Fairlane
Thomas59 Thomas59 skrev:
Uppenbart att du bor på landet. i Sthlm kan cp ofta vara i storlek tennisplan, med planteringar/konstverk och annat i mitten, så ofta omöjligt att se bilar på andra sidan cp.
Uppenbart så är din förmåga att uppfatta verkligheten lite begränsad, vilket kanske kan vara det som ställer till det för dig. Jag ska ge dig en ledtråd.

1786685839202.png

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, har bott här i hela mitt liv. Jag har tidigare i tråden även kommenterat Brommarondellen och att man gjort den 3-filig i cirka 40% av cirkulationsplatsen.
Bilden från minirondellen, där alla utom du, klart och tydligt ser bilarna som närmar sig från andra hållet är från Sickla köpcentrum.
Tar vi den kära Brommarondellen som du återkommer till och flyttar oss en cirkulationsplats västerut, till Åkeshovsrondellen så är den klart mindre och man ser utan problem över. Kommer man från Brommarondellen och ska vidare mot Vällingby så ser man bilen som ska köra in på motsatt sida och om den blinkar vänster så förstår man att den kommer påverka mig, till skillnad mot 99% av bilarna som bara ska rakt över (inklusive det fåtal som ska höger).
Thomas59 Thomas59 skrev:
Kör du i Brommaplans-cp och försöker hålla koll på vilken infart alla bilar kommer från utgör du helt klart en trafikfara och borde ha tagit buss eller t-bana istället.
Det är ingen som påstår att man ska försöka hålla koll var alla kommer ifrån där. Blinkar bilen vänster så vet jag att den har för avsikt att fortsätta i rondellen, vilket ger mig information. Sen finns det såklart några som missar att slå på högerblinkers, så jag blir lurad, men det är ju inte sämre en de som inte blinkar alls, vilket är många fler. Det som gör att man får fel information är inte att någon blinkar vänster, utan att folk inte blinkar höger. Min erfarenhet är att folk som blinkar vänster också är bättre på att blinka höger än de som inte använder vänsterblinkers.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Om man kör i en cp behöver man inte blinka alls förrän man ska svänga ut ur cp, annat än vid filbyte.
Jag har inte heller påstått att man behöver det. Det jag säger är att det finns tillfällen där det kan underlätta, medan du påstår att det aldrig någonsin kan ge någon information, inte ens i minirondeller...
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ser man således en bil som INTE blinkar höger ska man kunna utgå från att den bilen/föraren tänker fortsätta förbi den nästkommande utfarten. Det behöver man inte blinka vänster för att visa. Det följer av att man bara blinkar (höger) när nästkommande utfart är den man planerar att lämna cp vid. Det bör även lastbilschaufförer klara av, tycker man.
Man borde kunna utgå från det ja, men eftersom så många inte klarar av att blinka alls så ger en vänsterblinkers information om att det är en bilist som vet var blinkersspaken sitter. Eller är det din erfarenhet att alla utom de som använder vänsterblinkers använder högerblinkers när de lämnar?
Eftersom du vill förbjuda vänsterblinkers, så antar jag att du inte bara tycker att du inte förstår poängen med det, utan även att du tycker det är farligt? På vilket sätt?
Thomas59 Thomas59 skrev:
Enligt vänsterblinklogiken borde alltså alla bilar. som kör rakt fram på valfri väg ständigt blinka vänster, för att tala om att dom inte tänker svänga höger. Make it make sense?
Nej, bara om man ser världen i svartvitt. Vi som ser gråskalor och färger håller inte med dig.
På en vanlig väg finns inte det inte två alternativ.
Thomas59 Thomas59 skrev:
