Attitudeswe
Jag har en någorlunda liknande rondell 300m hemifrån. Landvettervägen är tvåfilig in från vänster(väster) och tvåfilig ut till höger (som sen på 70m går ihop till enfilig med zipper merge). Aldrig sett nån som svänger norrut från ytterfilen när dom kom väster ifrån.

Dock är det väldigt lurigt att köra norr ifrån och försöka komma ut söder. Då kör man enfiligt och skall över den tvåfiliga landvettervägen ut på den utfart bara 3% av alla bilister använder. Inte alltid dom som ligger i innerfil på landvettervägen observerar att man behöver korsa ut. Även om man blinkar och positionerar sig tydligt... Svårast är det XC90s verkar det som.

Screenshot_20260811-190825.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In: Screenshot_20260811-191902.png
Skapa konto

Ut: Screenshot_20260811-191823.png
Skapa konto

Redigerat:
R Räknenisse skrev:
Köra på vänstra sidan och sedan svänga in (för tvärt) framför. Hur man nu än benämner det utifrån situationen. Det är väl som princip aldrig tillåtet?

Om du nu inte hade några andra anvisningar eller trafikregler som indikerade att något var särreglerat i det här fallet. Utifrån infon om en omålad rondell så kan jag inte se någon annan slutsats.

Men kanske finns det något mer att veta om situationen, eftersom något ledde dig till att anta det skulle köras tvåfiligt.
Ja det finns ju linjer målade på den delen av rondellen där bilarna befinner sig innan kollisionen.

S
N Nils45 skrev:
Väldigt otrevlig rondell. Var finns den undrar en Skåning?
En finns i Ängelholm vid norra infarten från motorvägen. Där de märkligt nog får köra i 70 km/h. Ingen gör det, men lokalbefolkningen trycker på ordentligt.

Så före cirkulationsplatsen finns det vägmarkeringar M19 körfältspil båda körfälten? Pil höger i höger körfält? Vilken sorts pil är det i vänster körfält?

Jag ställer mig till att lag vit har gjort mest fel eftersom föraren av denna har gjort ett körfältsbyte utan att vara tillräckligt uppmärksam på omgivande trafik, eller vad det nu heter. Samt låtit bli att följa vägmarkeringen.

När vi var i en bilolycka (påkörda rakt bakifrån utan att någon varken bytte fil eller svängde), så var försäkringsbolaget noga med att inte utdöma vem som var vållande. De väntade helt enkelt på polisen. Är det verkligen så att ett FB avgör vem som är vållande här?

Håller med om att vit gör fel efter som vägmarkeringen gör gällande att vit bils fil fortsätter ut ur rondellen. Samtidigt är det ju en väldigt korkad målning då det går emot hur de flesta förväntningar sig att man ska köra i rondeller. Har sett några andra till-mixtrade rondeller med special regler men det slutar alltid med massa tutande o plåtskador så man undrar ju varför någon ens försöker.

Attitudeswe
S Staffan-N skrev:
När vi var i en bilolycka (påkörda rakt bakifrån utan att någon varken bytte fil eller svängde), så var försäkringsbolaget noga med att inte utdöma vem som var vållande. De väntade helt enkelt på polisen. Är det verkligen så att ett FB avgör vem som är vållande här?
Ja FB avgör i princip alltid. Polis kommer bara ut vid personskada eller om nån påstår att den andre är påverkad eller kört vårdslöst. Skuld reder man ut med foto och utsagor samt ev vittnen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har en någorlunda liknande rondell 300m hemifrån. Landvettervägen är tvåfilig in från vänster(väster) och tvåfilig ut till höger (som sen på 70m går ihop till enfilig med zipper merge). Aldrig sett nån som svänger norrut från ytterfilen när dom kom väster ifrån.

