Frerider Frerider skrev:
Tack visa denna till @Nötegårdsgubben
Du är medveten om att han just visade att du hade fel va?
Frerider Frerider skrev:
Men det kommer en harang om hottan och dittan om absolut ingenting för han vägrar pudla😎
Jag ber om utsäkt att jag försökte få dig att förstå något. Jag hade ju sett andra misslyckas, så jag vet inte vad som fick mig att tro att jag var bättre. Högmod kanske.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D dhe skrev:
nej det är inte lagtext. Det är en föreskrift.
Och från den kan man förstås backa och se vilken förordning den har som grund för föreskriftsrätten och från den förordningen backa tillbaka till den lag där regeringen i sin tur fått rätt att själv eller genom delegation reglera frågan.

Bra grävt. Jag lämnar över. 😉

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är medveten om att han just visade att du hade fel va?

Jag ber om utsäkt att jag försökte få dig att förstå något. Jag hade ju sett andra misslyckas, så jag vet inte vad som fick mig att tro att jag var bättre. Högmod kanske.
Ha ha du är rolig du du påstod specifikt lag, en föreskrift är ingen lag.

Om det är så i fallet ecodriving så varsågod att visa lagen om ecodriving, om inte tar du årets foliehatt😉
Det är ett så kallat bemyndigande som ger trafikinspektörer rätten att egenhälligt besluta om du klarar körprovet eller inte, som ej kan överklagas.

Hela grejer med körprovet är att många saker som de flesta kuggar på är inte lagreglerade ”ecodriving” är bara en av dom.

Redigerat:
D dhe skrev:
Ja det kanske är frågan om det är omålat eller målat just där kollisionen inträffar som är det som skapar oklarheten?

Motiveringen är:
"Du är vållande till skadan eftersom du inte var tillräckligt uppmärksam
vid körfältsbyte i samband med utkörning ur rondell. Vi anser dock att
även motparten varit ouppmärksam vid sitt körfältsbyte då körfältslinjer
som ledde ytterfilen ut ur rondellen fanns. Vållandet ska därför delas lika
mellan er."
Min son var "grön bil" i en annan rondell i Lund. Han blev vållande vilket nog var korrekt.

Men det intressanta var att Skaderegleraren på FB "lärde ut" att enda säkra sättet att passera en rondell var i ytter/höger-filen.

I TS fall är detta råd för vit bil direkt felaktigt. För att vit bil skall kunna göra vänstersväng måste vit bil flytta sig till vänsterfil i rondellen för att inte köra upp i planteringen. Det är alltså inte avsikten att man skall kunna göra en vänstersväng genom att ligga i högerfilen.

Jag tycker alltså att rekommendationen om körfält före en rondell skall vägas in när man bedömer vem som är vållande. Rekommendationen har i denna rondell en avgörande betydelse för trafiksäkerheten.

Rent allmänt väljer jag innerfil om jag skall svänga vänster och blinkar även vänster samt höger när jag skall ur. Samtidigt vet jag att bilar i högerfil kan vara på väg rakt fram.

C
N Nils45 skrev:
Men det intressanta var att Skaderegleraren på FB "lärde ut" att enda säkra sättet att passera en rondell var i ytter/höger-filen.
Han är inte ensam, det där är en gammal "sanning" som man läser/hör då och då. Men som inte gäller i just detta fall. Men det ligger ju nåt i det då körfältsbyte i rondell (eller generellt i en kurva) är särskilt knepigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Han är inte ensam, det där är en gammal "sanning" som man läser/hör då och då. Men som inte gäller i just detta fall. Men det ligger ju nåt i det då körfältsbyte i rondell (eller generellt i en kurva) är särskilt knepigt.
Om båda bilarna legat i höger fil hade ju inget kunnat hända..

