8 493 läst ·
439 svar
8k läst
439 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 331 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 331 inlägg
Intressant, det finns målade streck i rondellen, på google maps ser man dem inte och när man kör där ofta blir man blind 🫣mac71 skrev:
Var nyss och filmade lite. Nu har jag inte mc eller bil längre, men cykel funkar också.
Kommer från norra ringen som jag antar att båda bilarna kom ifrån (ursäkta fingret)
[video]
[video]
. Jag fortsätter förvisso åt vänster som vit ville. Men det är en väldigt kort sträcka som inte inbjuder till filbyte från höger fil.
Hur kan någon få för sig att ligga till höger och svänga vänster?
Godkväll, inte en bild vi ser utan en princip skiss över en rondell som blir en filig direkt vid en avfart, men den verkliga rondellen kanske är tvåfiligt lite längre och blir en filig efter avfarten vilket medför att vit bil inte gjorde filbyten vid kollisionen medans grön bil gjorde det när hen skulle köra ut ur rondellen. För att utreda detta behövs mätningar på plats, i juridisk mening räcker det inte med vägmarkeringarna, finns det plats för 2 bilar i bredd så kan den ses som 2 filig. Jag har haft körkort sedan 1976 och aldrig krockat i en rondell, men jag har haft fel om juridiken vid rondell körning hela tiden, det först nyligen som jag har läst alla juridiska fakta. Tyvärr bidrar juridiken att det blir onödiga kollisioner i rondeller, det bästa vore om man var tvungen följa skyltarna och vägmarkeringarna, antalet kollisioner skulle minska betydligt.C cpalm skrev:
Ps för mig är det enkelt med delat ansvar i de flesta rondell kollisioner då båda bilisterna inte varit tillräckligt uppmärksamma
På transportstyrelsens sida finns bra information även film som visar hur du ska köra in i en cirkulationsplats och även hur du ska göra då du lämnar densamma.Nötegårdsgubben skrev:
Bra att du har tålamod att pedagogiskt undervisa, tror inte att det är sant alla hans tolkningar men men vi är väl olika🤷M Mrs November skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 682 inlägg
Så du vet inte att, om eller var det står i förordningen, tolkar jag dig rätt då?M Mrs November skrev:
Jag är som sagt för att blinka ut (villet ju grön också gjorde), men påstår man att man måste och hävdar fackmässig expertis borde man rimligen ha lite på fötterna.
Jag utesluter inte att det finns myndighetsföreskrifter som expanderar det som står i förordningen, men i så fall vore det bättre om du hänvisade till det (alltså föreskrifterna) snarare än en film från kommunikationsavdelningen som du inte ens gitter länka till.
Precis - de som är vana vid en plats trubbas inte bara av i risktänket, utan jag upplever att vissa till och med verkar triggas till att köra extra "världsvant" på sådana platser. Lite "Nu har du väjningsplikt lilla gubben så det är bäst att du stannar nu när jag tänker utnyttja min rätt och blåsa förbi i full fart framför dig".Satsuki skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 331 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 331 inlägg
Det vet jag inte men det faller sig mest naturligt att köra så. Och normalt iaf i rusningstrafik är det fullt i den rondellen och för att det ska flyta smidigt följer bilisterna det spåret som blir smidigast och får trafiken att flyta bästC cpalm skrev:Precis - de som är vana vid en plats trubbas inte bara av i risktänket, utan jag upplever att vissa till och med verkar triggas till att köra extra "världsvant" på sådana platser. Lite "Nu har du väjningsplikt lilla gubben så det är bäst att du stannar nu när jag tänker utnyttja min rätt och blåsa förbi i full fart framför dig".
Gör det verkligen det om filen inte fortsätter i cirkulationsplatsen utan leder ut all trafik som inte aktivt byter fil?Frerider skrev:
I så fall, hade det gjort något skillnad för resonemangen om linjerna hade varit heldragna istället för streckade?
Är det kanske så att situationen i tråden inte är en cirkulationsplats egentligen, utan någon form av hybrid som inte funkar med befintlig lagstiftning, och är skyltat som cirkulationsplats eftersom det är minst fel?