8 493 läst ·
439 svar
8k läst
439 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 471 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 471 inlägg
Jag tycker inte att stockholmstrafiken är annorluna än någon annan storstad (bodde där i måånga år och är där ibland). Men man har samma beteenden i Malmö och Göteborg.Thomas59 skrev:
Men för all del, fortsätt med vänsterblink om ni tycker det är coolt. Vis av erfarenheten från stockholmstrafiken får man i princip utgå från att alla medtrafikanter har bristande såväl vett och körvana som kunskap om trafikregler och är för ”styvnackade” för att se sig om och hålla koll på medtrafikanter när man gör sina oväntade eller slumpmässiga stunts i trafiken.
Men det är intressant att du blir så upprörd att folk gör något som är tillåtet och sen även lite nervärdera alla andra trafikanter. Det är lite som att du sätter dig över andra och anser att du gör alltid rätt. Undrar hur andra trafikanter ser på ditt beteende i trafiken.
Man kan ju inte "fortsätta vänster", right, om man svänger vänster en gång i en rondell hamnar man i vänsterfilen, en gång till så är man på gräset, dvs om man stannar i rondellen så bara följer man vägen och man blinkar inte när vägen svänger, det är onormalt att göra det.M Mrs November skrev:Grön bil har två val att fortsätta v eller att köra ut ur cirkulationen. Han väljer det senare. På bilden används blinkers för att visa vart han ska. Så långt ser det ut som att grön gör rätt. Men så kommer ett men. Många slänger ut blinkers precis i utfart/sväng. Vart befann sig vit bil i det ögonblicket när blinkers fälldes ut. Befann sig vit bil i cirkulationen eller kom den via tillfartsvägen. Det kan vara så att grön gjort alla rätt. Men det kan vara så att båda gjort fel genom att grön inte varit tydlig med vart han ska. Det går inte att säkert veta utan att ha bådas uppgifter av vad som hänt. 🤔
Om man inte svänger, i avseende att byta fil, så kör man ju ett helt varv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 185 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 185 inlägg
Rondellen (dvs biten i mitten) är inte många meter i diameter. Om du inte ser vilken infart bilen kommer ifrån så antar jag att du tittar på din egen motorhuv, luft blicken.Thomas59 skrev:
Har du koll på vilken infart vänsterblinkaren använt kan du ju kanske gissa vilken utfart vänsterblinkaren tänker ta, men i bilden (ovan) i ditt inlägg kan en medtrafikant som blinkar vänster komma från infarten nertill i bild och planera att ta avfarten till vänster i bild, ELLER komma från infarten till vänster i bild och planera att ta avfarten upptill i bild. På vilket sätt hjälper det då att denne blinkar vänster.
Enkelt, skit i var de körde in och tolka det som att de ska fortsätta i cirkulationsplatsen.Thomas59 skrev:
Det håller jag inte med om. De finns, men jag skulle påstå att de är i minoritet. Tvärtom så brukar folk som använder blinkers åt vänster också oftast blinka åt höger, eftersom de förstår vitsen med att visa vad de ska. Sen finns det undantag som givetvis är lika dåliga som de som inte blinkar alls.Thomas59 skrev:
Då utgår du ifrån fel. Många långtradarchaufförer säger att de underlättar för dem när de närmar sig en cirkulationsplats om de ser att bilen som redan är i cirkulationen blinkar vänster. De ligger knappast bakom när de säger så.Thomas59 skrev:
Som sagt behöver du ju inte veta det, inte ens i en cirkulationsplats med 6 infarter.Thomas59 skrev:
Men då spelar det ju i princip ingen roll hur vänsterblinkaren blinkar, förutom att det ger bilden av en ovan förare. Möter jag däremot en vänsterblinkare när jag ämnar köra in i en cp med mycket trafik ger vänsterblink ingen vägledning vilken utfart denne ämnar ta då jag inte vet vilken infart denne kom från.
Det är nog ingen som blinkar för att det är coolt, utan för att signalera att man ska fortsätta i cirkulationsplatsen. Sen finns det såklart de som inte förstår, men det ställer ju knappast till det för dessa heller.Thomas59 skrev:
Så är det. Kan man inte avgöra varifrån någon kommer i en minirondell, så verkar man ha svårt att ha koll på sina medtrafikanter.Thomas59 skrev:
Vis av erfarenheten från stockholmstrafiken får man i princip utgå från att alla medtrafikanter har bristande såväl vett och körvana som kunskap om trafikregler och är för ”styvnackade” för att se sig om och hålla koll på medtrafikanter när man gör sina oväntade eller slumpmässiga stunts i trafiken.
Nu tror jag att du missförstår bara för att missförstå😏D djac skrev:Man kan ju inte "fortsätta vänster", right, om man svänger vänster en gång i en rondell hamnar man i vänsterfilen, en gång till så är man på gräset, dvs om man stannar i rondellen så bara följer man vägen och man blinkar inte när vägen svänger, det är onormalt att göra det.