För att vara övertydlig: Ponera att du åker på en raksträcka där det finns tre eller flera avfarter/påfarter till höger i färdriktningen, Du ämnar svänga av höger in på den sista avfarten. Är det då logiskt att blinka vänster fram till den tilltänkta (sista) avfarten för att sedan snabbt ändra till högerblink. Vad tillför vänsterblink då? Att du tänker köra rakt fram förbi de andra avfarterna? Tror de flesta betraktare skulle tycka att det var ett märkligt beteende. Det räcker med att inte blinka alls för att visa att man inte tänker ta nästkommande avfart, och sedan blinka höger vid den avfart man tänkt svänga av vid. OK? Böj sedan raksträckan till en cirkel så tralala så har du en cirkulationsplats.
Det är givetvis en annan situation. Teoretiskt så kan man se en cirkulationsplats som en rak väg ja, men teoretiskt så blinkar alla också höger när de lämnar cirkulationsplatsen, men vi kan väl enas om att så inte är fallet även om man räknar bort förarna som använder vänsterblinkers?
Praktiskt så kan det också vara lättare att se en vänsterblinker än att se om någon blinkar höger eller inte, med tanke på vinkeln.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej vänsterblinkare förstår möjligen vitsen med att visa var de ska ta vägen men kan inte förstå HUR man gör det på tydligaste sätt (då skulle dom inte blinka vänster), och blinkar således även sällan höger vid utfart ur cp.
Här har vi helt olika erfarenheter. Din bild är att de som blinkar vänster sällan blinkar höger när de lämnar. Min bild är att de oftast gör det (90%) av gångerna. Min bild är att de som inte blinkar alls är betydligt vanligare att de inte blinkar när de ska lämna cirkulationsplatsen.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Vänsterblinkare ser uppenbarligen på cp som en vanlig korsning, vilket det inte är. Cp är en en- eller flerfilig böjd vägstäckning med två eller flera avtagsvägar åt HÖGER. Det är liksom cp's hela idé för att undvika krockar (i korsningar).
Eller så kan de som blinkar vänster tänka lite mer praktiskt. De som inte uppskattar vänsterblinkers verkar fortfarande leva i någon tro att någon som blinkar vänster kommer köra medsols, trots att de borde ha sett att så aldrig sker.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Varför skulle det underlätta för lastbilar? Blinkar du inte höger ämnar du fortsätta, i alla fall förbi den nästkommande avfarten. Vänsterblink tillför inget.
Menar du då att alla som inte blinkar vänster gör rätt och blinkar höger när de ska lämna?
Om nästan alla förare av lastbil säger att det underlättar för dem, borde det inte räcka, måste du förstå varför? Menar du dessutom på att det är skadligt när folk blinkar vänster, bortsett från att det stör din så på hur det "ska" vara?. Försök att undvika att blanda in att man inte blinkar höger ut i tanken, för det är ett annat fel som inte är kopplat till vänsterblink.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej det var taskigt att påstå att vänsterblinkare tycker det är coolt. Dom vänsterblinkar ju för att tala om att dom inte riktigt vet hur en cp funkar, dvs för att varna andra att vad som helst kan hända.
Det var inte taskigt, det var bara lite löjligt. De använder det för att de kan förhålla sig till verkligheten, inte bara en teoretisk tanke. Riktiga bilförare klarar av att tänka lite utanför hur det teoretiskt bör vara. Teoretiskt så kan jag ju bara köra om jag kommer från höger i en korsning med högerregeln och jag kan köra utan att vara beredd att stanna om jag kör på en huvudled, men i verkligheten man inte bara förlita sig på hur det teoretiskt borde vara.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Utan vänsterblinkare behöver jag aldrig fundera på varifrån (vilken infart) en bil kommer från. Det räcker att se om man blinkar höger (planerad utfart nästa avtagsväg) eller ingen blink alls (fortsätter i cp, förbi nästkommande avfart. Enkelt och logiskt.
Ja, men det är dels för att du fortfarande inte förstått att du inte måste lista ut var bilisten som blinkade vänster körde in och dels för att du tydligen bara träffat på bilister som blinkar höger när de ska lämna.
Det du skriver är såklart enkelt och logiskt, men inte kopplat till verkligheten.

