Hej
Fick tag på en Robust ds07 garage från 2012 säkerhetsdörr utan någon som hällst form av lås...
Har försökt fråga tillverkaren vad som brukar sitta monterat på deras dörrar men inte fått någe tydligt svar..

Har provat biltemas variant av assa 565 som inte funka alls, kistan passar i dörren och stolpmåttet är rätt men dörren gick inte att stänga eller låsa.. Märkte upp med färg och det såg ut att tanda ca 20mm i slutbläcket som är stansat i karmen..

Provade då Dorma DL9192 som är motsvarigheten till assa 2002..
Dörren gick då att stänga men hakregeln tar i åvanför stansningen/slutbläcket i karmen ca 10mm av vad jag fått fram...

Har provat att trycka och lyfta med båda låsen men utan framgång...

Tänker att det måste ju finnas en kista som ska passa! Funderar på assa 310 som verkar ha lite nättare hakregel och ingen "växellåda" som tar extra plats som 2002...

Börjar tappa hoppet av att hitta rätt..
Sånklsrt kan jag vinkelslip upp eländet ochmmontera löst slutbleck men skulle hälldt slippa det sas

Så all hjälp tas i mot taksamt

Mvh

Om inte ASSA 565 eller Dorma DL9192 passar så är det mest troligt urtag för Connect låshus.
Testa ASSA 410 eller 2002, ett 310 lär passa men är certifierat för en lägre klass.

Ta en bild på slutblecket så kanske nån kunnig här kan lista ut vad som är tokigt.

Robust kan inte säga vad som passa för det finns inget standard. Finns hur många kombinationer som helst.
Har du tur, och du kan ge dom dörrens serienummer/tillverkningsnr så kan dom se vad den levererades med. Men då den är gammal är det inte säkert dom har kvar informationen.

Hej
I min välrd är en dörr som är 14år inte gammal😅 men det här är inte mitt område.. Tack alla för svar..

• 20260804_121645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260804_121703.jpg
    Skapa konto
  • 20260804_121734.jpg
    Skapa konto
  • 20260804_121801.jpg
    Skapa konto
  • 20260806_164219.jpg
    Skapa konto
M Mattsvart skrev:
Hej
I min välrd är en dörr som är 14år inte gammal😅 men det här är inte mitt område.. Tack alla för svar..
Kan få dom här 2 gratis, en gissar jag är 310 och den andra ett 710 som väll är ett nödutrymningslås

• IMG_11471.jpg
    Skapa konto
M Mattsvart skrev:
Kan få dom här 2 gratis, en gissar jag är 310 och den andra ett 710 som väll är ett nödutrymningslås
Det stämmer och det är connect låshus.

Då borde dom passa?
Vilket är det enklaste trycket ja kan använda? Och kommer oval låscylinder passa?

M Mattsvart skrev:
Då borde dom passa?
Vilket är det enklaste trycket ja kan använda? Och kommer oval låscylinder passa?
ASSA 310 fungerar bra ihop med en oval låscylinder.
Det finna 2st olika kolvplaceringar för låshus den klassiska som idag brukar kallas modullåshus som skriver inte stämmer i din karm och connect (evolution).

För enkla trycken och cylinderbehör samt låscylinder kan du köpa från biltema.
Köp denna låscylindern, köp inte de billigare då de är av betydligr sämre kvallitet.
https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-1-st-2000057889
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrhandtag/ytterdorrhandtag-2000024030
Vet inte vilken höjd du ska ha på cylinderringen men det finn cylinderringssats i höjd 11, 13 och 16mm.
https://www.biltema.se/bygg/las/lastillbehor/cylinderring-sats-13-mm-2000057893
Det finns även trycken där en cylinderringssats medföljer om möjligt rekommenderar jag att välja ett trycke med returfjäder då det känns mer kvalitativt men bara det är avsett för ytterdörr så fungerar det..
https://www.biltema.se/soksida/?query=Ytterdörrhandtag

Tack så mycket!
Blir en tripp till biltema

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.