8 055 läst ·
419 svar
8k läst
419 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 676 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 676 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 184 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 184 inlägg
Så är det kanskeThomas59 skrev:
Jag tror nästan alla förstår vad man menar om man säger "ta vänster i rondellen", men det är klart att det finns säkert några som tolkar det bokstavligt och kör in medsols.Thomas59 skrev:
Det tillför en del i vissa situationer, antal utfarter påverkar inte det (annars misstänker jag att de flesta har 4, även utanför Stockholm).Thomas59 skrev:
Bilden nedan till exempel. Om 99% av alla förare kör rakt fram, eller förlåt, jag menar såklart att de tar första avfarten, så du inte blir förvirrad. Om någon då istället ska ta den andra avfarten (dvs svänga vänster för oss andra), menar du då att du inte får någon information alls av att den personen slår på vänsterblinker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det händer ja, liksom det finns många som inte använder högerblink ut ens utan vänster, eller folk som inte blinkar alls, någonsin. Det är ett dåligt skäl att förbjuda något som kan ge information till andra (även om några inte alls förstår informationen, utan bara tolkar det som "bäst att hålla avstånd för den där föraren har ingen koll")Thomas59 skrev:
Så är det, och ändå fungerar det oftast rätt bra.Thomas59 skrev:
Jag själv körde för fort på min uppkörning* men just då satt gubben och skrev i sin papper, så det missadesFairlane skrev:
Jag tror också att det överlag fungerar rätt väl* och det är väl en helhetsbild som ofta fäller en uppkörning, om det inte finns ett tydligt fel som att man inte stannat vid stopplikt.
Däremot kan ju inte kontrollanterna hitta på egna regler och kräva att man blinkar vänster i en rondell om man ska vänster.
* Hittade en tråd i ett annat forum där samma skribent som varit här på forumet och skrivit en massa galet om trafiken, var upprörd för att han fick underkänt när han fick en "svårkörd" bil på uppkörningen, dessutom borde inte kontrollanterna testa svåra situationer... Så ibland känns det väldigt fint att de kan underkänna ....
*egen anekdot
Enstaka fel klarar man sig med allt som oftast då det är en samlad bedömning på hela förarprovet, jag körde också för fort när jag tog mc kortet nyligen men jag kom på mig själv att jag hade missat den tillfälliga sänkningen av hastigheten och talade om det via intecom och trafikinspektören sa inget då vid körning och ingett efter vid genomgången och godkänt prov.D djac skrev:
Ställde tidigare i dag frågan om vänsterblink och förarprövarnas inställning till det vid uppkörning i en fb-grupp där det mest hänger trafikskolefolk. Hittills är det ingen som beskriver att man får minuspoäng eller blir kuggad om man avstår att blinka vänster. Dvs prövarna följer lagstiftningen i sin bedömning på denna punkt.
Vi får väl se hur diskussionen utvecklar sig.
Vi får väl se hur diskussionen utvecklar sig.
Det måste ändå vara den vita som gör fel, det är ju den som byter fil. Den gröna ligger ju bara kvar i sin fil där den har valmöjligheten att antingen fortsätta i samma fil ut ur rondellen eller bara ligga kvar, inget filbyte.
Den enda bilen som korsar linje mellan filerna, dvs byter fil, är ju den vita och det borde den torska på
Den enda bilen som korsar linje mellan filerna, dvs byter fil, är ju den vita och det borde den torska på
Hej, tyvärr är det lagligt men olämpligt att köra runt i ytterfil i en rondell oavsett skyltning och vägmarkeringar, dock får en heldragen linje inte passeras, tyvärr så är de sällsynta i rondeller, kanske för att långtradare m.m. behöver använda båda filerna för att komma runt i rondeller med en liten radie. När det blir en kollision så är delat ansvar det mest förekommande, t.o.m nyligen när mitt barnbarn med EU moped blev påkörd av en bil i en liknade situationen som denna tråd handlar om, som tur var så var hastigheterna låga så det inga person skador, endast en buckla i bilen och spruckna plastkåpor på mopeden, efter den händelsen har jag läst på det mesta angående rondell körning, jag erkänner att jag haft fel angående juridiken då den inte stämmer med min och de flesta uppfattning, jag har alltid trott att skyltningar och vägmarkeringar är bindande men tyvärr är det inte så, att få till ett prejudikat i Sverige som ändrar på det är nog ett önsketänkande.MathiasS skrev:
Ps kör försiktigt, speciellt i rondeller
Det är den som byter fil som blir skyldig oavsett, det har jag redan haft en lång diskussion om tidigare med en trafikinspektör här i Stockholm. Skyltningar som finns vid infart till rondell är också enligt densamme endast rekommendationer, vilket vissa redan har insett
I detta fallet utgår jag från skissen i första inlägget (trådstarten a v TS). I den bilden är det den vita bilen som byter fil
Tror inte att det är olika trafikregler i olika delar av landet. Men kan man vara säker att att alla försäkringsbolag dömer lika??
I detta fallet utgår jag från skissen i första inlägget (trådstarten a v TS). I den bilden är det den vita bilen som byter fil
Tror inte att det är olika trafikregler i olika delar av landet. Men kan man vara säker att att alla försäkringsbolag dömer lika??
Jag undrar om du till viss mån missförstått dina vänner som är trafiklärare. Grunden för oss alla som utbildar förare är trafikförordningen. Den förhåller sig även trafikinspektörerna och trafikpolisen till. Dessutom ska samtliga som utbildar och prövar förhålla sig till körkortslagen, körkortsförordningen samt transportstyrelsens föreskrifter om förarprov. Ecodriving ingår som ett moment i körkortsutbildning sedan 2007 på samma sätt som riskutbildningen 1 o 2 infördes 2009. Trafiklärarna har i uppgift att utbilda i allt detta och förarprövaren ser om eleven tillgodogjort sig utbildningen och kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt. Trafikläraren ska inte släppa fram en elev till förarprov om den inte är redo för det.Frerider skrev: