp. Korrekt användning av kv är att blinka ut direkt efter att man passerat sista utfarten före sin egen. Många slänger ut blinkers precis då man ska ut ur cp vilket då inte visar i tydlighet vart man ska.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Attitudeswe
M Mrs November skrev:
Kan det kanske vara så att fb inte vet när grön bil visade med körriktningsvisaren att den skulle ut ur cp. Korrekt användning av kv är att blinka ut direkt efter att man passerat sista utfarten före sin egen. Många slänger ut blinkers precis då man ska ut ur cp vilket då inte visar i tydlighet vart man ska.
Jag tänker att blinkersanvändning här inte spelar nån roll. Vit hade bara en rättighet enligt målning och det var ut.

Grön skall såklart blinka ut men det är mest för att visa bilar på nästa infart att dom kan ge sig in. Grön byter ingen fil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tänker att blinkersanvändning här inte spelar nån roll. Vit hade bara en rättighet enligt målning och det var ut.

Grön skall såklart blinka ut men det är mest för att visa bilar på nästa infart att dom kan ge sig in. Grön byter ingen fil.
Har inte grön bil två val. Antingen fortsätta vänster = ingen blinkers. Köra ut = blinkers i god tid🙂

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Som sagt, att blinka eller inte blinka påverkar inte något. Grön har företräde både till vänster utfartsfil och fortsatt körande i den kvarvarande rondellfilen.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Absolut. Sen är det inte direkt lätt att se en annan bils blinkers när man ligger mellan en längd bakom och en längd framför, så det gör inte så stor skillnad annat än för de man möter.

Fairlane
Jäkligt nöjd cirkulationsplats, eller åtminstone korkat målat, vilket ställer till det.

Dock en väldigt enkel och smidig cirkulationsplats jämför med Brommaplanrondellen. För den som inte känner till den så är det 6 infart (och utfarter). Det var tvåfiligt i inne i cirkulationen och tre utfarter var det också, liksom tre infarter. Redan på 90-talet hörde jag om folk som valde andra vägar för att slippa den, särskilt i rusningstrafik. Nu har någon kommit på att man måste öka möjligheterna att komma in i cirkulationen från Mälaröarna så man har gjort om den så att delar inne i cirkulationen är trefilig istället. Kommer man från Västerort och ska in mot stan så lägger man sig numera i högerfil (tidigare fungerade båda) innan man kör in och vips så är man i mittfältet. Det var tydligen för enkelt innan så nu utmanar man folk som alla gör lite olika. Den dagen vägmarkeringar inte syns ser jag framför mig kaos, när vana bilister från Mälaröarna kör in och tänker att de kommer i den nya, tredje filen, längst till höger, samtidigt som någon som inte passerar platsen dagligen kommer från Västerort och förväntar sig att de från Mälaröarna ska lämna företräde. Genialiskt!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är jag som är grön. Och FBs argument är just att de menar att grön har gjort ett körfältsbyte. På frågan om vilket körfält det är som bytet är gjort till känns det för mig som att svaren bara går i cirklar och i slutändan landar i något om att man alltid gör ett körfältsbyte när man svänger ut ur en rondell.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe
Bara för att man får en egen fil från sin infart så betyder inte det att väjningsplikten mot dom som redan är i rondellen upphör. Dom i har företräde att byta till din nya fil. Du måste vänta på att köra in tills du inte utgör ett hinder.

Flerfiliga rondeller med tät trafik är knepiga, och HD:s prejudicerande dom har egentligen gjort dem hopplösa. Bilskolorna rekommenderar väl numera att man alltid ska ligga till höger om man kan då man annars alltid blir vållande vid en olycka, oavsett vem som ”egentligen” gör fel.

Tack och lov kan så många köra bil att det oftast reder sig ändå.

Redigerat:
  • Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.