Thomas59
Fairlane Fairlane skrev:
Så kan du ju inte göra, då kommer sådana purister som Thomas59 tro att du ska köra in i huset eller börja köra vänstertrafik. All denna "onödiga" information kommer göra det väldigt tufft för sådana individer i den stressiga trafikmiljön. 😉
Korrekt! I ett sådant fall skulle jag inte utesluta att föraren ämnar köra in i huset eller övergå till vänstertrafik. Har sett värre saker än det i trafiken. 🙄

S
Frerider Frerider skrev:
Ja det är ju så bilskolorna lär ut.
Ja, men jag brukar blicka vänster i (även enfilig) rondell, för att varna bilen som står där och vill köra ut att jag inte åker rakt fram. (sedan höger blink). Där är vänsterblinkningen viktigast.

Alltså du kommer till en rondell och skall vänster, då måste du passera bilar som står i nästa påfart och väntar. För att varna denna så blinkar jag vänster annars smäller det om han tror jag skall rakt fram.

Angående körskolornas utlärning, så påstås den ha ändrats. Alltså man skall bara blinka när man kör ut ur rondellen (hoppas det inte är så)

C
MathiasS MathiasS skrev:
I andra varianter av specialfallet, med körbanor som leds ut ur cp (tex lindhagensplan) så har du fortfarande möjligheten att köra vidare i cp. Då behöver du blinka för att visa din avsikt.
Tror de har fixat det nu, men det var en väldigt absurd konstruktion.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så för vanliga cp så är allt frid och fröjd. Det är just specialfallet som du har invändning mot, och bara detta inget annat?
Just så.
MathiasS MathiasS skrev:
om det är ritat heldraget i marken så du inte kan åka i annan riktning så skulle jag inte tycka blinkning är så viktigt, inte fel, men jag tror inte man måste.
Enig. Och det var just det kravet diskussionen gällde.
MathiasS MathiasS skrev:
I andra varianter av specialfallet, med körbanor som leds ut ur cp (tex lindhagensplan) så har du fortfarande möjligheten att köra vidare i cp. Då behöver du blinka för att visa din avsikt.
Vid Lindhagensplan har tre av fem utfarter tvingande utfart för högerfilen medan den fjärde (mot Fridhemsplan) och femte (till macken) inte har det. Så det beror lite på var du är. Men allra minst mot Tranebergsbron skulle jag blinka oavsett, för det är ju inte direkt en lättkörd plats. Och där är det därtill bara tvingande högersväng inifrån rondellen, kommer man från Lindhagensgatan får man använda båda filerna fritt.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du verkar missa alla minirondeller som även finns i Stockholm.
Jag blinkar ytterst sällan höger när jag ska rakt fram här.

IMG_20260814_130957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hastigheten är 40.

I stort sett alla ska bara rakt fram, *rondellen* är bara ett nytt påhitt.

Thomas59
Rekommenderar propellerkepsmaffian (vänsterblinkarna) att tillbringa en tid i Beiruts innerstadstrafik, vilket jag har erfarenhet av.

Vänsterblinkar du där blir du troligen påkörd ”bara för att”. Rättelse: använder du över huvud taget blinkers lär du bli påkörd direkt. Samma om du stannar för rött ljus i en korsning. Andra bilister blir helt galna för att du då stoppar upp trafiken. Inom 1 sek tutar alla på dig och inom 5 sek börjar folk köra upp på trottoaren för att kunna passera galningen med propellerkeps som stoppar upp trafiken. Heldragen linje, backkrön och 100% skymd sikt=läge för omkörning, jajjamensan.

Samma i Indien, Kina och Sydafrika där jag också kört bil. Ger lite perspektiv på svensk bilkörning.

Dödligheten är dock hög men siffrorna i tex Libanon hålls nere genom att endast räkna de personer som avlider ”i” bilen. Åker du ut genom framrutan eller faller ut genom dörröppningen (bälte används inte)och dör, eller dör senare på sjukhuset räknas du inte in i statistiken.

