MathiasS MathiasS skrev:
Det räknas som ett filbyte och då ska man blinka.
Klart man ska blinka men det var inte frågan.

M
K krambriw skrev:
Jaha ja, så om du utbildar, kan du då ge din syn på vilken bil som byter fil? Om du förstås inte redan gjort det tidigare i tråden vilket jag i så fall missat
Jag har inte varit så tydlig i frågan eftersom jag inte vet i vilka hastigheter de båda bilarna färdats i. Hade det varit en "vanlig" cirkulation hade jag sagt att både vit och grön felet. Detta eftersom vit ska lämna företräde till samtliga i cirkulationen. Grön ska vara uppmärksam på all trafik innan man blinkar och kör ut. Här ställer jag mig frågan när visade grön bil att den hade för avsikt att lämna cirkulationen. Uppfattade vit bil det. Enl bilder jag sett borde vit svängt höger och inte rakt fram å andra sidan så bör grön ha uppsikt och borde ha sett den vita bilen. Jag var inte där då det hände och såg vad som hände så det är svårt att säga så här är det. Att försäkringsbolaget anser att båda brustit kan i detta fall vara helt rimligt🤔

M Mrs November skrev:
Jag undrar om du till viss mån missförstått dina vänner som är trafiklärare. Grunden för oss alla som utbildar förare är trafikförordningen. Den förhåller sig även trafikinspektörerna och trafikpolisen till. Dessutom ska samtliga som utbildar och prövar förhålla sig till körkortslagen, körkortsförordningen samt transportstyrelsens föreskrifter om förarprov. Ecodriving ingår som ett moment i körkortsutbildning sedan 2007 på samma sätt som riskutbildningen 1 o 2 infördes 2009. Trafiklärarna har i uppgift att utbilda i allt detta och förarprövaren ser om eleven tillgodogjort sig utbildningen och kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt. Trafikläraren ska inte släppa fram en elev till förarprov om den inte är redo för det.
Ecodriving var ett exempel jag tog, där det inte är lagstadgat alltså det är ingett man kan åka dit på när man väl har körkort, det finns helt enkelt ingett straff eller referenser som polisen kan ingripa och bedöma detta körsätt utifrån när det kommer till bil körning.
Utan är som du beskriver ett delmoment som du behöver visa att du klara av vid förarprov speciellt med manuell bil. Samt vid teoriprovet men det har vi inte diskuterat alls.
Men för att bedöma detta så är det ju en subjektiv bedömning av trafikinspektören.
Det var detta som mot skribenten påstod att så kan det inte vara, det måste vara lagstadgat.

Men ecodriving är ingen lag utan ”Vid uppkörningen ställs krav på att körsättet är miljöanpassat. Kunskap om miljö och trafikens negativa miljöpåverkan ingår som en obligatorisk del av teoriprovet.”

https://www.str.se/om-oss/vi-jobbar-for/ecodriving/

Detta är bara ett subjektivt delmoment där det finns risk för att man som körprovselev kan kugga, men som jag har skrivit innan så kuggas man sällan för enstaka fel utan trafikinspektören gör en samlad bild av elevens körprov och ecodriving är ett av många subjektiva bedömningar som görs.

Så nej jag har inte missförstått.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I bilden har rondellen endast en fil som fortsätter i cirkulation, dvs den inre. För att den vita bilen överhuvudtaget ska kunna fortsätta i cirkulation måste den byta fil. Då blir den vållande om det smäller.
Ev överskridna hastigheter kommer bara att vägas in om det blivit polisanmälan som lett till åtal och fällande dom för den som i så fall "brustit i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna" (vårdslöshet i trafik). I en "normal" kollision av det här slaget tror jag därmed att det blir den som byter fil och orsakar kollision som blir vållande och dennes försäkringsbolag får stå för notan

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
Frerider Frerider skrev:
Ecodriving var ett exempel jag tog, där det inte är lagstadgat alltså det är ingett man kan åka dit på när man väl har körkort, det finns helt enkelt ingett straff eller referenser som polisen kan ingripa och bedöma detta körsätt utifrån när det kommer till bil körning.
Utan är som du beskriver ett delmoment som du behöver visa att du klara av vid förarprov speciellt med manuell bil. Samt vid teoriprovet men det har vi inte diskuterat alls.
Men för att bedöma detta så är det ju en subjektiv bedömning av trafikinspektören.
Det var detta som mot skribenten påstod att så kan det inte vara det måste vara lagstadgat.

