8 254 läst ·
435 svar
8k läst
435 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Titta på bilden en gång till. Det är bara det inre körfältet som kan fortsätta i cirkulation. Om bilen som ligger i det yttre också vill fortsätta i cirkulation så måste den först byta fil till det inreD djac skrev:
Men det vi diskuterar är två bilar redan inne i cirkulationen men med olika placering i vägbanan.M Mrs November skrev:
Dessutom i en cirkulationsplats med knepiga avfarter och vägbanor som byter storlek och riktning hux flux.
Rondellen på bilden i #1 blir faktiskt enfilig efter utfarten, men bilden är avklippt nertill så det syns inte så tydligt.D Dilato skrev:
Hade det varit lika tydligt i verkligheten (vilket det ofta, men inte alltid är) torde vit bil insett att det inte går att fortsätta i rondellen utan körfältsbyte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 681 inlägg
Varför är det en fråga om grön gjort allt rätt? Ser du några observerbara tecken på att så inte skulle vara fallet?M Mrs November skrev:
Hen kanske var full, körde för fort, somnade, visst, men det vi har för ögonen är en bild där en uppenbart gör fel och den andra synbarligen rätt. Att då inte våga döma av efter det är i mina ögon mycket märkligt.
Man kan göra det med reservationer, absolut, men att som utbildad inom området inte kunna säga ”efter vad vi ser har vit gjort fel och grön rätt, men det kan finnas omständigheter vi inte ser” är i mina ögon synnerligen svagt. I synnerhet när det finns HD-dom som ger den som ligger kvar i sin fil en oerhörd stark presumtion om att ha företräde.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 722 inlägg
Det har säkert redan sagts men en av dom absolut farligaste ovanorna i trafiken är att anta saker, därför byter man inte fil eller i detta fall kör ut ur cirkulationsplatsen om man inte är helt hundra på att det är fritt till höger. Hur jävla fel den vita bilen än kör så anser jag således att den gröna bilen är vållande. Det är de facto den gröna bilen som kör in i den vita, något som hade kunnat undvikas om föraren av den gröna bilen inte antog att den vita skulle svänga.
Nötegårdsgubben skrev:
Varför är det en fråga om grön gjort allt rätt? Ser du några observerbara tecken på att så inte skulle vara fallet?
Hen kanske var full, körde för fort, somnade, visst, men det vi har för ögonen är en bild där en uppenbart gör fel och den andra synbarligen rätt. Att då inte våga döma av efter det är i mina ögon mycket märkligt.
Man kan göra det med reservationer, absolut, men att som utbildad inom området inte kunna säga ”efter vad vi ser har vit gjort fel och grön rätt, men det kan finnas omständigheter vi inte ser” är i mina ögon synnerligen svagt. I synnerhet när det finns HD-dom som ger den som ligger kvar i sin fil en oerhörd stark presumtion om att ha företräde
Grön bil har två val att fortsätta v eller att köra ut ur cirkulationen. Han väljer det senare. På bilden används blinkers för att visa vart han ska. Så långt ser det ut som att grön gör rätt. Men så kommer ett men. Många slänger ut blinkers precis i utfart/sväng. Vart befann sig vit bil i det ögonblicket när blinkers fälldes ut. Befann sig vit bil i cirkulationen eller kom den via tillfartsvägen. Det kan vara så att grön gjort alla rätt. Men det kan vara så att båda gjort fel genom att grön inte varit tydlig med vart han ska. Det går inte att säkert veta utan att ha bådas uppgifter av vad som hänt. 🤔Nötegårdsgubben skrev:
Varför är det en fråga om grön gjort allt rätt? Ser du några observerbara tecken på att så inte skulle vara fallet?
Man kan göra det med reservationer, absolut, men att som utbildad inom området inte kunna säga ”efter vad vi ser har vit gjort fel och grön rätt, men det kan finnas omständigheter vi inte ser” är i mina ögon synnerligen svagt. I synnerhet när det finns HD-dom som ger den som ligger kvar i sin fil en oerhörd stark presumtion om att ha företräde.