Militärer som dör i trafiken räknas ej heller in. ”Dom ska ju ändå dö” fick jag till svar av polischefen i Beirut över lite meze och en vattenpipa. Noterade i samband med detta att polischefens bil stod ”felparkerad” på gågatan vid restaurangen. Han var iofs inte ensam att felparkera där, iaf med svenska mått mätt.

Parkeringsreglerna var i princip; parkera där bilen får plats, eller iaf nästan får plats. Mot körriktningen, på trottoarerna, framför utfarter, helt blockera en gata gonom att parkera mitt i vägen. Allt var ok. Såg tom personer som helt sonika lämnade sin bil i bilköer och/eller korsningar och promenerade sista biten till målet. Plötslig U-sväng och åtföljande färd mot trafikriktningen, på hårt trafikerad motorväg när någon missat en avfart, var en annan spännande upplevelse.

• Haha
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Anledningen att jag tog upp det var att Nötegubben och Fairlane har diskuterat att det är bra och lämpligt att ligga i vänster fil rakt fram vilket är tvärt emot som branschen lär ut och försöker påverka.
Jag skulle säga att det i många fall är nödvändigt att viss del av trafiken kör rakt fram från vänsterfil. Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen som diskuterat är en sådan plats. Högerfilen räcker helt enkelt inte till för att alla ska ta försiktigast möjliga väg.

Jag förstår att man lär ut som man gör. Nybörjare är nybörjare och det är initialt överväldigande att ta in all information i stadstrafik. Men i verkligheten måste alla filer användas i rusningstrafik. Även i rondeller.

Vi har genom den dom som fastslagit att filbytare alltid ska lämna företräde fått en tydlighet i vems ansvar det är om något går fel, men samtidigt fick vi en trafiksituation där rondellernas kapacitet kraftigt minskar om alla fegar.

Borde man ändra reglerna? Ja, kanske. Samtidigt är ju problemet begränsat i praktiken då extremt få skulle lägga sig i högerfil och försöka svänga vänster i en stor rondell med huvudsaklig trafik rakt fram.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samtidigt är ju problemet begränsat i praktiken då extremt få skulle lägga sig i högerfil och försöka svänga vänster i en stor rondell med huvudsaklig trafik rakt fram.
Problemet uppstår ju primärt för korsande trafik som skall köra rakt fram.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Rekommenderar propellerkepsmaffian (vänsterblinkarna) att tillbringa en tid i Beiruts innerstadstrafik, vilket jag har erfarenhet av.

Vänsterblinkar du där blir du troligen påkörd ”bara för att”. Rättelse: använder du över huvud taget blinkers lär du bli påkörd direkt. Samma om du stannar för rött ljus i en korsning. Andra bilister blir helt galna för att du då stoppar upp trafiken. Inom 1 sek tutar alla på dig och inom 5 sek börjar folk köra upp på trottoaren för att kunna passera galningen med propellerkeps som stoppar upp trafiken. Heldragen linje, backkrön och 100% skymd sikt=läge för omkörning, jajjamensan.

Samma i Indien, Kina och Sydafrika där jag också kört bil. Ger lite perspektiv på svensk bilkörning.

Dödligheten är dock hög men siffrorna i tex Libanon hålls nere genom att endast räkna de personer som avlider ”i” bilen. Åker du ut genom framrutan eller faller ut genom dörröppningen (bälte används inte)och dör, eller dör senare på sjukhuset räknas du inte in i statistiken.

Militärer som dör i trafiken räknas ej heller in. ”Dom ska ju ändå dö” fick jag till svar av polischefen i Beirut över lite meze och en vattenpipa. Noterade i samband med detta att polischefens bil stod ”felparkerad” på gågatan vid restaurangen. Han var iofs inte ensam att felparkera där, iaf med svenska mått mätt.

Parkeringsreglerna var i princip; parkera där bilen får plats, eller iaf nästan får plats. Mot körriktningen, på trottoarerna, framför utfarter, helt blockera en gata gonom att parkera mitt i vägen. Allt var ok. Såg tom personer som helt sonika lämnade sin bil i bilköer och/eller korsningar och promenerade sista biten till målet. Plötslig U-sväng och åtföljande färd mot trafikriktningen, på hårt trafikerad motorväg när någon missat en avfart, var en annan spännande upplevelse.
I valet mellan att förorda propellerkeps och kaos väljer du alltså hellre det senare?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S styren skrev:
Ja, men jag brukar blicka vänster i (även enfilig) rondell, för att varna bilen som står där och vill köra ut att jag inte åker rakt fram. (sedan höger blink). Där är vänsterblinkningen viktigast.

Alltså du kommer till en rondell och skall vänster, då måste du passera bilar som står i nästa påfart och väntar. För att varna denna så blinkar jag vänster annars smäller det om han tror jag skall rakt fram.

Angående körskolornas utlärning, så påstås den ha ändrats. Alltså man skall bara blinka när man kör ut ur rondellen (hoppas det inte är så)
Med nytt BE-kort ansåg min körskola att man vänster blinkar vilket jag även gjorde innan.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Thomas59
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I valet mellan att förorda propellerkeps och kaos väljer du alltså hellre det senare?
Svårt val men eftersom jag huvudsakligen kör i Sverige får jag nog dras med propellerkepsarna.

På cirkulationsplats brommaplan har man försökt vara kreativ och gjort infarten från Ekeröhållet trefilig med bussfil i mitten. Högerfilen är för de bilister som ska till höger in mot sthlm. Några meter EFTER infarten i cp har man lagt väjningsplikt för bilar som ska in till systemet, dvs höger ut från cirkulationsplatsen. Det missar dock bilister ofta och kör på mot nästa avfart. Smäller ofta där.

Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Tror att du verkar ganska ensam om den uppfattningen.
Det är inte jus min trafikskola utan det är en överenskommelse trafikskolor, trafikinspektörer och branschorganisationer har läs det bifogade materialet.
Skulle inte förvåna mig att du helt enkelt har missat den informationen🙄
Så om du anser annorlunda var vänlig och bifoga regler, föreskrifter, eller annan utbildningsmaterial som gäller ifr branschorganisationer😉
[länk]
Nej, jag är inte ensam om att man ska välja lämplig fil.
Jag ska ge dig ett enkelt exempel, Åkeshovsrondellen:

1786703141417.png
Skapa konto

Rondellen, dvs delen i mitten, är ungefär 20 meter. Det finns alltså ingen möjlighet att komma från öster i vänsterfil och byta till högerfil innan man lämnar cirkulationsplatsen om man ska västerut, och givetvis likadant västerut. 99% av all trafik på platsen går i öst-västlig eller väst-östlig riktning. Grattis, du har just halverat genomströmningen på denna plats. Det har fungerat utmärkt i minst 40 år, men vips så kommer du och halverar trafikmängden som kan passera per tidsenhet.

Den trafikskola som jag använde mig av rekommenderar teoricentralen (länk)
Där kan man bland annat läsa följande:
1786703636029.png

De har den här bilden hur man kan välja fil i en cirkulationsplats:
1786703869087.png
Skapa konto

Märkligt, men jag tycker mig se att man kvan köra rakt fram från vänsterfil.
Vad står det då i texten? Jo (jag fetstilar det som du inte tror på)
Grundregeln är att använda det högra körfältet om du ska köra rakt fram eller svänga till höger. Det vänstra körfältet om du ska köra rakt fram, svänga till vänster eller vända genom att göra en U-sväng.

Vidhåller du att alla körskolor har inställningen att vänsterfil bara är till för vänstersväng eller u-sväng?

