8 493 läst ·
439 svar
8k läst
439 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Jag lämnar för ikväl får se imorgon om ni har revolutionerat cirkulationsplatsen genom era belästa kunskaper ifrån era högstudier😉tror inte jag kommer kunna sova av förväntan i natt men jag tar det😎A ajn82 skrev:Bra, låt då oss som faktiskt är intresserade av den juridiska verkligheten bakom de förenklade exemplen diskutera vidare i fred? Behövs liksom inte fler "Trust mer bro, du ska blinka höger" om de inte samtidigt faktiskt ger mer information om var den principen kommer ifrån och exakt när den ska tillämpas.
Tar gärna din och @Mrs November åsikt om min bild lite högre upp med heldragna linjer och fysiskt separerat körfält, som dock befinner sig inom cirkulationsplatsskyltarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Ja. Om man påstår att det finns ett krav i trafikförordningen som man schablonmässigt beskriver som att man alltid måste göra något när regeln faktiskt inte säger just det är väl tumregel en bra beskrivning av vad man förhåller sig till?M Mrs November skrev:
Det tror jag säkert. Och jag tror dig också när du säger att du lyckats utbilda förare så att de klarat sina prov.M Mrs November skrev:
Men att förhålla sig till reglerna är något annat än att fullt ut förstå dem. Även om jag iofs. är mer än införstådd med att man kan tolka fel även utifrån den typen av teoretiska resonemang jag för här. Jag har ju exempelvis inte ens läst föreskrifterna, bara förordningen.
Lite OT men för att fylla tråden med mer inlägg.
Jag har blivit påkörd i en o samma rondell på samma ställe 4 gånger.
2 gånger som GRÖN bil före år 2000 då reglerna ändrades, och 2 gånger som VIT bil efter år 2000.
I samtliga fall blev motparten vållande.
Jag har blivit påkörd i en o samma rondell på samma ställe 4 gånger.
2 gånger som GRÖN bil före år 2000 då reglerna ändrades, och 2 gånger som VIT bil efter år 2000.
I samtliga fall blev motparten vållande.
Bild på den verkliga rondellen har du i inlägg #103 och även där tycker jag det är hyfsat uppenbart att rondellen inte är tvåfilig efter utfarten.T teuvo tainio skrev:
Försvarar därmed inte grön bil. Hade själv inte svängt ut från innerfil utan att kolla att det är fritt, även om fordon i den filen "ska" köra ut ur rondellen.
Vill du detaljgranska detta får du först se cirkulationsplatsen som en enkelriktad huvudled. När du avser lämna den vägen (cirkulationsplatsen) uppfyller du alla villkor som 3.65 kräver för att blinkers ska användas. Du ska svänga, byta körfält, ändra fordonets placering i sidled, du ska visa din avsikt (att lämna cirkulationsplatsen).Nötegårdsgubben skrev:
Konstigare än så är det inte. Att det också är så kan du ju också googla dig till på några sekunder, internet är översvämmat av instruktioner om att du ska blinka när du lämnar cp.
Klicka här för att svara