8 254 läst ·
435 svar
8k läst
435 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Du hade ju själv hittat 3:65 men dissade den som felaktig och juridisk fel. Då får du nog ta det vidare till de myndigheter som har möjlighet att göra de ändringar som du vill ha. Du är inte nöjd. Tyvärr inget jag kan göra något åt🙂Nötegårdsgubben skrev:
Så du vet inte att, om eller var det står i förordningen, tolkar jag dig rätt då?
Jag är som sagt för att blinka ut (villet ju grön också gjorde), men påstår man att man måste och hävdar fackmässig expertis borde man rimligen ha lite på fötterna.
Jag utesluter inte att det finns myndighetsföreskrifter som expanderar det som står i förordningen, men i så fall vore det bättre om du hänvisade till det (alltså föreskrifterna) snarare än en film från kommunikationsavdelningen som du inte ens gitter länka till.
TS situation vet jag inte men i en cp ska man blinka ut med sina fina blinkers man har och saknar man dem så ska man ge tecken med handen😉A ajn82 skrev:Gör det verkligen det om filen inte fortsätter i cirkulationsplatsen utan leder ut all trafik som inte aktivt byter fil?
I så fall, hade det gjort något skillnad för resonemangen om linjerna hade varit heldragna istället för streckade?
Är det kanske så att situationen i tråden inte är en cirkulationsplats egentligen, utan någon form av hybrid som inte funkar med befintlig lagstiftning, och är skyltat som cirkulationsplats eftersom det är minst fel?
Jag lutar mer och mer åt att TS scenario inte utspelar sig i en cirkulationsplats så som lagstiftningen och Trafikverket tänker sig den. Det är snarast en cirkulationsplats omringad av dedikerade filer, men där man tagit bort separationen av dessa och cirkulationsplatsen för att spara plats, och sedan på ett inkorrekt sätt skyltar hela området som cirkulationsplats trots att det inte följer de generella principerna för en sådan.
Vilket resulterar i ett odefinierat läge, lite som om man sätter upp en cirkulationsplats skylt framför en vanlig korsning... Svårt att förstå vad som gäller när skyltarna inte matchar verkligheten
Vilket resulterar i ett odefinierat läge, lite som om man sätter upp en cirkulationsplats skylt framför en vanlig korsning... Svårt att förstå vad som gäller när skyltarna inte matchar verkligheten
Nja det som talar emot är att TS har beskrivit den som cp och alla infarter vi ser har väjningsplikt in markering i marken.A ajn82 skrev:Jag lutar mer och mer åt att TS scenario inte utspelar sig i en cirkulationsplats så som lagstiftningen och Trafikverket tänker sig den. Det är snarast en cirkulationsplats omringad av dedikerade filer, men där man tagit bort separationen av dessa och cirkulationsplatsen för att spara plats, och sedan på ett inkorrekt sätt skyltar hela området som cirkulationsplats trots att det inte följer de generella principerna för en sådan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 185 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 185 inlägg
Den här bilden är från Transportstyrelsen:Nötegårdsgubben skrev:
Så du vet inte att, om eller var det står i förordningen, tolkar jag dig rätt då?
Jag är som sagt för att blinka ut (villet ju grön också gjorde), men påstår man att man måste och hävdar fackmässig expertis borde man rimligen ha lite på fötterna.
Jag utesluter inte att det finns myndighetsföreskrifter som expanderar det som står i förordningen, men i så fall vore det bättre om du hänvisade till det (alltså föreskrifterna) snarare än en film från kommunikationsavdelningen som du inte ens gitter länka till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den delen,att man ska blinka höger när man lämnar har funnits länge. Trafikskolorna är noga med det, vid körprovet är det viktigt och polisen kollar det också.