• Gilla
PappasHammare och 3 till
  • Laddar…
Thomas59
En av de bärande principerna i trafiken är ju att man ska vara tydlig med vad man avser att göra i trafiken och om nödvändigt ge tecken när man byter fil eller svänger i en korsning (där blinkers är ett hjälpmedel). Att blinka vänster när man planerar att svänga höger kan aldrig anses vara tydligt.

Att blinka höger, när man tar höger i en korsning där körfältet man färdas i har heldragen linje till vänster om fordonet och där filen man färdas i har pil för högersväng och kanske även skyltning att den filen är avsedd för dem som ska svänga höger, är inte ett lagkrav men bidrar till tydlighet om ens avsikter.

Vänsterblink i cp gör det inte.

Kom på ett annat beteende som jag noterar dagligen. Bilen framför i en två-/flerfilig cp ligger i vänsterfil (innerfil) och tänker ta nästa enfiliga avfart åt höger och ger tecken med höger blinkers.. Det vet dock inte undertecknad då föraren i så fall ligger i fel fil. Jag borde tolka detta som endast planerat filbyte (i verkligheten förhåller jag mig dock avvaktande) men plötsligt gör föraren filbyte till höger samtidigt som föraren svänger av åt höger. Mycket vanligt och inte särskilt tydligt.

Filbyte gör man i tid, INNAN avfart, eller väntar med filbytet till EFTER avfart.

Nog om hur man borde göra. I sthlmstrafiken är det bara att acceptera att man har med allt från mycket rutinerade förare till förvirrade och okunniga förare som kan bjuda på rejäla överraskningar i trafiken. Ett skeptisk förhållningssätt, ständig bromsberedskap och en bra tuta underlättar.

Thomas59
Fairlane Fairlane skrev:
Uppenbart så är din förmåga att uppfatta verkligheten lite begränsad, vilket kanske kan vara det som ställer till det för dig. Jag ska ge dig en ledtråd.

[bild]

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, har bott här i hela mitt liv. Jag har tidigare i tråden även kommenterat Brommarondellen och att man gjort den 3-filig i cirka 40% av cirkulationsplatsen.
Bilden från minirondellen, där alla utom du, klart och tydligt ser bilarna som närmar sig från andra hållet är från Sickla köpcentrum.
Tar vi den kära Brommarondellen som du återkommer till och flyttar oss en cirkulationsplats västerut, till Åkeshovsrondellen så är den klart mindre och man ser utan problem över. Kommer man från Brommarondellen och ska vidare mot Vällingby så ser man bilen som ska köra in på motsatt sida och om den blinkar vänster så förstår man att den kommer påverka mig, till skillnad mot 99% av bilarna som bara ska rakt över (inklusive det fåtal som ska höger).

Det är ingen som påstår att man ska försöka hålla koll var alla kommer ifrån där. Blinkar bilen vänster så vet jag att den har för avsikt att fortsätta i rondellen, vilket ger mig information. Sen finns det såklart några som missar att slå på högerblinkers, så jag blir lurad, men det är ju inte sämre en de som inte blinkar alls, vilket är många fler. Det som gör att man får fel information är inte att någon blinkar vänster, utan att folk inte blinkar höger. Min erfarenhet är att folk som blinkar vänster också är bättre på att blinka höger än de som inte använder vänsterblinkers.

Jag har inte heller påstått att man behöver det. Det jag säger är att det finns tillfällen där det kan underlätta, medan du påstår att det aldrig någonsin kan ge någon information, inte ens i minirondeller...

Man borde kunna utgå från det ja, men eftersom så många inte klarar av att blinka alls så ger en vänsterblinkers information om att det är en bilist som vet var blinkersspaken sitter. Eller är det din erfarenhet att alla utom de som använder vänsterblinkers använder högerblinkers när de lämnar?
Eftersom du vill förbjuda vänsterblinkers, så antar jag att du inte bara tycker att du inte förstår poängen med det, utan även att du tycker det är farligt? På vilket sätt?

Nej, bara om man ser världen i svartvitt. Vi som ser gråskalor och färger håller inte med dig.
På en vanlig väg finns inte det inte två alternativ.

Det är givetvis en annan situation. Teoretiskt så kan man se en cirkulationsplats som en rak väg ja, men teoretiskt så blinkar alla också höger när de lämnar cirkulationsplatsen, men vi kan väl enas om att så inte är fallet även om man räknar bort förarna som använder vänsterblinkers?
Praktiskt så kan det också vara lättare att se en vänsterblinker än att se om någon blinkar höger eller inte, med tanke på vinkeln.

Här har vi helt olika erfarenheter. Din bild är att de som blinkar vänster sällan blinkar höger när de lämnar. Min bild är att de oftast gör det (90%) av gångerna. Min bild är att de som inte blinkar alls är betydligt vanligare att de inte blinkar när de ska lämna cirkulationsplatsen.

Eller så kan de som blinkar vänster tänka lite mer praktiskt. De som inte uppskattar vänsterblinkers verkar fortfarande leva i någon tro att någon som blinkar vänster kommer köra medsols, trots att de borde ha sett att så aldrig sker.

Menar du då att alla som inte blinkar vänster gör rätt och blinkar höger när de ska lämna?
Om nästan alla förare av lastbil säger att det underlättar för dem, borde det inte räcka, måste du förstå varför? Menar du dessutom på att det är skadligt när folk blinkar vänster, bortsett från att det stör din så på hur det "ska" vara?. Försök att undvika att blanda in att man inte blinkar höger ut i tanken, för det är ett annat fel som inte är kopplat till vänsterblink.

Det var inte taskigt, det var bara lite löjligt. De använder det för att de kan förhålla sig till verkligheten, inte bara en teoretisk tanke. Riktiga bilförare klarar av att tänka lite utanför hur det teoretiskt bör vara. Teoretiskt så kan jag ju bara köra om jag kommer från höger i en korsning med högerregeln och jag kan köra utan att vara beredd att stanna om jag kör på en huvudled, men i verkligheten man inte bara förlita sig på hur det teoretiskt borde vara.

Ja, men det är dels för att du fortfarande inte förstått att du inte måste lista ut var bilisten som blinkade vänster körde in och dels för att du tydligen bara träffat på bilister som blinkar höger när de ska lämna.
Det du skriver är såklart enkelt och logiskt, men inte kopplat till verkligheten.
Detta citat från dig: ”…Blinkar bilen vänster så vet jag att den har för avsikt att fortsätta i rondellen…”, sammanfattar väl varför vänsterblink är onödig. Blinkar du inte alls avser du att fortsätta i cp, i alla fall förbi nästkommande avfart. Alltså all den info jag behöver. Vänsterblink tillför då inget av värde och blir för vänsterblinkare bara ytterligare ett moment att hålla koll på i en redan stressad situation.

Thomas59
I stockholmstrafiken kanske vänsterblinkare borde köra med varningsblinkers konstant på så man vet vem man har att göra med. Dumstrut och propellerkeps på biltaket är ju faktiskt lite opraktiskt.

Redigerat:
  • Haha
Frerider
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
I stockholmstrafiken kanske vänsterblinkare borde köra med varningsblinkers konstant på så man vet vem man har att göra med.
Ja uppenbart i denna tråd att dom har svårast att förstå/lyda dom självklara reglerna vi har angående cp.😉

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jasså, det har jag missat. Jag måste säga att det helt klart är vit bils fel om det överhuvudtaget blir en kollision. En cirkulationsplats ska enligt "experter" betraktas som rak väg. Räta ut den aktuella cirkulationsplatsen och vi får två filer som fortsätter rakt fram och en väg/avfart som går till vänster. Om den vita bilen vill ta den avfarten kan den ju inte bara kasta sig över dit. Lycka till å göra samma manöver på en landsväg!!

Visst, alla ska underlätta så det är väl det dom använt som argument när dom i så fall fegade ur i sitt beslut (eller så hade båda samma försäkringsbolag så bolaget vann inget på att peka ut den som egentligen var vållande)
Enig med att det är vit bils fel. Men det är inte två filer som fortsätter rakt fram, det är två filer som svänger höger och en fil som fortsätter rak fram. (Om man rätar ut rondellen i #1):
(mspaint ftw)

