10 010 läst ·
519 svar
10k läst
519 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
En annan grej hur försäkringsbolag dömmer.
Jag körde på en bil för 3 veckor sen, bara en liten dutt, inte mer än att mina 2 extraljus gick sönder och motparten fick lackskador på stötfångaren.
Jag svängde vänster i en fil dikterad för vänstersväng. En bil tog filen som är pilad rakt fram, svängde in framför mig och tvärnitade för en cykel som skulle korsa vägen.
Anledningen till att bilen gjorde det var lång kö i filen för att svänga vänster, tog en smitväg helt enkelt.
Jag blev dömd som vållande, det blir man om man kör på en bil bakifrån.
Kanske blivit annat om jag haft film och vittnen, men nu hade jag inte det, så det är bara att gilla läget.
Samma i kökrockar, din bil betalar för bilen framför även fast det var bilen bakom som tryckte in din bil i den framför.
Arbetskollega var med om en sån krock på Essingeleden som 3e bil av 5, fick även körkortet indraget för vårdslöshet i trafik, inte hållt tillräckligt avstånd till bilen framför.
Jag körde på en bil för 3 veckor sen, bara en liten dutt, inte mer än att mina 2 extraljus gick sönder och motparten fick lackskador på stötfångaren.
Jag svängde vänster i en fil dikterad för vänstersväng. En bil tog filen som är pilad rakt fram, svängde in framför mig och tvärnitade för en cykel som skulle korsa vägen.
Anledningen till att bilen gjorde det var lång kö i filen för att svänga vänster, tog en smitväg helt enkelt.
Jag blev dömd som vållande, det blir man om man kör på en bil bakifrån.
Kanske blivit annat om jag haft film och vittnen, men nu hade jag inte det, så det är bara att gilla läget.
Samma i kökrockar, din bil betalar för bilen framför även fast det var bilen bakom som tryckte in din bil i den framför.
Arbetskollega var med om en sån krock på Essingeleden som 3e bil av 5, fick även körkortet indraget för vårdslöshet i trafik, inte hållt tillräckligt avstånd till bilen framför.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 695 inlägg
Jo, men tumregeln att hålla höger för rakt fram fallerar ju här, så om det är så man lärt sig och det är så man kör istället för att vara uppmärksam på skyltningen så blir det ju plötsligt "svårt" när man hamnar i en situation där den inte funkar. Eftersom vi till 90% kör med ryggmärgen uppstår en risk just när något avviker från normen.Frerider skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 335 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 335 inlägg
Hur just den rondellen är bygd kan man se på flertalet bilder och tom en film som någon tagit då denna cyklade i rondellen.T teuvo tainio skrev:Hej, tyvärr är det bara en skiss, på den ser det ut som att ytter filen upp hör och det blir enfiligt, eftersom båda anses dela ansvaret så är verkligheten troligen annorlunda, kan vara så att ytterfilen upphör efter avfarten vilket gör att det är grön bil som byter fil när hen ska köra ut från rondellen, vi kan inte gissa oss till hur den aktuella rondeller är byggd, de flesta tror att ytter filen upphör via vägmarkeringen, tyvärr är det inte så juridiskt, utan finns det plats för 2 bilar så fortsätter ytterfilen en bit till, det är med all säkerhet inte första kollisionen i den rondellen så ansvars fördelningen är nog bestämd sedan länge för kollisionen i den rondellen.
Ps jag har själv haft fel om juridiken i rondell körning och varit helt säker på att skyltning och väglinjer gäller, tyvärr så är det inte så, jag kan tänka mig att flesta tror som jag gjorde.
Ps Kör försiktigt speciellt i rondeller
Rent praktiskt är rondellen en efterkonstruktion för att förbättra trafikflödet när ett insustriområde förstorades. Initialt fanns 2 filer som löpte snett höger (Getingevägen) och för att komma upp i industriområdet på Scheelevägen gjorde man en vänstersväng. I rusningstrafik blev det helt igenkorkat och man byggde därför en liten rondell med 3 vägar. Det finns två filer inne i rondellen men efter första avfarten blir den avsevärt smalare, dock något bredare än enkelfil för att bussarna ska få plats. Rondellen har en liten diameter, och en upphöjd stenkant i mitten men full genomsyn (dvs inga träd eller konstverk i mitten).
I rusningstrafik (då det är fullt på väg in i, inne i och även efter rondellen) måste man placera sig rätt från början; ska man snett vänster ligger man i vänster fil. Ska man snett höger kan man antingen ligga i höger fil eller vänster fil. Men ca 100 m efter rondellen blir höger fil en bussfil, många ligger därför i vänster fil och kör snett höger. Det gör också att trafikflödet löper bättre eftersom fler bilar kan passera.
Värt att veta är att denna rondell ligger ca 30 m från en annan rondell, på Norra Ringen. Det är trångt att byta fil mellan rondellerna, och vid mycket trafik går det inte.
Det är inte vanligt med trafikolyckor i denna rondell, hastigheterna är i allmänhet låga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 196 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 196 inlägg
Alla trafikskolor lär inte ut det så. Den jag nyttjade lärde ut att man ska använda lämpligt körfält. Det kan ofta innebära höger för höger eller rakt fram, men vänster kan vara helt ok också för fortsatt färd rakt fram, även om just din körskola sa att vänster var till för vänstersväng och U-sväng.Frerider skrev:
Jag är med därför beskrev jag en tvåfilig likt denna.C cpalm skrev:Jo, men tumregeln att hålla höger för rakt fram fallerar ju här, så om det är så man lärt sig och det är så man kör istället för att vara uppmärksam på skyltningen så blir det ju plötsligt "svårt" när man hamnar i en situation där den inte funkar. Eftersom vi till 90% kör med ryggmärgen uppstår en risk just när något avviker från normen.
Ska försöka att varje gång bifoga bild på det man avser så ni slipper skriva så mycket!
Tror att du verkar ganska ensam om den uppfattningen.Fairlane skrev:
Alla trafikskolor lär inte ut det så. Den jag nyttjade lärde ut att man ska använda lämpligt körfält. Det kan ofta innebära höger för höger eller rakt fram, men vänster kan vara helt ok också för fortsatt färd rakt fram, även om just din körskola sa att vänster var till för vänstersväng och U-sväng.
Det är inte jus min trafikskola utan det är en överenskommelse trafikskolor, trafikinspektörer och branschorganisationer har läs det bifogade materialet.
Skulle inte förvåna mig att du helt enkelt har missat den informationen🙄
Så om du anser annorlunda var vänlig och bifoga regler, föreskrifter, eller annan utbildningsmaterial som gäller ifr branschorganisationer😉
https://hasselcirkeln.se/wp-content/uploads/2024/06/vi_bilagare_cpl_juni_2024.pdf
Ibland brukar jag blinka vänster när jag skall in i rondellens innerfil- sedan höger när man skall ut (alltid).Frerider skrev:
Tror att du verkar ganska ensam om den uppfattningen.
Det är inte jus min trafikskola utan det är en överenskommelse trafikskolor, trafikinspektörer och branschorganisationer har läs det bifogade materialet.
Skulle inte förvåna mig att du helt enkelt har missat den informationen🙄
Så om du anser annorlunda var vänlig och bifoga regler, föreskrifter, eller annan utbildningsmaterial som gäller ifr branschorganisationer😉
[länk]
Medlem
· Västernorrland
· 12 068 inlägg
Finns ju ingen trafikskola i världen som kan lära ut hur man ska köra i varenda rondell som finns. Det är ju faktiska omständigheter som styr mycket ibland. Trafikskolans roll är ju att lära ut det basala för att få kunna ta aktuellt körkort. Sen har man mycket att lära utöver det............Att dra in skolans lärande som nån slags princip för all slags rondellkörning är svårt........
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 382 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 382 inlägg
Citat från ditt citerade inlägg ovan: ”Jag kan dock inte se någon som påstår att man ska blinka vänster när man ska svänga höger.”, well, då har du nog missat något. Det är ju precis det alla propellerkepsar som förespråkar vänsterblink (när man ska svänga höger) förespråkar.Fairlane skrev:
Fint att du slår inte en öppen dörr. Jag kan dock inte se någon som påstår att man ska blinka vänster när man ska svänga höger.
Absolut, vilket nog få förnekar. Framförallt för den som står framme vid korsningen och vänster på höger sida så är det ju inte helt lätt att se den skyltningen, och de pilarna.
Enligt dig.
Det innebär absolut filbyte och kanske att man dessutom är på väg att lämna. Du lyckas iallafall trots allt förstå.
Så bör/ska man göra ja, men om man inte tänker som Rainman så är man beredd på att andra gör fel. Kommer det konstant som överraskningar så är man inte så bra förare som man tror.
Där är vi iallafall eniga.
Om det är svår information att ta till sig och du blir stressad kanske du ska åka kommunalt?!
Ja, i den bästa av världar så betyder det att man ska fortsätta vidare om man inte blinkar höger. Är det så det ser ut i verkligheten? Om du bara tittar på bilisterna som inte använder sig av vänsterblinkers i CP, blinkar 100% höger ut?
Din inställning till Stockholm vs landet är intressant. Du påpekar att många cirkulationsplatser i Stockholm är stora med fler än 3 avfarter, som att det skulle vara något speciellt och att folk från mindre orter därför inte förstår? Du verkar missa att de allra flesta cirkulationsplatser trots allt har 4 avfart (= fler än tre) så det är inget unikt för Stockholm. Du verkar missa alla minirondeller som även finns i Stockholm.
En rutinerad (eller iallafall en bättre förare) blir inte överraskad om inte alla alltid agerar som förväntat. Kommer man till en korsning där högerregeln gäller så borde man inte behöva titta till vänster ifall alla gjorde rätt, men det är bara riktigt usla förare som inte tittar vänster.
Blir inte alls stressad i trafiken. Snarare lite förundrad över folks beteende i trafiken. För mig är det lugnt.
Jo, men du ställde dig sedan frågan hur det kan vara så svårt. Jag tror inte de flesta upplever att det är så svårt i en sådan standardrondell där allt funkar som man är van vid. Svårigheterna uppstår när det inte går att köra "som vanligt".Frerider skrev:
Anledningen att jag tog upp det var att Nötegubben och Fairlane har diskuterat att det är bra och lämpligt att ligga i vänster fil rakt fram vilket är tvärt emot som branschen lär ut och försöker påverka.C cpalm skrev:
Ok, så för vanliga cp så är allt frid och fröjd. Det är just specialfallet som du har invändning mot, och bara detta inget annat?Nötegårdsgubben skrev:
om det är ritat heldraget i marken så du inte kan åka i annan riktning så skulle jag inte tycka blinkning är så viktigt, inte fel, men jag tror inte man måste.
I andra varianter av specialfallet, med körbanor som leds ut ur cp (tex lindhagensplan) så har du fortfarande möjligheten att köra vidare i cp. Då behöver du blinka för att visa din avsikt.