Men ecodriving är ingen lag utan ”Vid uppkörningen ställs krav på att körsättet är miljöanpassat. Kunskap om miljö och trafikens negativa miljöpåverkan ingår som en obligatorisk del av teoriprovet.”

[länk]

Detta är bara ett subjektivt delmoment där det finns risk för att man som körprovselev kan kugga, men som jag har skrivit innan så kuggas man sällan för enstaka fel utan trafikinspektören gör en samlad bild av elevens körprov och ecodriving är ett av många subjektiva bedömningar som görs.

Så nej jag har inte missförstått.
Japp, det är ett delmoment I utbildningen och det är ett delmoment som prövas vid uppkörningen. Om det inte finns med i bedömningen så gör förarprövaren fel. Men det är som du säger att det är helheten som bedöms. Ingen trafikinspektör är ute efter att kugga så många som möjligt. Däremot så tror jag att de flesta ställer sig frågan: vill jag möta den här föraren i trafiken?🙂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Jag var inte där då det hände och såg vad som hände så det är svårt att säga så här är det. Att försäkringsbolaget anser att båda brustit kan i detta fall vara helt rimligt
Ett försäkringsbolag är inte heller på plats och ser när det händer. Trots detta har dom väldigt bestämd uppfattning om vem som är vållande i dylika situationer. Om du känner dig osäker på vad som gäller känns självklart inte bra, för det var väl så att du utbildar förare som är tänkta att ge sig ut i trafiken??

M Mrs November skrev:
Japp, det är ett delmoment I utbildningen och det är ett delmoment som prövas vid uppkörningen. Om det inte finns med i bedömningen så gör förarprövaren fel. Men det är som du säger att det är helheten som bedöms. Ingen trafikinspektör är ute efter att kugga så många som möjligt. Däremot så tror jag att de flesta ställer sig frågan: vill jag möta den här föraren i trafiken?🙂
Fast ecodriving tex. har inte så mycket med medtrafikanters säkerhet att göra utan mer en miljöanpassad körning.
Men däremot att blinka innan cp om man ska till vänster vore ju trevligt om fler tog efter och visade sina intentioner så skulle det underlätta för andra medtrafikanter😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Frerider Frerider skrev:
Fast ecodriving tex. har inte så mycket med medtrafikanters säkerhet att göra utan mer en miljöanpassad körning.
Men däremot att blinka innan cp om man ska till vänster vore ju trevligt om fler tog efter och visade sina intentioner så skulle det underlätta för andra medtrafikanter😉
Det håller jag med om. Men om momentet inte prövas gör trafikinspektören fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det här blir väl väl mkt off-topic??

C
M Mrs November skrev:
Hade det varit en "vanlig" cirkulation hade jag sagt att både vit och grön felet. Detta eftersom vit ska lämna företräde till samtliga i cirkulationen.
Vaaa? Hoppas att du trollar och inte faktiskt kör efter den regeln 😮

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vaaa?
Ja man blir minst sagt orolig....om det lärs ut

M
K krambriw skrev:
Ett försäkringsbolag är inte heller på plats och ser när det händer. Trots detta har dom väldigt bestämd uppfattning om vem som är vållande i dylika situationer. Om du känner dig osäker på vad som gäller känns självklart inte bra, för det var väl så att du utbildar förare som är tänkta att ge sig ut i trafiken??
Det var några år sedan jag arbetade som trafiklärare. Men visst det är ett stort ansvar. Jag frågade alltid mig själv om jag ville möta min elev i trafiken innan jag släppte fram till ett förarprov. Sedan om du tycker att det är fel av mig att inte kategoriskt säga vem som gjort fel så får du tycka det. Som jag sa vit borde ha svängt höger men frågan är väl också om grön bil gjorde alla rätt. Jag vet inte det. Då skulle jag nog velat ha även vit bils förares åsikt om vad som hände. Det har vi inte här men det har kanske försäkringsbolaget. Lite ödmjukhet är passande ibland.

D
C cpalm skrev:
Vaaa? Hoppas att du trollar och inte faktiskt kör efter den regeln 😮
Jag undrar om detta förstås rätt, man kör i högerfilen och en bil i vänsterfilen blinkar och kör in i en, undrar var man är tänkt att ta vägen, uppåt?

M Mrs November skrev:
Lite ödmjukhet är passande ibland
Absolut, men ett svajande tyckande gäller inte när det avgörs vem som är vållande

Om jag fattat det rätt efter alla inlägg så är både filskyltning och markering i vägbanan bara vägledande och inte juridiskt bindande och kan då i praktiken ignoreras utan påföljd?
Om så är fallet måste man anse *rondellen*😉 vara enfilig.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.