1786689370043.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Thomas59 Thomas59 skrev:
En av de bärande principerna i trafiken är ju att man ska vara tydlig med vad man avser att göra i trafiken och om nödvändigt ge tecken när man byter fil eller svänger i en korsning (där blinkers är ett hjälpmedel). Att blinka vänster när man planerar att svänga höger kan aldrig anses vara tydligt.
Fint att du slår inte en öppen dörr. Jag kan dock inte se någon som påstår att man ska blinka vänster när man ska svänga höger.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att blinka höger, när man tar höger i en korsning där körfältet man färdas i har heldragen linje till vänster om fordonet och där filen man färdas i har pil för högersväng och kanske även skyltning att den filen är avsedd för dem som ska svänga höger, är inte ett lagkrav men bidrar till tydlighet om ens avsikter.
Absolut, vilket nog få förnekar. Framförallt för den som står framme vid korsningen och vänster på höger sida så är det ju inte helt lätt att se den skyltningen, och de pilarna.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Vänsterblink i cp gör det inte.
Enligt dig.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Kom på ett annat beteende som jag noterar dagligen. Bilen framför i en två-/flerfilig cp ligger i vänsterfil (innerfil) och tänker ta nästa enfiliga avfart åt höger och ger tecken med höger blinkers.. Det vet dock inte undertecknad då föraren i så fall ligger i fel fil. Jag borde tolka detta som endast planerat filbyte (i verkligheten förhåller jag mig dock avvaktande) men plötsligt gör föraren filbyte till höger samtidigt som föraren svänger av åt höger. Mycket vanligt och inte särskilt tydligt.
Det innebär absolut filbyte och kanske att man dessutom är på väg att lämna. Du lyckas iallafall trots allt förstå.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Filbyte gör man i tid, INNAN avfart, eller väntar med filbytet till EFTER avfart.
Så bör/ska man göra ja, men om man inte tänker som Rainman så är man beredd på att andra gör fel. Kommer det konstant som överraskningar så är man inte så bra förare som man tror.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nog om hur man borde göra. I sthlmstrafiken är det bara att acceptera att man har med allt från mycket rutinerade förare till förvirrade och okunniga förare som kan bjuda på rejäla överraskningar i trafiken. Ett skeptisk förhållningssätt, ständig bromsberedskap och en bra tuta underlättar.
Där är vi iallafall eniga.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Detta citat från dig: ”…Blinkar bilen vänster så vet jag att den har för avsikt att fortsätta i rondellen…”, sammanfattar väl varför vänsterblink är onödig. Blinkar du inte alls avser du att fortsätta i cp, i alla fall förbi nästkommande avfart. Alltså all den info jag behöver. Vänsterblink tillför då inget av värde och blir för vänsterblinkare bara ytterligare ett moment att hålla koll på i en redan stressad situation.
Om det är svår information att ta till sig och du blir stressad kanske du ska åka kommunalt?!

Ja, i den bästa av världar så betyder det att man ska fortsätta vidare om man inte blinkar höger. Är det så det ser ut i verkligheten? Om du bara tittar på bilisterna som inte använder sig av vänsterblinkers i CP, blinkar 100% höger ut?
Thomas59 Thomas59 skrev:
I stockholmstrafiken kanske vänsterblinkare borde köra med varningsblinkers konstant på så man vet vem man har att göra med. Dumstrut och propellerkeps på biltaket är ju faktiskt lite opraktiskt.
Din inställning till Stockholm vs landet är intressant. Du påpekar att många cirkulationsplatser i Stockholm är stora med fler än 3 avfarter, som att det skulle vara något speciellt och att folk från mindre orter därför inte förstår? Du verkar missa att de allra flesta cirkulationsplatser trots allt har 4 avfart (= fler än tre) så det är inget unikt för Stockholm. Du verkar missa alla minirondeller som även finns i Stockholm.

En rutinerad (eller iallafall en bättre förare) blir inte överraskad om inte alla alltid agerar som förväntat. Kommer man till en korsning där högerregeln gäller så borde man inte behöva titta till vänster ifall alla gjorde rätt, men det är bara riktigt usla förare som inte tittar vänster.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ibland blinkar jag vänster även när jag ska fortsätta rakt fram på en vanlig gata. Som på Götalandsvägen i Älvsjö i riktning mot Älvsjövägen.
1786690108663.png
Skapa konto

Puristerna säger att jag där blinkar i onödan, jag följer ju bara vägen och låter bli att svänga av på någon av dess avfarter till höger. De som kommer från andra gator har också väjningsplikt.

1786690299399.png
Skapa konto

Gatans riktning i blått, anslutande gator med väjningsplikt i rött. (Kanske blir det för trångt för bussarna med en rondell, kanske har gatukontoret bara inte hunnit tänka så långt än, men korsningen i sig är kass.)

Naturligtvis är det hjälpsamt att blinka vänster även här, vare sig man hävdar sin rätt att följa vägens krökning åt vänster före dem som kommer med väjningsplikt från höger eller inte.

Så ock i rondeller.

Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ibland blinkar jag vänster även när jag ska fortsätta rakt fram på en vanlig gata. Som på Götalandsvägen i Älvsjö i riktning mot Älvsjövägen.
[bild]
Puristerna säger att jag där blinkar i onödan, jag följer ju bara vägen och låter bli att svänga av på någon av dess avfarter till höger. De som kommer från andra gator har också väjningsplikt.

[bild]
Gatans riktning i blått, anslutande gator med väjningsplikt i rött. (Kanske blir det för trångt för bussarna med en rondell, kanske har gatukontoret bara inte hunnit tänka så långt än, men korsningen i sig är kass.)

Naturligtvis är det hjälpsamt att blinka vänster även här, vare sig man hävdar sin rätt att följa vägens krökning åt vänster före dem som kommer med väjningsplikt från höger eller inte.

Så ock i rondeller.
Så kan du ju inte göra, då kommer sådana purister som Thomas59 tro att du ska köra in i huset eller börja köra vänstertrafik. All denna "onödiga" information kommer göra det väldigt tufft för sådana individer i den stressiga trafikmiljön. 😉

• Älska
  • Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men många svenskar skulle behöva lite rondellkörning i en större brittisk stad.........där skulle man aldrig i hel...ete kunna köra på det där viset att ligga i ytterfil och tro att man ska kunna köra runt och förbi flera utfarter. Även om det i sak inte är förbjudet så skulle trafikflödet aldrig ens tillåta det. Jag ser det som väldigt olämpligt iallafall och risken är ju då överhängande att det blir som det blir.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har inte läst hela tråden men många svenskar skulle behöva lite rondellkörning i en större brittisk stad.........där skulle man aldrig i hel...ete kunna köra på det där viset att ligga i ytterfil och tro att man ska kunna köra runt och förbi flera utfarter. Även om det i sak inte är förbjudet så skulle trafikflödet aldrig ens tillåta det. Jag ser det som väldigt olämpligt iallafall och risken är ju då överhängande att det blir som det blir.
Ja det är ju det som är problemet att det är lagligt, men alla bilskolor lär ut att om det är en tvåfilig cp att man kör i det högra om man ska rakt fram samt högersväng, vänster till fortsatt färd i cp det är så enkelt men ändå så har folk så svårt för det.

C
Frerider Frerider skrev:
det är så enkelt men ändå så har folk så svårt för det.
I det specifika exemplet i #1 är väl problemet att den som kommer uppifrån i bild inte kan åka rakt fram i högerfilen. Så det finns ju alltid undantag man måste vara uppmärksam på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I det specifika exemplet i #1 är väl problemet att den som kommer uppifrån i bild inte kan åka rakt fram i högerfilen. Så det finns ju alltid undantag man måste vara uppmärksam på.
Jag är med på det. Exemplet var en vanlig som jag beskrev.

K krambriw skrev:
Det är den som byter fil som blir skyldig oavsett, det har jag redan haft en lång diskussion om tidigare med en trafikinspektör här i Stockholm. Skyltningar som finns vid infart till rondell är också enligt densamme endast rekommendationer, vilket vissa redan har insett

I detta fallet utgår jag från skissen i första inlägget (trådstarten a v TS). I den bilden är det den vita bilen som byter fil

Tror inte att det är olika trafikregler i olika delar av landet. Men kan man vara säker att att alla försäkringsbolag dömer lika??
Hej, tyvärr är det bara en skiss, på den ser det ut som att ytter filen upp hör och det blir enfiligt, eftersom båda anses dela ansvaret så är verkligheten troligen annorlunda, kan vara så att ytterfilen upphör efter avfarten vilket gör att det är grön bil som byter fil när hen ska köra ut från rondellen, vi kan inte gissa oss till hur den aktuella rondeller är byggd, de flesta tror att ytter filen upphör via vägmarkeringen, tyvärr är det inte så juridiskt, utan finns det plats för 2 bilar så fortsätter ytterfilen en bit till, det är med all säkerhet inte första kollisionen i den rondellen så ansvars fördelningen är nog bestämd sedan länge för kollisionen i den rondellen.
Ps jag har själv haft fel om juridiken i rondell körning och varit helt säker på att skyltning och väglinjer gäller, tyvärr så är det inte så, jag kan tänka mig att flesta tror som jag gjorde.
Ps Kör försiktigt speciellt i rondeller

Men det är väl det som gör det så märkligt egentligen. Att vi i sverige är vana med att se det som en rakt igenom väg beror ju bara på att flödet oftast är så litet i trafiken. Nu har jag bara kört bil i England men det är säkert lika i många andra städer där flödet är stort men ligger du fel redan innan rondellen så är du körd. Då får du åka ur cirkulationen och vända typ.....Annars kommer ju de som ska ur cirkulationen bli galna.....Ligger man i högerfil in i cirkulationen så är det ju underförstått att man ska ur denna ganska så omgående. Väljer man senare utfarter så lever man väldigt farligt...........

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.