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
En högst otydlig rättspraxis baserad på trafikverkets rättsliga analys säger att man skall blinka vänster i mindre cirkulationsplatser som har mer karaktären av korsning. 🤔
Ja det blir ju väldigt tydligt när man samtidigt i farten ska tolka en cirkulationsplats karaktär (kanske också vandel nuförtiden), nej då föredrar jag den mer ingenjörsmässiga synen som jag hånades för tidigare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Frerider Frerider skrev:
Dina ord stämmer inte överens om vad som lärs ut.
Dina observationer gällande detta är dina och de överensstämmer inte med mina, jag säger inte att du har fel men du har absolut heller inte rätt, det är helt enkelt dina anekdoter.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Det är lika enkelt att köra i Lund som i Malmö eller Stockholm eller Göteborg...eller Götene..inte svårt alls om man har bara normal kompetens.
Möjligtvis försvårat på de mest centrala gatorna eftersom synen blurras av skakningarna från kullerstenarna.

D djac skrev:
Dina observationer gällande detta är dina och de överensstämmer inte med mina, jag säger inte att du har fel men du har absolut heller inte rätt, det är helt enkelt dina anekdoter.
Ja lika mycket som alla andras men har två nära vänner som vi umgås med som är trafiklärare så detta ämne diskuteras ofta vid tex. middagar där jag inte är den framträdande utan lyssnar och lär.
Vilket många här har problem med gäller inte specifikt dig😉

D
Frerider Frerider skrev:
Ja lika mycket som alla andras men har två nära vänner som vi umgås med som är trafiklärare så detta ämne diskuteras ofta vid tex. middagar där jag inte är den framträdande utan lyssnar och lär.
Vilket många här har problem med gäller inte specifikt dig😉
Ja, jo, dessa utgör då cirka 7 promille av Sveriges trafiklärare och de är heller inte dessa som tolkar lagarna, deras mål är väl att träna eleverna att klara en uppkörning, det är ur det perspektivet jag ser deras utsagor.

D djac skrev:
Ja, jo, dessa utgör då cirka 7 promille av Sveriges trafiklärare och de är heller inte dessa som tolkar lagarna, deras mål är väl att träna eleverna att klara en uppkörning, det är ur det perspektivet jag ser deras utsagor.
Problemet är som jag ser i denna diskussion är att för många tror och tror sig veta att förarprovet styrs av lagar, vilket det inte gör givetvis följa lagar men trafikinspektör styrs av mycket mer subjektiva bedömningar utan möjlighet att överklaga eller på annat sätt påverka.

Saknar forfarande att @Nötegårdsgubben visar upp lagen om ecodriving, eller är han ute och gräver en djup håla?😉

D
Frerider Frerider skrev:
Problemet är som jag ser i denna diskussion är att för många tror och tror sig veta att förarprovet styrs av lagar, vilket det inte gör givetvis följa lagar men trafikinspektör styrs av mycket mer subjektiva bedömningar utan möjlighet att överklaga eller på annat sätt påverka.

Saknar forfarande att @Nötegårdsgubben visar upp lagen om ecodriving, eller är han ute och gräver en djup håla?😉
Ja men där måste jag hålla med och i mina ögon betyder det alltså inte att vare sig en körlärare eller trafikinspektör måste "ha rätt", det handlar ganska mycket om hur de tycker det borde vara, inom rimliga ramar såklart.

Anekdotiskt kan jag väl dela att vi har ganska många danskar vi träffar och ämnet har kommit upp, i Danmark är det rätt kaotiskt i cirkulationsplatser så jag frågar naturligtvis dem om vad som gäller och alla så här långt säger att de egentligen inte vet, de bara kör och försöker att undvika att krocka, så är det väl här också i verkligheten men folk här har svårt att erkänna det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Anekdotiskt kan jag väl dela att vi har ganska många danskar vi träffar och ämnet har kommit upp, i Danmark är det rätt kaotiskt i cirkulationsplatser så jag frågar naturligtvis dem om vad som gäller och alla så här långt säger att de egentligen inte vet, de bara kör och försöker att undvika att krocka, så är det väl här också i verkligheten men folk här har svårt att erkänna det.
Så sant. Jag driver själv (skämtsamt såklrt) tesen att det finns bara rvå väsentliga regler. 1. Kör inte på något eller någon. 2. Håll mig på det "svarta".
Allt annat är till för att uppfylla dessa två regler.

Frerider Frerider skrev:

Transportstyrelsens föreskrifter gäller som lag så länge det inte finns en lag som motsäger föreskriften, då gäller lagen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.