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Thomas59 Thomas59 skrev:
Korrekt! I ett sådant fall skulle jag inte utesluta att föraren ämnar köra in i huset eller övergå till vänstertrafik. Har sett värre saker än det i trafiken. 🙄
Ja, men det är nog mer att du har problem att tänka att inte alla tänker precis som du.
Om någon ger dig en vägbeskrivning och säger "Sväng vänster i rondellen" så klarar du inte av att lista ut hur personen menar att du ska köra, utan tror att den menar att du ska köra medsols?
Thomas59 Thomas59 skrev:

Vänsterblinkar du där blir du troligen påkörd ”bara för att”. Rättelse: använder du över huvud taget blinkers lär du bli påkörd direkt. Samma om du stannar för rött ljus i en korsning. Andra bilister blir helt galna för att du då stoppar upp trafiken
Ok, så din rekommendation är att sluta använda blinker och sluta att stanna vid rödlyse, för så gör man i Beirut? Det är den logiska slutsatsen av det du skrev, inte att bara sluta att använda vänsterblinkers i en cirkulationsplats.

Thomas59 Thomas59 skrev:
På cirkulationsplats brommaplan har man försökt vara kreativ och gjort infarten från Ekeröhållet trefilig med bussfil i mitten. Högerfilen är för de bilister som ska till höger in mot sthlm. Några meter EFTER infarten i cp har man lagt väjningsplikt för bilar som ska in till systemet, dvs höger ut från cirkulationsplatsen. Det missar dock bilister ofta och kör på mot nästa avfart. Smäller ofta där.
Ja, den cirkulationsplatsen är riktigt korkad med den trefiliga delen. Kanske fungerar det i teorin, men inte i praktiken. Å andra sidan brukar du ju fastna i teorin, så du borde väl gilla det?

Fairlane
D Dilato skrev:
Jag blinkar ytterst sällan höger när jag ska rakt fram här.

[bild]

Hastigheten är 40.

I stort sett alla ska bara rakt fram, *rondellen* är bara ett nytt påhitt.
Rent krasst så riskerar du böter genom att inte blinka höger. Om du däremot kommer från söder och ska västerut, så tror jag att en bil som kommer norrifrån kommer sakta in och släppa fram dig bättre om du använder vänsterblinkers, dvs trafiksäkerheten ökas. Thomas59 kommer såklart istället tro att du har för avsikt att köra upp i rondellen i mitten, eller köra medsols, men kommer han från norr så lär även han då avvakta, så även där ökar säkerheten. 😉

Thomas59
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det är nog mer att du har problem att tänka att inte alla tänker precis som du.
Om någon ger dig en vägbeskrivning och säger "Sväng vänster i rondellen" så klarar du inte av att lista ut hur personen menar att du ska köra, utan tror att den menar att du ska köra medsols?

Ok, så din rekommendation är att sluta använda blinker och sluta att stanna vid rödlyse, för så gör man i Beirut? Det är den logiska slutsatsen av det du skrev, inte att bara sluta att använda vänsterblinkers i en cirkulationsplats.

Ja, den cirkulationsplatsen är riktigt korkad med den trefiliga delen. Kanske fungerar det i teorin, men inte i praktiken. Å andra sidan brukar du ju fastna i teorin, så du borde väl gilla det?
Om någon säger, citat ”…Sväng vänster i rondellen…" så överräcker jag glatt en propellerkeps till den personen och ber denne precisera sig. En cp har ju som vi alla vet ingen möjlighet till vänstersväng. För att undvika otydligheter borde personen istället sagt ”ta x:te avfarten”. Då råder ingen tvekan om vad som avses.

Att argumentera för att jag skulle svänga vänster, mot körriktningen är en typisk halmgubbe. Bättre kan du.

Har du förresten noterat att 100% av alla navigatorer/navigationsappar med röststöd anger ”ta x:te avfarten/utfarten från cp”. Ingen säger ”sväng vänster”. Kan finnas en anledning till det kanske 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.