Dock är det väldigt lurigt att köra norr ifrån och försöka komma ut söder. Då kör man enfiligt och skall över den tvåfiliga landvettervägen ut på den utfart bara 3% av alla bilister använder. Inte alltid som som ligger i innerfil på landvettervägen observerar att man behöver korsa ut. Även om man blinkar och positionerar sig tydligt... Svårast är det XC90s verkar det som.

[bild]
Jag tänker att den närmaste jämförelsen skulle vara att en bil som kommer västerifrån på Landvettervägen och ska ut åt norr på Tingsvägen krockar med en bil som kommer österifrån på Landvettervägen när den är påväg rakt fram i rondellen.

Attitudeswe
D dhe skrev:
Jag tänker att den närmaste jämförelsen skulle vara att en bil som kommer västerifrån på Landvettervägen och ska ut åt norr på Tingsvägen krockar med en bil som kommer österifrån på Landvettervägen när den är påväg rakt fram i rondellen.
Då är det ju solklart att bilen väster ifrån har varit inne i rondellen 10 sekunder längre och är fri att göra vad den vill. Till och med om den felaktigt kört yttervarvet så skall bilar öster ifrån vänta. Man har väjningsplikt mot dom i rondellen innan man själv är inne. Kör du in så att nån i rondellen får ett hinder så har du gjort fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tänker att om man håller sig i högerfilen kan men aldrig göra fel, man svänger ut ur "rondellen" när det är dags.
Om man inte kan/får göra det är det ingen cirkulationsplats utan en korsning och då gäller andra regler.

• Gilla
Henrik Lorang och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja FB avgör i princip alltid. Polis kommer bara ut vid personskada eller om nån påstår att den andre är påverkad eller kört vårdslöst. Skuld reder man ut med foto och utsagor samt ev vittnen.
För oss blev det ett ganska rejält pådrag med polis som tog vittnesmål och bärgare som släpade bort vraken medan alla inblandade åkte varsin ambulans. Kanske därför det tog sån tid att reda ut om vi skulle få hyrbil av FB eller ej.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Så före cirkulationsplatsen finns det vägmarkeringar M19 körfältspil båda körfälten? Pil höger i höger körfält? Vilken sorts pil är det i vänster körfält?

Jag ställer mig till att lag vit har gjort mest fel eftersom föraren av denna har gjort ett körfältsbyte utan att vara tillräckligt uppmärksam på omgivande trafik, eller vad det nu heter. Samt låtit bli att följa vägmarkeringen.
M19 japp. Men vinkeln på bilden är inte riktigt rättvisande och där kanske jag borde ha ansträngt mig lite mer. Jag har läst någonstans att pilarna ändå inte är mer än rekommendationer och ville slippa rita så mycket själv. Men så här är det målat.

• Skärmavbild 2026-08-11 kl. 19.36.59.png
    Skapa konto
Attitudeswe
Ja. Motparten har 1 mån på sig att komma med sin utsaga. Först då kan FB avgöra vem som var vållande och därmed skall betala hyrbil åt andra parten (om den drabbade parten haft eget hyrbilstilläg och varit nykter så borde man väl fått hyrbilen från dag ett).

Låter som det var personskador i ditt fall då det var ambulans och då är det naturligt att polis kommer

Attitudeswe
D dhe skrev:
M19 japp. Men vinkeln på bilden är inte riktigt rättvisande och där kanske jag borde ha ansträngt mig lite mer. Jag har läst någonstans att pilarna ändå inte är mer än rekommendationer och ville slippa rita så mycket själv. Men så här är det målat.
Vit bil har då solklart gjort fel om man vill ta "tredje" avfarten.

@Dilato hade du kännt dig säker på att fortsätta runt som vit bil (du som tar ytterfil för att man då har alla möjligheter öppna)?

Är det skyltat rondell och väjningsplikt trianglar på väg in i rondellen?

S Staffan-N skrev:
Är det verkligen så att ett FB avgör vem som är vållande här?
Nej om man ska vara petig så avgör ju FB bara vem de själva anser vara vållande.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.