Om man inte svänger, i avseende att byta fil, så kör man ju ett helt varv.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 331 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 331 inlägg
Absolut rätt! Givetvis borde kommunen tillse att det målas ordentliga linjer, men bland personer som kör i denna rondell regelbundet är det en självklarhet att höger fil endast går till höger, och vill man svänga vänster får man ligga i innerfil.C cpalm skrev:
Och om man kommer från Norra Ringen finns eg inget rakt fram, det finns ett snett höger och snett vänster….
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Fortsätta i rondellen eller fortsätta ut ur den menar du antar jag. Filen delar sig, så båda är egentligen att fortsätta.M Mrs November skrev:
Vilket man kan fråga sig om det behövs, då han inte byter fil, men jag tycker det är bra att vara övertydlig, så pluspoäng allra minst.M Mrs November skrev:
Ja, mer än rätt skulle man kunna säga. Föredömligt rent av.M Mrs November skrev:
Skolboksexempel.
Ren spekulation! Men oavsett, att blinka är överkurs när man inte byter fil.M Mrs November skrev:
Spelar egentligen ingen roll. Finns inget sätt den inte har väjningsplikt på om den inte ligger kvar i sin fil. Möjligen får den dubbel väjningsplikt om den kommer från påfarten.M Mrs November skrev:
Och allt vi ser talar för det, eller hur?M Mrs November skrev:
Vad skulle gröns fel vara? Måste man blinka när man inte byter fil?M Mrs November skrev:
Måste även vit egentligen blinka höger ut ur rondellen? Jag skulle säga nej (men för egen del göra det ändå).
De kan ju ljuga också, så det är inte säkert att deras vittnesmål hjälper dig alls.M Mrs November skrev:
Objektiva fakta är att vit kör in i gröns fil. Vad säger din professionella kunskap om det?
Och vad skulle du själv säga om du var förare av grön bil och faktiskt gjorde allt rätt såsom synes skett och ändå tilldömdes delat ansvar?
Var nyss och filmade lite. Nu har jag inte mc eller bil längre, men cykel funkar också.
Kommer från norra ringen som jag antar att båda bilarna kom ifrån (ursäkta fingret)
. Jag fortsätter förvisso åt vänster som vit ville. Men det är en väldigt kort sträcka som inte inbjuder till filbyte från höger fil.
Kommer från norra ringen som jag antar att båda bilarna kom ifrån (ursäkta fingret)
. Jag fortsätter förvisso åt vänster som vit ville. Men det är en väldigt kort sträcka som inte inbjuder till filbyte från höger fil.
Nu på kvällen tog dottern sin testlektion på lokala trafikskolan. Vi brukar ta en lektion som kunskapskontroll när det närmar sig uppkörning. Hon frågade då specifikt om vänsterblinken och svaret var att man inte behöver göra det, men att om det görs rätt så skulle det kunna ge lite ”pluspoäng”.MathiasS skrev:
Ställde tidigare i dag frågan om vänsterblink och förarprövarnas inställning till det vid uppkörning i en fb-grupp där det mest hänger trafikskolefolk. Hittills är det ingen som beskriver att man får minuspoäng eller blir kuggad om man avstår att blinka vänster. Dvs prövarna följer lagstiftningen i sin bedömning på denna punkt.
Vi får väl se hur diskussionen utvecklar sig.
Det känns som att vindarna blåser åt vönsterblinkhållet, skulle inte förvåna mig om förordningen ändras om några år.
För vår del så fortsätter vi på traditionellt vis.
Enligt trafikförordningen är det ett lagkrav att blinka höger då du lämnar en cp.Nötegårdsgubben skrev:
Fortsätta i rondellen eller fortsätta ut ur den menar du antar jag. Filen delar sig, så båda är egentligen att fortsätta.
Vilket man kan fråga sig om det behövs, då han inte byter fil, men jag tycker det är bra att vara övertydlig, så pluspoäng allra minst.
Ja, mer än rätt skulle man kunna säga. Föredömligt rent av.
Skolboksexempel.
Ren spekulation! Men oavsett, att blinka är överkurs när man inte byter fil.
Spelar egentligen ingen roll. Finns inget sätt den inte har väjningsplikt på om den inte ligger kvar i sin fil. Möjligen får den dubbel väjningsplikt om den kommer från påfarten.
Och allt vi ser talar för det, eller hur?
Vad skulle gröns fel vara? Måste man blinka när man inte byter fil?
Måste även vit egentligen blinka höger ut ur rondellen? Jag skulle säga nej (men för egen del göra det ändå).
De kan ju ljuga också, så det är inte säkert att deras vittnesmål hjälper dig alls.
Objektiva fakta är att vit kör in i gröns fil. Vad säger din professionella kunskap om det?
Och vad skulle du själv säga om du var förare av grön bil och faktiskt gjorde allt rätt såsom synes skett och ändå tilldömdes delat ansvar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Även utan filbyte?