@Mrs November
Om vit inte signalerar utfart ur cirkulationen innan* smällen* måste man väl anta att vit inte avser att lämna densamma eftersom det är krav på att signalera när man lämnar, så utan signal måste det vara underförstått att vit ämnar fortsätta sin färd i cirkulationen.
Om vit inte signalerar utfart ur cirkulationen innan* smällen* måste man väl anta att vit inte avser att lämna densamma eftersom det är krav på att signalera när man lämnar, så utan signal måste det vara underförstått att vit ämnar fortsätta sin färd i cirkulationen.
Håller med, men exakt vem som de facto kör in i vem är ju en tajmingfråga. Tycker nog det ser ut på bilden som att det sannolika är att vit bil kommer att köra in i sidan på den gröna.B Bästerortarn skrev:
Tut på dig också. Har själv aldrig använt signalhornet ut ur en cirkulation. Blinkers/körriktningsvisare är väl det brukliga. Tyvärr är det ganska vanligt att folk lämnar en cirkulation utan att visa att det är tänkt att göra så. Om alla körde med mer tydlighet så skulle det vara enklare för alla.D Dilato skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 366 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 366 inlägg
Har du koll på vilken infart vänsterblinkaren använt kan du ju kanske gissa vilken utfart vänsterblinkaren tänker ta, men i bilden (ovan) i ditt inlägg kan en medtrafikant som blinkar vänster komma från infarten nertill i bild och planera att ta avfarten till vänster i bild, ELLER komma från infarten till vänster i bild och planera att ta avfarten upptill i bild. På vilket sätt hjälper det då att denne blinkar vänster.Fairlane skrev:
Så är det kanske
Jag tror nästan alla förstår vad man menar om man säger "ta vänster i rondellen", men det är klart att det finns säkert några som tolkar det bokstavligt och kör in medsols.
Det tillför en del i vissa situationer, antal utfarter påverkar inte det (annars misstänker jag att de flesta har 4, även utanför Stockholm).
Bilden nedan till exempel. Om 99% av alla förare kör rakt fram, eller förlåt, jag menar såklart att de tar första avfarten, så du inte blir förvirrad. Om någon då istället ska ta den andra avfarten (dvs svänga vänster för oss andra), menar du då att du inte får någon information alls av att den personen slår på vänsterblinker?
[bild]
Det händer ja, liksom det finns många som inte använder högerblink ut ens utan vänster, eller folk som inte blinkar alls, någonsin. Det är ett dåligt skäl att förbjuda något som kan ge information till andra (även om några inte alls förstår informationen, utan bara tolkar det som "bäst att hålla avstånd för den där föraren har ingen koll")
Så är det, och ändå fungerar det oftast rätt bra.
Lägg sedan till att många cp i Stockholm har fler än tre/fyra in/utfarter (tex Brommaplan med 6st in-/utfarter) vilket gör det hela till en kvalificerad gissningslek. Särskilt som vänsterblinkare ofta verkar tycka att dom fullgjort sitt blinkande genom vänsterblinken, och struntar i att blinka höger vid utfart ur cp.
Får en känsla av att alla i team vänsterblink utgår från situationen där man har en vänsterblinkaren framför sig när man kör in i cp och att det inte är någon annan trafik på platsen. Men då spelar det ju i princip ingen roll hur vänsterblinkaren blinkar, förutom att det ger bilden av en ovan förare. Möter jag däremot en vänsterblinkare när jag ämnar köra in i en cp med mycket trafik ger vänsterblink ingen vägledning vilken utfart denne ämnar ta då jag inte vet vilken infart denne kom från.
Men för all del, fortsätt med vänsterblink om ni tycker det är coolt. Vis av erfarenheten från stockholmstrafiken får man i princip utgå från att alla medtrafikanter har bristande såväl vett och körvana som kunskap om trafikregler och är för ”styvnackade” för att se sig om och hålla koll på medtrafikanter när man gör sina oväntade eller slumpmässiga stunts i trafiken.