Jag skulle tro att de flesta trafiklärare rekommenderar vänsterblinkers om man ska vänster i cirkulationsplatsen, och kräver höger ut. De säger att de rekommenderar vänsterblinkers, men det är inget krav. Detsamma gäller för kontrollanter vid uppkörning. Sen finns det några som tror att alla körskolor och alla kontrollanter kräver det, men det är fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 681 inlägg
Nej, jag dissade din tolkning av den. Det är en annan sak.M Mrs November skrev:
Jag har inga preferenser att något ska ändras, jag ifrågasätter bara dina slentrianuttalanden.M Mrs November skrev:
Jag är inte nöjd med ditt svar. Situationen som den är har jag som sagt inga problem med.M Mrs November skrev:
Jag misstänker för övrigt att det var den här filmen som avsågs. I den valde de att undvika allt utom standardfunktion 1A, så om ens Transportstyrelsen menar det du påstår att de menar är alltjämt oklart.
I och med att rondeller kan se så olika ut vore en djupare diskussion om vad man faktiskt förväntas göra i olika situationer intressant. Du får väl fundera på om du vill delta i den i så fall.
Skogsägare
· 23 681 inlägg
Ja, men tittar man på den bilden (eller filmen) finns inga utfartslinjer ritade, så det är ju en annan typ av situation än exempelvis i TS fall.Fairlane skrev:
Att man gör det lätt för sig och förenklar när man lär ut är inget ovanligt, men det är inte detsamma som att ens tumregler alltid håller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 185 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 185 inlägg
Ok, jag kan leta om jag hittar något tydligare, men som sagt det som man säger är att man alltid ska blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats.Nötegårdsgubben skrev:
Sen borde det ju vara möjligt att peka på en lag, en förordning, eller en föreskrift
I en vanlig cirkulationsplats följer det ju automatiskt av att filen fortsätter runt, varv efter varv, så eftersom man lämnar den följer det redan av de generella reglerna att man måste blinka höger.Fairlane skrev:
Så frågan är om det finns ett specifikt krav på att blinka i rondeller, utöver det som ärvs från de generella fallet.
Det är ju den absoluta kärnan för att kunna diskutera hur man ska bete sig i icke konventionella cirkulationsplatsee
Enligt vad, 3:65? Det är en i mina ögon rätt överdriven tolkning.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag dissade din tolkning av den. Det är en annan sak.
Jag har inga preferenser att något ska ändras, jag ifrågasätter bara dina slentrianuttalanden.
Jag är inte nöjd med ditt svar. Situationen som den är har jag som sagt inga problem med.
Jag misstänker för övrigt att det var den här filmen som avsågs. I den valde de att undvika allt utom standardfunktion 1A, så om ens Transportstyrelsen menar det du påstår att de menar är alltjämt oklart.
I och med att rondeller kan se så olika ut vore en djupare diskussion om vad man faktiskt förväntas göra i olika situationer intressant. Du får väl fundera på om du vill delta i den i så fall.
Felaktig skulle jag sträcka mig till i så fall. Lätt att komma ihåg, men juridiskt fel.
#391 ditt inlägg
Skogsägare
· 23 681 inlägg
Ja, precis. Tolkningen att 3:65 gör att man alltid måste blinka ut ur en rondell är i mina ögon överdriven, eller direkt felaktig.M Mrs November skrev:
Jag påstår inte att regeln i sig är överdriven eller felaktig och jag förstår ärligt talat inte heller hur man gör den tolkningen.
Skogsägare
· 23 681 inlägg
Alternativt diskuterar vi vad en cirkulationsplats är, eftersom det har direkt bäring på när regeln måste tillämpas. Räcker det att skylten sitter där, eller måste den faktiska vägdesignen följa några regler också, vilka designregler finns det i så fall för att få lov att skylta något som cirkulationsplats?Nötegårdsgubben skrev:
När du lämnar cp räknas det som att du gör en högersväng därav ska du blinka ut med höger blinkers. Svårare än så är det inte.🙂Nötegårdsgubben skrev: