8 493 läst ·
439 svar
8k läst
439 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Vad gäller t ex här, måste man blinka höger om man ligger i filen som alltid svänger höger med heldragna linjer? Den passerar inte rondellen, men ligger bakom cirkulationsplats skyltarna. (Syns inte på bilden, men där är fysiska hinder som separar högerfilen från resten)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Jag är för fler rondeller. Att snäva in definitionen tror jag vore olyckligt. Så nej, varför skulle vi behöva en diskussion om vad en rondell är?A ajn82 skrev:
Möjligen kan man komma fram till att vissa typer är bättre än andra, men jag är inte säker på att det inte följer omständigheterna.
Skogsägare
· 23 682 inlägg
Även i en fil omgärdad av heldragna (eller streckade) linjer? Då byter jag ju uppenbarligen inte fil.M Mrs November skrev:
Jag förstår att du hävdar det, men jag tycker som sagt att dina argument inte håller.M Mrs November skrev:
För att definiera vilket lagrum som vore tillämpligt, det kanske inte var en cirkulationsplats, och stora delar av resonemangen som bara pratat om generella cirkulationsplatsregler utan att bry sig om hur filerna är dragna blir direkt irrelevanta.Nötegårdsgubben skrev:
Du får gärna tycka att mina argument inte håller. De elever jag har haft har lyssnat på dom och klarat sina förarprov🙂Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror i princip bara det är du som håller med om att det är så trivialt och svartvitt, precis som i ett exempel i en lärobok som undviker alla verklighetens komplexiteterFrerider skrev:
Skogsägare
· 23 682 inlägg
Ok, så du bryr dig egentligen inte om ifall dina tumregler är sanna så länge de fungerar?M Mrs November skrev:
Det har jag faktiskt full förståelse för. Jag förstår det bara inte i kombination med den starka övertygelsen om att det verkligen är så.
Utifrån denna tråden tror jag att jag hade kunnat pricka in 100% av deltagarna om de har akademisk bakgrund eller inte... (Men det vore fusk, eftersom många har figurerat i tidigare trådar också)Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att tro det?Frerider skrev:
Ska vi vara försdumsfulla om varandra verkar du vara någon som nöjer sig med "för att det är så" som förklaring, och inte bryr dig om att faktiskt veta varför. Varför vill man ens delta i en tråd på ett juridikforum om man inte vill gräva till botten i en problemställning?
Mina tumregler???? Jag har fått förhålla mig till de trafiklagar och regler som gäller för de olika behörigheterna. Sedan att vi två inte verkar förstå varandra så är väl det en sanning att förhålla sig till också. Så är det ibland. Jag accepterar det. 🤔Nötegårdsgubben skrev:
För att det är så mycket enklare än vad du och den andre gör det till, är det en cp så ska man blinka ut. Det har redan avhandlats att pilar andra skyltar endast är vägledande inte strikt gällande ifall det är en cp ändå sitter ni två nu och ifrågasätter allt och alla.A ajn82 skrev:
Är tämligen övertygad att de flesta orkar inte jiddra med er därav så få som citerar er.
Bra, låt då oss som faktiskt är intresserade av den juridiska verkligheten bakom de förenklade exemplen diskutera vidare i fred? Behövs liksom inte fler "Trust mer bro, du ska blinka höger" om de inte samtidigt faktiskt ger mer information om var den principen kommer ifrån och exakt när den ska tillämpas.Frerider skrev:
För att det är så mycket enklare än vad du och den andre gör det till, är det en cp så ska man blinka ut. Det har redan avhandlats att pilar andra skyltar endast är vägledande inte strikt gällande ifall det är en cp ändå sitter ni två nu och ifrågasätter allt och alla.
Är tämligen övertygad att de flesta orkar inte jiddra med er därav så få som citerar er.
Tar gärna din och @Mrs November åsikt om min bild lite högre upp med heldragna linjer och fysiskt separerat körfält, som dock befinner sig inom cirkulationsplatsskyltarna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...dell-med-en-twist.580268/page-29#post-6722146